More stories

Steven Uitentuis, oprichter Swapfiets: ‘We veroveren Europa stad voor stad’

Snelle groei is voor Swapfiets cruciaal. Deze oer-Nederlandse scale up heeft inmiddels 135.000 fietsende klanten (met de welbekende blauwe voorband), is actief in vier landen en heeft bijna 1.500 werknemers. Hoe managet mede-oprichter en managing director Steven Uitentuis deze groei?  

Cross Border

Levering buitenlandse webshops mag ook op postkantoor

PostNL hoeft pakketjes van buitenlandse webshops niet altijd af te leveren op het adres van de koper. Op het postkantoor kan ook.

Logistics

Detailhandel Nederland: ‘Aankopen buitenlandse webwinkels beter reguleren’

Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de toenemende groei van aankoop van producten via buitenlandse webwinkels. De belangenbehartiger van ruim 100.000 (fysieke) winkeliers in Nederland vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Dit staat in het rapport ‘Een gelijk speelveld voor de Nederlandse winkeliers’ dat Detailhandel Nederland in samenwerking met Thuiswinkel.org heeft geschreven.

Cross Border

Douwe Egberts grootste Nederlandse merk op Tmall Global

Douwe Egberts gaat koffie en thee in China verkopen via Tmall Global, het grensoverschrijdende e-commerce platform van Alibaba. Het is daarmee ook gelijk het grootste Nederlandse merk op Tmall.

Cross Border

Belg doet kwart van zijn online aankopen in West-Europa

Belgische consumenten gaven het afgelopen jaar zo’n 2,2 miljard euro uit in West-Europa. Daarmee doen de Belgen het beter dan de Nederlanders, die met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk onderaan de ranglijst staan.

Cross Border

VVD: Nederlandse ondernemer de dupe van Chinese internetwinkels

Nederlandse ondernemers zijn steeds vaker de dupe van de opmars van Chinese internetwinkels. De VVD wil daarom dat het kabinet […]

Cross Border

Beslist.nl naar het buitenland

Productvergelijker Beslist.nl treft voorbereidingen om zijn diensten per 2020 op andere markten aan te bieden.

Venture

‘Niemand kent je merk in Duitsland, maar hier ligt voor iedereen een kans’

Hoe beïnvloedt crossborder e-commerce de bedrijfsvoering en het ondernemerschap als je vanuit Nederland in Duitsland onderneemt? In 2021 wordt meer dan honderd miljard euro uitgegeven op de Duitse e-commercemarkt. Dit is ten opzichte van 2018 een stijging van meer dan vijftig procent. Het leeuwendeel van deze groei zal voortkomen uit mobile shopping. 

Cross Border

9 online consumententrends voor 2019, het jaar van de normering

Technologische ontwikkelingen vormen onze maatschappij. Kijk je naar een willekeurige bushalte, woonkamer of wachtkamer, dan zie je dat de smartphone het weerpraatje heeft vervangen. Maar omgekeerd gebeurt hetzelfde: onze cultuur en geschiedenis beïnvloeden technologie. Zo kiest een vergrijzende bevolking eerder voor automatisering en heeft een begrip zoals privacy een hele andere betekenis in een volksrepubliek met een eenpartijstelsel. De online consumententrends gaan in 2019 over hoe we een nieuwe norm vinden in onze relatie met technologie.

Cross Border
Premium

Belsimpel lanceert Engelstalige website

De plannen zijn er al jaren, maar met de lancering vandaag van de Engelstalige site zet Belsimpel de eerste stap in het betreden van de buitenlandse markt.

E-commerce

De belangrijkste e-commercetrends in Nederland voor 2019

Benieuwd naar de e-commercetrends voor 2019? In dit trendrapport van de E-commerce Foundation worden de belangrijkste e-commercetrends in Nederland voor 2019 beschreven en daarnaast delen verschillende industry experts hun visie hierop. Het rapport zoomt in op het e-commercelandschap in 2019, de belangrijkste logistieke kanalen en het groeipotentieel van de Nederlandse e-commercemarkt.

Cross Border

Europese Verkiezingen en het succes van (web)winkels: uitbouwen waar kan, beschermen waar nodig

De Europese Parlementsverkiezingen worden vaak miskend door zowel consumenten als bedrijven en ondernemers. Toch zijn deze verkiezingen van groot belang en niet in de laatste plaats voor de ‘digital commerce’-sector. Veel van de voor de online-retailsector relevante wetten en regels worden immers in Brussel bepaald.

Legal

Digitaliseren vraagt mondiale én lokale aanpak

Grote ondernemingen als Walmart, Target en Best Buy zijn allemaal tegen uitdagingen aangelopen, of het nu ging om lokale voorkeuren, prijsniveau, taalproblemen of juridische kwesties. Middelgrote bedrijven die internationaal willen groeien, kunnen daarom concluderen dat de beste aanpak voor geografische uitbreiding is om zo trouw mogelijk te blijven aan elke regio. En dat is slechts een halve waarheid.

Cross Border

‘AliExpress schendt Europese consumentenregels’

AliExpress, de marktplaats van Alibaba, hanteert verkoopvoorwaarden in strijd met Europese consumentenregels. Dat stelt de Consumentenbond die wil dat de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingrijpt.

Cross Border

Europese pakketbezorging strijdt tegen valse concurrentie uit China

Het aantal pakketten uit het buitenland neemt jaarlijks toe en uit ons eigen Cross-borderonderzoek bleek al dat Nederlandse e-shoppers China als populairste winkelbestemming hebben. Dit komt grotendeels omdat de artikelen die hiervandaan komen altijd goedkoop op de Nederlandse markt konden worden gezet. Gelukkig is hier vanuit Brussel intussen een stokje voor gestoken.

Logistics