Last mile in Duitsland: consument wil controle
Gemak, controle en flexibiliteit, dat is wat Duitse consumenten verwachten nadat ze online iets hebben besteld. Hoe kun je de last mile zo inrichten, dat je aan hun hoge eisen voldoet?
Gemak, controle en flexibiliteit, dat is wat Duitse consumenten verwachten nadat ze online iets hebben besteld. Hoe kun je de last mile zo inrichten, dat je aan hun hoge eisen voldoet?
Duitse consumenten gaven in 2016 voor honderd miljard euro uit aan aankopen bij webwinkels. Dat is meer dan twintig procent van de omzet van de totale detailhandel.
De Europese opkoper van media en elektronica Momox genereerde in 2016 een omzet van 150 miljoen euro, een toename van ruim dertig procent ten opzichte van vorig jaar.
Met name Duitsland staat bekend om de vele e-commercebedrijven die er een keurmerk voeren. Bij gebrek aan een winkelmedewerker die direct bij binnenkomst al vertrouwen wekt, kiezen webwinkels voor één van de keurmerken die Duitsland rijk is. Waar kiezen de bedrijven uit?
Zeven procent van de verkopen van meubels en keukens vindt in Duitsland via internet plaats. Deze online markt was in 2016 2,3 miljard euro groot, oftewel zeven procent van het totaal.
De Duitse vakbond Verdi klaagt al jaren tegen Amazon over slechte arbeidsomstandigheden in diens distributiecentra en spant nu samen met bonden uit andere landen. Door samen te werken moet het Amazon onmogelijk worden gemaakt werk uit stakende landen naar elders over te hevelen.
Cybercriminelen roven op dit moment persoonlijke en financiële gegevens van klanten van zeker duizend webwinkels in Duitsland. De shops draaien op niet-actuele versies van Magento en zijn daarom kwetsbaar.
Duitsland is Europese koploper als het gaat om mobiele aankopen. Dit blijkt uit het feit dat in 2015 maar liefst 51% van de Duitsers minstens één keer een aankoop heeft gedaan via een mobiel apparaat. Trek dit in vergelijking met Nederland (38%) of heel Europa (41%) en de populariteit van m-commerce in Duitsland wordt snel duidelijk.
Endeit Capital investeerde onlangs in het Duitse b2b-bedrijf Contorion. Dat deed de investeringsmaatschappij niet alleen, een aantal lokale fondsbeheerders deed mee. Een bewuste keuze, vertelt Endeit-partner Martijn Hamann. Daar vraagt de Duitse investeringscultuur namelijk om. “Die is op een aantal vlakken echt anders dan de Nederlandse of Amerikaanse.”
Zalando gaat vanaf komend voorjaar kleding aan de deur verstellen, korter maken naar wens van de klant. In Berlijn krijgen klanten hiervoor bezoek aan huis.
Peugeot heeft de Duitse mobiele Carjump gekocht, een dienst waarmee gebruikers het aanbod van alle autodeelsites kunnen doorzoeken naar een ritje.
Met een groei van 10,4 procent in Duitsland is de online- en postorderbusiness vruchten aan het plukken van de drukke kerstperiode. Voor beide takken resulteert het vierde kwartaal van 2016, mede dankzij de bijbehorende kerstperiode, in de hoogste omzetcijfers van dit jaar. In deze periode vindt ongeveer 30 procent van de jaarlijkse verkopen plaats. Dat laat het onderzoek van Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (BEVH) zien.
Het kost webwinkels tien euro per pakket dat ze retour ontvangen, kosten die ze in twee derde van de gevallen zelf nemen. Ook al hoeft dat niet. Gemiddeld ontvangen webwinkels vijftien procent van de orders retour.
Het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, dat wordt afgesplitst van Metro Group, ziet de online jaaromzet met elf procent stijgen tot twee miljard euro. Nederland draagt voor zeker tweehonderd miljoen euro bij.
Zalando wil volgend jaar honderden nieuwe programmeurs aannemen om zijn e-commerceplatform van de nabije toekomst te bouwen. Het bedrijf vormt zich steeds sneller om van een winkel in platform.