More stories

SXSW: Technology anxiety is te omzeilen

De huidige snelheid van technologische vooruitgang boezemt veel mensen angst in. We zijn het punt voorbij waarop een individu – hoe intelligent ook – dit allemaal kan bevatten. Toch is er geen reden tot paniek, bleek op SXSW. Alle ingrediënten om te transformeren naar een gebalanceerde duurzame wereld zijn er.

SxSW

Zijn vrouwen kwaadaardig? Over de mindere kanten van algoritmes

Veel van onze vooroordelen zijn onbewust en daarom veelal onzichtbaar. En ze blijven onzichtbaar totdat we algoritmes maken, deze vullen met een hoop testdata en de uitkomsten bestuderen. Tijdens SXSW werd pijnlijk duidelijk wat algoritmes niet altijd politiek correct zijn.

SxSW

Toename online gebruik van overheidswebsites

Bijna drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder maakte in 2017 gebruik van een overheidswebsite. Een jaar eerder lag dat aantal 4 procentpunten lager. Nederlanders waren op deze sites vooral op zoek naar informatie, zo blijkt uit de laatste cijfers van het CBS-onderzoek ICT-gebruik, huishoudens en personen.

Communicatie

27vakantiedagen.nl: recensiesite voor de inspiratiefase

Johannes Keuning schreef in 2010 het boek ‘De wereld in 27 vakantiedagen’, een reisgids voor de werkende mens. Met het platform 27vakantiedagen.nl benut hij de merkwaarde in de vorm van bestemmingsreviews. “Wij vertellen bewust niet het persoonlijke verhaal.”

Start-ups

Zoover: perfecte vakantie vinden zonder manipulatie

Sinds 2005 informeert Zoover Nederlandse vakantiegangers of er een verwarmd zwembad bij hun hotel is en hoever het strand lopen is. Daar komt geen verandering in, zegt CEO Philipp Goos, maar het zoeken en vinden kan nog beter. “Als we weten welke interesses je hebt, kunnen we relevantere content tonen en het makkelijker maken om je perfecte vakantie te vinden.”

Publishing

Zeven slimme toepassingsgebieden van (chat)bots

Er is een flinke hype gaande rond bots. Toch is de toepassing van bots binnen bedrijven nog erg beperkt, terwijl daar grote kansen liggen om processen te optimaliseren en medewerkers te verlossen van bureaucratie. Ook lijkt de definitie van bots bij veel mensen beperkt tot Q&A-achtige gesprekjes waarbij AI-bots je begrijpen en slimme antwoorden geven. Tijd om op een rij te zetten waar je bots voor kan gebruiken binnen je organisatie.

Customer Service

Onderzoek: reisbedrijven reageren amper op Twitter

Slechts 14 procent van de Nederlandse reisorganisaties beantwoordt op Twitter een directe vraag binnen 15 minuten en 41 procent reageert helemaal niet. Het managen van social media engagement blijkt nog steeds problematisch.  

Social

Drie merken die jongeren wél weten te binden via Instagram

“Instagram is het snelst groeiende kanaal van dit moment, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van NEWCOM. Waar in 2017 zo’n 3,2 miljoen Nederlanders gebruikmaakten van dit platform, is dit in 2018 gestegen naar 4,1 miljoen. Deze stijging was vooral zichtbaar onder de vijftien- tot en met negentienjarigen. Onder hen verslaat Instagram met 50% voor het eerst Facebook met 43% in het dagelijks gebruik. Hoe bind je deze doelgroep via dit kanaal aan jouw merk? 

Social

Jureca neemt Juridischforum.be over

De Gentse start-up Jureca.be, een onlineplatform voor juridisch advies, neemt onlinediscussieforum Juridischforum.be over voor een onbekend bedrag.

Legal

Dit zijn de drie dingen om een succesvol digital dreamteam samen te stellen

Marketeers zouden meer tijd moeten besteden aan het sourcen van de juiste mensen. Wachten tot de nood hoog is en zomaar iemand van de bank halen is niet de oplossing. De juiste vaklui op het juiste moment beschikbaar hebben lukt alleen als je op tijd weet wie en wat je nodig hebt voor je dreamteam. Er zijn drie dingen belangrijk: de juiste mensen, het juiste proces en de juiste tooling. In dit artikel lees je hoe te werk kunt gaan.

Recruitment

Onderzoek: reisbedrijven reageren slecht op Instagram

Nederlandse reisbedrijven reageren amper op vragen via Instagram. Slechts 24 procent beantwoordt een directe vraag en vaak ook (te) laat. Is Instagram wel het juiste medium voor deze bedrijven?

Social

Robbert Minderhoud geen bureaudirecteur meer van PridePR

Robbert Minderhoud trekt zich terug als bureaudirecteur en account director van het door hem opgerichte PridePR, dat zich vooral richt op de IT- en internetsector. Minderhoud maakte dat nieuws zelf bekend op Facebook.

Communicatie
Premium

Social Travel 30: KLM neemt het stokje over als de nieuwe nummer 1

Het wintersportseizoen is in volle gang dus het is tijd voor de derde editie van de Social Travel 30. OBI4wan-Buzzcapture heeft op verzoek van Emere wederom onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode oktober tot en met december het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Een nieuw seizoen zorgt voor een nieuwe rangschikking.

Social

KLM reageert sneller op social media

KLM reageerde in 2017 aanzienlijk sneller op social media-berichten van klanten dan in 2016. Dit blijkt uit onderzoek van Conversocial. Doordat andere airlines hun repsonstijd ook hebben verbeterd staat KLM nu op de vijfde plek van de ranglijst, een positie lager dan bij de vorige benchmark.

Communicatie

Recruitment in 2018: digitale tendens met een human touch

Net als andere branches kent ook de recruitmentsector een sterke digitale focus. Online tools, kunstmatige intelligentie en robotisering zijn een waardevol alternatief voor de vele administratieve taken en bieden de branche volop mogelijkheden. Maar laten we het menselijk aspect niet vergeten. Want de human touch zou wel eens de grootste onderscheidende factor kunnen zijn in 2018.

Recruitment