More stories

‘De vertaalslag van YouTube naar lineaire tv werkt voor geen meter’

Met de oprichting van ​NewBe​ in 2011 wilde Jeroen Koopman de wereld van traditionele en online media met vernieuwende formats en producties met elkaar verbinden. Van de productie van tv-formats, tot het opzetten van een jongerenplatform en een bioscoopfilm. Dat leverde ook prijzen op. In 2017 was NewBe de snelst groeiende productiecompany in Nederland in de Gazellen 2017 van Het Financieele Dagblad.

Disruptie

Hoe je een disruptieve dienst bouwt die het helemaal anders doet: BrandMR 

Fabrique en Brandmeester hebben samen een disruptieve dienst gebouwd die het helemaal anders doet. In de conservatieve legal markt.

Digital Design

Column: Track This!

Netflix’ volgende stap in de productie van Originals kon niet op waardering van beleggers rekenen door de groeiende schuldenlast.

Disruptie

Dit zijn dé succesfactoren voor disruptieve innovatie 

Wat maakt dat de ene organisatie kan innoveren tot het niveau van een disruptor, en een andere organisatie niet? Dit zijn dé drie succesfactoren.

Disruptie

ANWB voert vliegoperatie medische drones uit

PostNL blijkt de belangrijkste initiatiefnemer van de pilot met medische drones waarvan vandaag bij het Erasmus MC het startsein is gegeven.

Disruptie

Al het duurzame vervoer in één app met Hely

PON en NS gaan onder de naam Hely samenwerken om duurzaam vervoer – zoals elektrische deelauto’s, scooters en bakfietsen – sneller en op meer locaties beschikbaar te maken met behulp van één app.

Disruptie

Adidas sluit robotgestuurde fabrieken

Adidas sluit alweer zijn robotgestuurde fabrieken in Duitsland en Atlanta. Die waren bedoeld om sneller in te kunnen spelen op de veranderende vraag van consumenten.

Disruptie

Online educatieplatformen ontwrichten traditioneel onderwijs, maar beide hebben elkaar nodig

Online educatieplatformen vullen met hun focus op technische vaardigheden de gaten op die universiteiten en hogescholen achterlaten.

Disruptie

Uber introduceert elektrische fietsdienst JUMP in Rotterdam

Uber introduceert een nieuwe dienst in Nederland onder de naam JUMP. De elektrische deelfietsen van JUMP zijn vanaf morgen beschikbaar in de Rotterdamse binnenstad en directe omgeving.

Innovatie

Column: The streaming wars

Innovaties komen voort uit eerdere uitvindingen. Uit illegaal downloaden ontstond Spotify en zonder Spotify zou Netflix nooit al in 2007 zijn gaan streamen. 

Innovatie

Jan Gustavo Kuipers (Mr. Chadd): ‘Ik ben het mislukte product van het huidige onderwijssysteem’

Zoek je hulp bij huiswerk, dan download je de app van Mr. Chadd. Binnen tien seconden heb je toegang tot een netwerk van universitair geschoolde coaches. We gaan in gesprek met de medeoprichter van deze app: Jan Gustavo Kuipers. ‘Gebruikers van alle leerjaren en niveaus kunnen via onze app onbeperkt vragen stellen binnen alle reguliere schoolvakken. Binnen tien seconden staat er via de chatfunctie van de app een universitair geschoolde coach klaar voor de scholier. We hebben een online assessmenttool waarin we coaches scannen op vakinhoudelijke kennis, didactiek, zoek- en typsnelheid. De voorwaarden zijn dat je als coach aan de universiteit studeert, VWO hebt gedaan, minimaal een 8 hebt gehaald voor het vak dat je geeft én de assessmenttool goed doorloopt.’

Disruptie

Emerce eDay 2019: ‘Ik ben al jaren bezig het publiek de hoofdrol te geven’

De grote première was twee jaar geleden op Lowlands. Via de smartphones van duizend bezoekers klonk een uit bliepjes opgebouwd muziekstuk. Tegenwoordig speelt muziek bij het Smartphone Orchestra een ondergeschikte rol. Initiatiefnemer Steije Hallema belooft echter een waar spektakel op Emerce eDay.

Innovatie

Tango investeert in autodeelplatform SnappCar

Het staatsoliebedrijf van Koeweit Q8 investeert in Nederlandse autodeelplatform SnappCar. De eigenaar van de keten van tankstations Tango heeft meegedaan aan een nieuwe investeringsronde in het bedrijf van 8 miljoen euro. Hoeveel geld het oliebedrijf precies heeft ingebracht is niet bekend.

Disruptie

Daan Weddepohl (Peerby): ‘Er is geen businessmodel voor minder consumeren’

De ecologische voetprint van de gemiddelde Nederlander bestaat voor 38 procent uit spullen. Daarmee zijn spullen belastender voor het milieu dan vliegen en vlees eten bij elkaar. En dat terwijl veel van die spullen vrijwel nooit worden gebruikt. Neem een doorsnee consumenten boormachine. Je koopt hem voor een klus en daarna ligt het ding vaak ongebruikt in een kast. Dat moet anders kunnen, dacht Daan Weddepohl. Hij kwam in 2012 met Peerby: een marktplaats voor het delen van spullen. Eerst gratis en later tegen betaling. Winst maakt Peerby nog altijd niet, maar volgens Weddepohl komt dat moment in zicht.

Disruptie

Werkgeversorganisaties met integrale visie op platformeconomie

Werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland hebben met techbedrijven, platformgebruikers en ondernemers een brede visie op de platformeconomie opgesteld. Kern van de notitie is dat de platformeconomie schaduwkanten heeft, maar vooral ook grote kansen biedt. Die benutten we nu nog onvoldoende, terwijl de ontwikkelingen razendsnel gaan.

Disruptie