More stories

KLM stopt met klantenservice op LinkedIn

Na drieënhalf jaar is KLM gestopt met het beantwoorden van vragen van klanten op LinkedIn. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt in een blog. De strategie ‘zijn waar de klant is’ betekent dat de focus op andere social media-platforms komt te liggen, aldus KLM.

Social

Dit zijn de trends in contentmarketing in 2018

Merk je ook dat de effectiviteit van traditionele advertenties blijft dalen? Als marketeer of ondernemer kun je anno 2018 dan ook niet meer om content-marketing heen. Maar waar moet je, als het om content-marketing gaat, het komende jaar vooral op letten? Ik stelde deze vraag aan de beste content-marketeers uit mijn netwerk.

Contentmarketing

Gebruiksvriendelijk of niet: de paradox van de login

Door de rijkheid van ons digitale leven gebruiken we steeds meer diensten waarvoor we een login nodig hebben. De rol van de login neemt toe, terwijl aan de bruikbaarheid ervan getwijfeld kan worden. De klassieke login – gebruikersnaam/wachtwoord – vergt namelijk veel van de gebruiker. Tijd voor een alternatief!

Customer Experience

Wat we kunnen leren van social influencers

Wat hebben zij dat wij niet hebben? Geef toe: wie van ons heeft zich nooit die vraag gesteld bij een bezoek aan de populairste kanalen van social influencers op YouTube of Instagram? Als we de succesvolste social influencers bekijken, valt op dat ze een aantal fascinerende kenmerken gemeen hebben. We hebben het dan niet over de enorme aantallen volgers en de hoge interactiepercentages. Om dit soort succes te bereiken, heb je naast doorzettingsvermogen en talent nog veel meer nodig.

Influencer marketing

Een Dutch Interactive Award en tòch geen auteursrecht?

Lijkt de website van Tuinmeubelshop op de website van Kees Smit? Ja, best wel. Inbreuk op het auteursrecht! Toch? Kees Smit vond het in ieder geval niet grappig. De Keessmit-site was ontwikkeld door Adwise en genomineerd voor een Dutch Interactive Award. Het klinkt logisch dat er dan auteursrecht op je site zit, hoewel bij een DIA naar meer wordt gekeken dan alleen originaliteit Maar is het ook zo?

Legal

Zo vergelijk je media monitoringtools

De enorme populariteit van social en online media in de afgelopen decennia zorgt voor een exponentiële groei van volume en diversiteit aan mediadata. Deze data vormt voor marketeers, communicatie- en PR-professionals een walhalla. Op de Nederlandse markt zijn er verscheidene aanbieders van media monitoringtools. Maar hoe vergelijk je deze en hoe bepaal je welke tool hét ultieme middel is?

Contentmarketing

Google zet kleine stappen op vlak van chatbots

De naam Google valt tot nu toe zelden als het gaat over chatbots. Maar relatief geruisloos zet het wel hele kleine stappen. Nieuw is bijvoorbeeld de analyticstool voor botbouwers. Daarnaast komt Zalando over de brug met een eerste bot voor Google Assistant.

Customer Service

7 dingen die een designer moet weten over digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid helpt mensen met een handicap of een beperking om gemakkelijk de weg te vinden op het internet. Net zoals openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor iedereen, zou dat ook op het web zo moeten zijn. Welke webrichtlijnen zijn er en waar moet een designer nog meer rekening mee houden?

Web-design

Hoe verhoog ik de conversie van mijn blog?

B2B-bloggers, maar ook B2C of juist hobbybloggers willen allemaal weten hoe ze de conversie kunnen verhogen. Vaak zijn ze al gestart met het periodiek bloggen en zijn ze lekker op dreef met nieuwe blogs, herschrijven van oude blogs, reacties beantwoorden en social media community management. Maar dan volgt het kantelpunt: wat kan er  nog meer met het blog? 

Conversie

Walvis Participaties stapt uit Speakap

Walvis Participaties verkoopt zijn belang in het Nederlandse communicatieplatform Speakap aan de directie en twee andere zittende aandeelhouders. Het bedrijf gaat zich meer op de internationale markt richten.

Social

Gamification maakt e-mailmarketing relevant – en leuk

Een e-mailmarketeer wil graag interactie met de doelgroep. Hij heeft vast wel een contentkalender, automatische campagnes en een strategie om de content op tijd aangeleverd te krijgen. Toch valt het niet mee om steeds de juiste snaar te raken bij de doelgroepen. Probeer eens een andere invalshoek om je publiek te verrassen: Gamification.

E-mailmarketing

Zakelijke versie Facebook telt 30.000 klanten

In het afgelopen jaar is Workplace, de zakelijke versie van Facebook, gegroeid naar 30.000 klanten, oftewel bedrijven die het platform als intern communicatiekanaal gebruiken. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een half jaar geleden.

Facebook

Een krachtig storytellingmiddel? Kleur

Onze hersenen hebben kleur al waargenomen voordat we vormgeving, nummers en woorden hebben gezien. Kleur is daarom één van de meest krachtige middelen als het gaat om storytelling. Met het juiste kleurgebruik kun je je kijkers sturen, een bepaalde emotie laten voelen en zelfs hun bloeddruk en hartslag verhogen.

Web-design

Nederlander is dol op reclamemail

Ondanks dat er inmiddels veel wordt geadverteerd via social media, blijkt dat de Nederlander daar niet op zit te wachten. Zo vindt slechts 5% van alle Nederlanders in de leeftijd van 14 jaar en ouder reclame via Facebook een goed idee. Deze en nog 25 andere opmerkelijke conclusies komen uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 dat in oktober verscheen. Maar als reclame en social media niet bij elkaar horen, wat dan wel? Daarop blijkt maar één antwoord te zijn: e-mail.

E-mailmarketing

eDay terugblik: Attention, attention, we need trust

Florian ter Voert is trouw lezer van Emerce en de Emerce eDay is een ‘must’ voor hem, n hij deelt graag zijn ervaringen. Hoofdzakelijk gericht op tech en e-commerce, is er dit jaar ook veel ruimte voor media. Sessies over ‘live content’, ‘brand building’ en de belofte van Mark Adams (“please not another millennial presentation”) is koren op de molen van een PR-adviseur geboren in 1990.

Amsterdam eWeek