More stories

Europa akkoord: pakjestaks voor goedkope Chinese aankopen

Goedkope pakketjes uit China worden iets duurder nu de Europese Unie akkoord is over met een pakjestaks.

E-commerce

Google AI-search en Gemini worden ‘shoppable’

Gebruikers van Google in de VS kunnen vanaf vandaag shoppen met alle AI-tools in het zoekpallet van het bedrijf.

E-commerce

Consument vertrouwt pakketkluizen meer dan thuisbezorging

Acht op de tien shoppers bij webwinkels vertrouwt tijdens de feestdagen meer op pakketautomaten en afhaalpunten dan op thuisbezorging.

E-commerce

Digital Product Passport: de datatransformatie waar niemand onderuit komt

Vanuit Brussel komt opnieuw regelgeving met grote impact op bedrijven. Het zogeheten Digital Product Passport (DPP) wordt vanaf 2026 gefaseerd verplicht. Dit digitale document bevat straks alle relevante productdata, van samenstelling tot uitstoot en van recyclemogelijkheid tot compliance-data. Deze verplichting vloeit voort uit de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), die sinds 18 juli 2024 van kracht is. Bedrijven moeten hierdoor fundamentele keuzes maken over de inrichting van hun productdata.

E-commerce

Helft fake webshops klant bij Google en Meta

De helft van de nepwebwinkels die door een Duitse consumentenorganisatie zijn onderzocht, adverteert op platforms zoals Google of Meta.

E-commerce

Coolblue opent zevende winkel in Duitsland

Met zijn nieuwe winkel in Hannover, nummer zeven in Duitsland, stapt Coolblue in een regionale markt met meer dan een miljoen inwoners.

E-commerce

‘Helft shoppers gebruikt AI richting Black Friday’

Bijna de helft van alle de EU-consumenten gebruikt AI-tools in de aanloop naar Black Friday voor prijsvergelijkingen en productzoekopdrachten.

E-commerce

Amazon begint Black Friday volgende week donderdag

Een dag eerder dan de meeste Nederlandse webwinkels begint Amazon zijn internationale campagne voor Black Friday op volgende week donderdag.

E-commerce

Duits e-commerce rekent op 2,3 procent groei in december

Voor de twee maanden november en december voorspelt de Duitse detailhandelsfederatie (HDE) een stijging van de online detailhandelsomzet met 2,3 procent ten opzichte van 2024.

E-commerce

‘TikTok Shop naar 100 miljard jaaromzet 2025’

TikTok Shop zou het jaar 2025 wel eens kunnen afsluiten met een bruto omzet van tegen de honderd miljard dollar.

Social

Hyvä jaagt op onderkant internationale e-commercemarkt

Het Nederlandse bedrijf Hyvä zet een strategische stap in de concurrentie met Shopify door een deel van zijn software weg te geven. Directeur Willem Wigman wil bedrijvigheid aanjagen onder jonge ontwikkelaars, startende ondernemers en studenten.

E-commerce
Premium

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Active Ants heeft in zijn warehouse in Dorsten (Duitsland) een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen. De robot kan tot 600 pakjes per uur maken en is in staat om te leren van zijn fouten. Active Ants zal de robot ook in andere vestigingen uitrollen.

Logistics

iDEAL-opvolger Wero live in Duits e-commerce

De Europese kaartjesverkoper Eventim heeft Wero geïntegreerd in zijn online shop, waarmee het bedrijf de eerste grote e-commercespeler in Duitsland wordt die de nieuwe Europese betaaloplossing activeert.

Duitsland

Pinterest stabielste advertentiekanaal in piekseizoen e-commerce

Terwijl concurrent Google in de Black Friday-week kampt met een kostenexplosie van bijna 37 procent, blijft Pinterest opvallend kalm. Het platform ziet zijn advertentiekosten met slechts 4,5 procent stijgen – een fractie van wat adverteerders elders moeten betalen.

E-commerce

Omzet Trivago naar 166 miljoen euro (+13%)

Hotelvergelijker Trivago zag de omzet in het derde kwartaal stijgen dankzij 9 procent groei in Europa en 14 procent in de VS. Netto bleef er 11 miljoen over.

Travel