More stories

Uber wil ook zakelijke vervoersmarkt veroveren

Uber gaat zich meer richten op zakelijke ritten. Dat vertelde het Amerikaanse bedrijf gisteren aan de internationale pers tijdens een Innovatie Toer georganiseerd door Salesforce in San Francisco. Een nieuw product genaamd Business Profiles moet het voor bedrijven makkelijker maken om ritten te declareren.

Disruptie

Niet investeren in vernieuwing? Retailers weten gelukkig wel beter

Retailers kunnen beter niet investeren in retail-innovaties, want consumenten zitten hier niet op te wachten. Dat is globaal de strekking van het artikel dat onlangs op Emerce verscheen. Als onderbouwing wordt verwezen naar een onderzoek van First Insight. Aan de resultaten van dit onderzoek wordt vervolgens de conclusie verbonden dat dit ‘een deceptie is voor retailvernieuwers’. Als groot voorstander van vernieuwing en optimist als het gaat om de kansen die technologie de retailsector te bieden heeft, roept dit direct een aantal vragen bij mij op. Ik volg de ontwikkelingen in de marketing- en retailsector al heel wat jaren en ben er stellig van overtuigd dat retailers die niet investeren in vernieuwing, hun bestaansrecht op termijn verliezen.

Retail

Airbnb inmiddels groter dan hotelketens

Hoteliers concurreren in toenemende mate met verhuurders van woningen. Het aantal geboekte nachten via platforms als Airbnb groeit snel. Dat zegt het ING Economisch Bureau.

Disruptie

Column: Het tipping point van ‘oude’ media is nabij

Het gaat steeds beter met onze economie nu de crisis toch echt achter ons lijkt te liggen. Desondanks is het somberheid troef in medialand. Na de tijdschriften en kranten lijken radio en televisie namelijk de volgende slachtoffers van online disruptie te worden.

Disruptie

Innovatiecenter dé oplossing voor geworstel met digitale innovatie

Bedrijven blijven worstelen met innovatie nu traditionele R&D-modellen niet meer lijken te voldoen. De eens zo betrouwbare en vastomlijnde routes naar innovatie zijn doodlopende wegen geworden. De oplossing? Innovatiecenters.

Disruptie

Verandert Netflix ons kijkgedrag? (infographic)

Het medialandschap verandert snel, vooral dankzij Netflix, dat eind 2016 al in tweehonderd landen aanwezig wil zijn. Maar verandert Netflix ook ons kijkgedrag? Hoe wordt Netflix vooral bekeken? Hoe staat het met de productie van series en betekent Netflix het einde van de reclame? Frame Your TV geeft de antwoorden.

Disruptie

Interview met kankerdetector en appmaker SkinVision

Op 20 augustus maakte SkinVision bekend dat zij er na Personal Health Solutions Capital, een tweede grote investeerder bij hebben. Het gaat om het Deense farmaceutische bedrijf LEO Pharma, dat voor 3,4 miljoen investeert in de Nederlandse startup, uitgever van de huidkankerdetectie-app.

Disruptie

Gartner: Zelfsturende auto’s de hype van 2015

Zelfsturende auto’s staan dit jaar hoog op de jaarlijkse Hype Cycle van Gartner, ongeveer op dezelfde hoogte als als de Internet of Things. Technieken als 3D printing, hybride clouds en augmented reality zijn inmiddels aan de onvermijdelijke daling begonnen, maar Virtual Reality veert weer op.

Disruptie

Boodschappen doen: rijp voor digitale disruptie

De nieuwsberichten over online boodschappen-diensten stapelen zich op deze weken. Zo kondigde websuper Picnic haar lancering aan, introduceerde AH de Allerhandebox en liet Jumbo weten ook boodschappen te gaan thuisbezorgen. Daarnaast liet HelloFresh Nederland doorschemeren dat het de omzetgrens van 100 miljoen euro snel verwacht te passeren. Staan we aan de vooravond van een revolutie in supermarktland? Zal online boodschappen doen eindelijk een vlucht nemen? En vooral: wie gaat de strijd om de consument winnen?

Disruptie

Hoe helpt digitalisering de energietransitie te versnellen?

Traditionele energievoorziening staat op gespannen voet met een CO2 vriendelijke en schone toekomst. Energie is de motor van onze economie en zeer bepalend voor de kwaliteit van leven. Hoe maken we de transitie naar andere (betaalbare en betrouwbare) manieren van energievoorziening en -consumptie, en wat kan digitalisering daarbij betekenen?

Disruptie

Project Sunroof: Google springt in op toenemende vraag zonnepanelen

Een betere wereld door Google. Dat is wat het technologieconcern met steeds meer projecten poogt te bewerkstelligen. In april kondigde Google nog Project Loon aan waarbij met behulp van bijna duizend ballonnen 4G internet kan worden geboden op plekken waar geen mobiele ontvangst mogelijk is. Deze week kondigde Google Project Sunroof aan. Wat is het plan?

Disruptie

GrabTaxi sleept 350 miljoen dollar binnen

Opnieuw heeft een Aziatisch online taxibedrijf GrabTaxi een forse investering gekregen van ruim 350 miljoen dollar. Een van de investeerders is Didi Kuaidi, de Chinese concurrent van Uber.

Disruptie

Gusto Moda: luis in de pels van de massaproductie

Geïnspireerd door Aziatische kleermakers begon Suzanne Jongert de onlinedienst Gusto Moda. Op de site creëer je je eigen stijl, doordat je zelf je eigen kleding of accesoires kan samenstellen. Wat je kiest wordt pas geproduceerd als je de bestelling plaatst. Suzanne werkt samen met gerenommeerde modemerken die hoge kwaliteit en keuzevrijheid bieden.

Disruptie

De online taxi-oorlog in India (infographic)

De online taxi-oorlog lijkt zich vooral af te spelen in China en India, waar uiteenlopende partijen een strijd op leven en dood voeren. In India verdeelden Ola en TaxiForSure lange tijd de markt, totdat Uber kwam. Prompt werden de krachten gebundeld. Taxidiensten zijn in India geliefd omdat het openbaar vervoer niet erg optimaal is. Een winnaar is vooralsnog niet aan te wijzen.

Disruptie

Uber Nederland lanceert nieuwe taxidienst

Uber wil na de zomer in Nederland een nieuwe taxidienst lanceren met professionele chauffeurs. Het Amerikaanse bedrijf lijkt daarmee afscheid te willen nemen van de verboden dienst uberPOP.

Disruptie