More stories

Meer e-commerce verkeer op smartphone, maar conversie blijft laag

Smartphones maken inmiddels een belangrijk onderdeel uit van e-commerce wereldwijd. Steeds vaker grijpen consumenten bij het shoppen naar hun mobiel. Maar zijn die apparaten ook goed in het rondmaken van de deal? Niet echt, zo blijkt uit onderzoek. Ondanks een toename valt de mobiele conversie tegen.

Conversie

E-mailmarketing: Hillary Clinton wint eerste slag van Donald Trump

Op basis van alle media-aandacht lijken de Amerikaanse presidentsverkiezingen zeer nabij. Toch moeten we nog wachten tot 8 november 2016 voordat Amerikanen mogen stemmen en duidelijk wordt wie Barack Obama gaat opvolgen. In de campagne van diezelfde Obama speelde digital marketing en dan met name e-mailmarketing een prominente rol. In 2016 lijkt het een strijd te gaan worden tussen Hillary Clinton (Democraten) en Donald Trump (Republikeinen), om die reden wordt het aanmeldproces onder de loep genomen.

E-mailmarketing

E-mail koploper personalisatie

Personalisatie, voor welke kanalen wordt het nu eigenlijk daadwerkelijk ingezet? Vooral e-mail (80 procent). Op de tweede plaatst staat social media (42 procent), gevolgd door een aparte landingspagina (37 procent), de homepage van een bedrijf (36 procent) en blogposts (31 procent).

E-mailmarketing

De rol van emoties in conversie-optimalisatie

Op onze websites en in onze webwinkels wekken we onbedoeld vaak sterke emoties op die een transactie, oftewel een ‘conversie’ in de weg staan. Wil je weten welke emoties dit zijn? Waar we ze oproepen? En hoe je dit kunt voorkomen? Lees dan zeker nu dit artikel.

Conversie

Zes methodes om de ROI van optimalisatie te berekenen

Dagelijks zijn veel bedrijven bezig met het optimaliseren van hun online activiteiten, met als doel het rendement te verbeteren. Het uitvoeren van A/B-testen is binnen online optimalisatie al vier jaar op rij de belangrijkste methode om de conversie te verhogen (bron: eConsultancy.). Maar hoe bepaal je nou de ROI van conversie optimalisatie? Ik bied je zes methoden.

Conversie

Zo maak je het best converterende checkout formulier in vijf stappen

Formulieren zijn essentieel in elke checkout. En toch loopt het net daar heel vaak fout. Net daar haken heel veel mensen af. Zonde. Want wie op je formulier komt, is geen gewone bezoeker meer. Maar een koper. Elke verbetering die je in je checkout formulier zult maken, zal dan ook een stevige impact hebben op je omzet. Ik leg je stap per stap uit hoe je het beste converterende checkout formulier maakt.

Conversie

Conversie-attributie: wat, waarom en modellen

Als website of webshop heeft je site een doel. Bijvoorbeeld een sale of contactaanvraag. Bezoekers die een doel voltooien doen dat vaak niet in hun allereerste bezoek aan de website. Nadat een doel voltooid is, is het belangrijk te achterhalen welk kanaal welke bijdrage heeft gehad. Vervolgens is het zeer zinvol om conversieattributie toe te passen en je kanalen te optimaliseren.

Attributie

Hoe laat je klanten naar de postbus rennen?

We kunnen als volwassenen nog steeds vol verwachting uitkijken. Hunkeren naar een moment. Fantaseren over ‘hoe het zou zijn’. In deze blogpost leg ik je uit hoe je de kracht van anticiperen optimaal inzet voor, tijdens en na de conversie. Het goede nieuws? Anticiperen – of simpeler gezegd, voorpret – is niet alleen een sterke emotie, maar ook relatief eenvoudig in te zetten.

Conversie

Onderzoek: hogere conversie door in-store retouren

Het retour krijgen van geleverde aankopen lijkt een last voor online retailers. Maar niets is minder waar. Zo leveren retouren in een fysieke winkel een hoge conversie op. Hoger dan wanneer de retailer alleen een online presence heeft.

Conversie

Conversie attributie: wat moet je er eigenlijk mee?

Een jaar geleden kwam Google Analytics met conversie attributie aanzetten. Iedereen sprong er op af maar veel kwamen met de staart tussen de benen terug. Zoals Peter O’Neill tijdens zijn keynote op Google Analytics User Conference al aangaf: Met meer functionaliteiten krijgt Google Analytics een enorme power maar het wordt er ook allemaal een stuk complexer door. Vooral met conversie attributie kwamen veel bedrijven niet verder dan het meten. Maar het ook gebruiken om beslissingen mee te maken? Nee, de meeste hebben geen idee hoe ze het moeten gebruiken. Moet je het eigenlijk wel gebruiken?

Attributie

27 fouten om te voorkomen tijdens A/B-testen (3/3)

Na veel enthousiasme en een gevoel van vooruitgang door AB-testen volgt vaak de grote deceptie. In het beste geval waren er een aantal testen met 5 tot 30 procent verbetering, maar ondanks dat beweegt de conversielijn in Google Analytics niet echt omhoog. Met de 27 valkuilen van AB-testen in deze serie kun je kijken of je organisatie conversie optimalisatie wel op de juiste manier benadert. Vandaag deel drie.

Conversie

Waarom je klanten het winkelkarretje laten staan (infographic)

Het probleem van achtergelaten winkelkarretjes is groot. 76 procent van de online consumenten haakt op het laatste moment af, wat zich vertaalt in een verlies van 18 miljard dollar. De reden dat dit gebeurt is dat kopers vaak niet eens de intentie hebben om iets te kopen, ze willen alleen de prijs controleren. Reden om verborgen kosten zoveel mogelijk zichtbaar te maken.

Conversie

27 fouten om te voorkomen tijdens A/B-testen (2/3)

Na veel enthousiasme en een gevoel van vooruitgang door AB testen volgt vaak de grote deceptie. In het beste geval waren er een aantal testen met 5 tot 30% verbetering, maar ondanks dat beweegt de conversielijn in Google Analytics niet echt omhoog. Met de 27 valkuilen van AB testen in deze serie kun je kijken of je organisatie conversie optimalisatie wel op de juiste manier benadert. Deel II gaat in zijn geheel over het testen van de verkeerde dingen, de meest onvergeeflijke fout bij AB testen. Deel I gemist? Lees hem hier terug.

Conversie

Het belang van online beoordelingen (infographic)

Online besprekingen, van diensten en producten, zijn belangrijker dan je denkt. Volgens deze infographic van Invesp leest negentig procent van de consumenten beoordelingen online en 88 procent vindt ze even minstens even belangrijk als aanbevelingen van vrienden. Een webwinkel zonder beoordelingen loopt theoretisch heel wat omzet mis.

Conversie

Wanneer heeft A/B-testen zin en wat zijn de alternatieven?

Er zijn vele vormen waarop een A/B-test uitgevoerd kan worden. Slechts variatie op een enkel element van de pagina (bijvoorbeeld de kleur van een knop), maar ook variatie in de volledige opmaak van een pagina. Wanneer kun je nu het beste welke vorm toepassen en wanneer is het resultaat betrouwbaar en dus duurzaam?

Conversie