More stories

Aan de slag met cross device tracking: twee manieren

De vraag naar nauwkeurige cross device tracking (het meten van gebruikersgedrag over verschillende apparaten heen) wordt dan ook steeds groter. Wat is er op dit moment mogelijk en wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Online marketing

Verleidingstechnieken zijn basis real-time conversie-optimalisatie

Massaal investeren we in technologie om data te verzamelen en te gebruiken in ons werk. Maar opgelet: gedragsgegevens krijgen pas echt waarde als die leiden tot online persuasieve communicatie en sturing van gedrag: conversie-optimalisatie 2.0.

Conversie

Retailers lopen achter op gebied van personalisatie

Personalisatie en relevantie zijn misschien wel de belangrijkste ‘buzzwords’ van dit moment. Maar in tegenstelling tot e-mail en advertising waarin voorzichtige stappen worden gezet, blijft personalisatie van andere digitale kanalen vaak achter.

Dialogue Marketing

Testevaluatie en -optimalisatie: Hoe om te gaan met testresultaten

Een verandering voor een webshop of website kan na evaluatie een succes blijken, of niet. In beide gevallen eindigt webshop-optimalisatie niet, want ook uit een negatief testresultaat kunnen belangrijke inzichten gehaald worden. Dit artikel gaat in op welke overwegingen er spelen na het resultaat van een A/B-test en wat de vervolgstappen zijn. Daarnaast wordt uitgelegd hoe webshop-optimalisatie door middel van een optimalisatie-cultuur naar een hoger niveau getild kan worden.

Conversie

Ook lokale impact Black Friday (infographic)

Wereldwijd blijft het fenomeen Black Friday jaar-op-jaar exponentieel groeien, ook binnen de markten van affiliate marketingnetwerk zanox. Dat noteerde 750 transacties per minuut en een omzetgroeipercentage van 55 procent ten opzichte van vorig jaar. In Nederland doen vooral webwinkels ook dapper mee aan deze dag met speciale Black Friday-aanbiedingen. In het zanox netwerk had bijna de helft van de Nederlandse adverteerders een Black Friday actie, waarmee een groei van 120 procent in verkopen werd gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2014.

Conversie

Onderzoek: Nederland & retargeting in 2015

Op zoek naar een cadeau voor je vriendin? Open een webpagina als NU.nl op jullie laptop en zie daar: de schoenen waar ze laatst naar heeft gezocht! Of je ziet ineens een aanbieding voor dat hippe hotel dat je laatst hebt bekeken. Voor marketeers lijkt deze retargeting het ei van Columbus, maar de Nederlander ervaart dit toch heel anders…

Online advertising

Personalisatie: welke methoden zijn er?

Personalisatie is één van de meest besproken onderwerpen in marketing en e-commerce magazines. Maar zoals met de meeste onderwerpen die ‘hot’ zijn, wordt ook deze term te pas en te onpas gebruikt. In dit artikel wil ik de verschillende methoden bespreken die in de praktijk gebruikt worden om te personaliseren. Ik ga niet inhoudelijk in op de theoretische vraag of iets nou wel of niet personalisatie is.

Dialogue Marketing

Conversie-optimalisatie kan veel exacter: kies voor real-time profiling

A/B en multivariaat testen zijn populair voor conversie-optimalisatie. Ja, onderaan de streep tref je nu nog een hogere conversieratio. Maar […]

Conversie

Zo converteer je via een app (infographic)

Ooit was het belangrijk dat apps werden gedownload, tegenwoordig staat het engagement met een app voorop. Volgens TargetingMantra hebben appgebruikers weinig moeite met registratie, maar slechts 2 procent koopt via een app. En veertig procent gooit de app ook weer weg. Gemiddeld houdt nog geen vier procent vast aan een app na een jaar. Een infographic over appconversie.

Conversie

De overtuiging in een doosje van Sagent

Op internet gaat ‘kijken, kijken, niet kopen’ misschien nog wel meer op dan in fysieke winkels. Sagent monitort het gedrag van het online winkelend publiek, en geeft bedrijven inzicht in de wijze waarop het klanten kan verleiden om op ‘bestellen’ klikken. De technologie maakt van webshop bezoekers betalende klanten. Mede-oprichter Rodger Buijvoets: “We noemen het zelf ook wel ‘persuasion-in-a-box’.”

Conversie

Infographic: Januari is de appmaand

Je zou verwachten dat app downloads en engagement tijdens de feestmaanden hun top bereiken, maar onderzoek van AdMob (Google) toont aan dat het hoogtepunt rond januari ligt. AdMob noemt het de Black Friday voor apps. Dat komt omdat consumenten eind december nieuwe smartphones en tablets krijgen en daarmee in januari gaan spelen. Deze infographic legt het nog eens uit.

Conversie

Rekenopvuller zoekt goedkope producten bij bol.com

Een Vlaamse student heeft een tooltje gemaakt, waarmee bestellers bij bol.com onder de bezorgkosten uit kunnen komen. Bol.com rekent bezorgkosten voor bestellingen tot 20 euro.

Conversie

Bezoekers onbewust verleiden: een praktijkvoorbeeld

Je kent ze wel, rode bolletjes bij een App-pictogram op je telefoon als je een berichtje nog niet gelezen hebt. Je bent niet de enige die dan de drang voelt om de app te openen omdat het anders blijft knagen dat er iets nog niet “opgelost” is. Vrij recent schreef Dion van der Vaart, een artikel over dit zo geheten Zeigarnik-effect en hoe het ook op websites in te zetten is. Maar wat kan het op deze manier onbewust verleiden van je bezoeker je opleveren? In dit artikel wordt er uitgebreid stil gestaan bij een praktijk A/B test case bij Omoda.nl.

Conversie

Website- en campagne-optimalisatie gaan hand in hand

Met een geweldige user experience en data driven optimalisatie zou je website geweldige resultaten moeten leveren. Toch valt dat in de praktijk vaak tegen, omdat het campagneverkeer en de landingspagina slecht op elkaar aansluiten en het webteam en het marketingteam elkaar niet altijd weten te vinden. In aanloop naar mijn presentatie op ePerformance samen met Tim Woldhuis van Expand Online lichten we alvast een tipje van de sluier over hoe je je website en campagnes wél succesvol laat samenwerken.

Online marketing

Pre-post-analyse in website-optimalisatie: Weet wat je meet

Als je een verandering aan een website hebt doorgevoerd is het verstandig om te toetsen of dit wel voor het gewenste effect heeft gezorgd. Een betrouwbare methode hiervoor is bijvoorbeeld een A/B-test. In sommige gevallen is dat echter niet mogelijk of raadzaam. Een van de alternatieven is dan het uitvoeren van een pre-post analyse. Daarbij vergelijk je de prestatie van de webshop voor en na de optimalisatieslag. Hier is wel een aantal risico’s aan verbonden. Dit artikel geeft richting aan hoe met deze risico’s om te gaan.

Conversie