‘Groei in online boodschappenbezorging vlakt af’
Na jaren van stevige groei lijkt de opmars van boodschappenbezorging door supermarkten te vertragen. Dat blijkt uit geanonimiseerde en geaggregeerde betaalgegevens van ABN Amro.
Na jaren van stevige groei lijkt de opmars van boodschappenbezorging door supermarkten te vertragen. Dat blijkt uit geanonimiseerde en geaggregeerde betaalgegevens van ABN Amro.
Shopify heeft een nieuwe AI-tool geïntroduceerd waarmee ondernemers volledige webwinkels kunnen opzetten op basis van enkele trefwoorden. Deze functie, genaamd AI Store Builder, genereert automatisch drie winkelontwerpen inclusief afbeeldingen en teksten, waardoor het opzetten van een online winkel aanzienlijk wordt vereenvoudigd.
China roept de Europese Unie op om een eerlijk speelveld te creëren voor bedrijven nadat Brussel ‘pakketjestaks’ voorstelde voor elk zakje, pakje of doosje dat het continent binnenkomt.
Faruk Kocabas is per 1 juni 2025 de nieuwe General Managing Director van MediaMarkt Benelux. Hij volgt Remko Rijnders op die gestart is als CFO van Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt.
Het Spaanse ministerie van Consumentenrechten heeft Airbnb opgedragen meer dan 65.000 vakantieverhuuradvertenties van zijn platform te verwijderen vanwege overtredingen van bestaande regelgeving. Veel van deze advertenties misten verplichte licentienummers of gaven niet duidelijk aan of de verhuurder een particulier of een bedrijf was.
De Duitse online retailmarkt blijft sterker groeien dan eerder verwacht. De Duitse detailhandelsvereniging HDE heeft haar prognose voor 2025 naar boven bijgesteld en verwacht nu een groei van 4 procent.
Hoge verzendkosten blijven een belangrijke drempel bij online aankopen: 59,4 procent van de Nederlandse consumenten zegt een bestelling te annuleren bij hoge verzendkosten. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de E-commerce Delivery Compass 2025 van Sendcloud, gebaseerd op 8000 consumenten in acht Europese landen, waaronder Nederland.
Honderd miljoen is het centrale getal in het kwartaalverslag van Klarna. De Zweden hebben zo veel netto verlies, maar ook steeg de krantenteller tot dat niveau.
In de bestelapp van Picnic zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.
Onder Adobe beweegt e-commerceplatform Magento zich vooral naar de grootste zakelijke online verkopers. Het Nederlandse Hyvä claimt alles dat daar onder vrijvalt, boekt internationaal succes en rolt zijn eigen, nieuwe platform uit.
Apple-specialist Amac gaat producten verkopen van smarthomespecialist JDK Benelux en smarthomemerk Aqara. Dat blijkt uit een uitnodiging die naar de pers is gestuurd van een demonstratie in Utrecht.
Logistieke dienstverlener DHL Group en het roboticabedrijf Boston Dynamics willen hun samenwerking verder intensiveren. DHL zal tegen 2030 duizend extra robots van het type Stretch afnemen. Daarbij wordt ook onderzocht of de Stretch-robot, die oorspronkelijk is ontworpen voor het automatisch laden en lossen van pakketten, ook voor andere taken inzetbaar is.
Enkele van Europa’s grootste winkelketens en online retailers hebben de Europese Commissie opgeroepen om in te grijpen tegen de, naar eigen zeggen, buitensporige kosten die Visa en Mastercard in rekening brengen. Volgens hen schaden deze tarieven de concurrentiekracht van de EU en vormen ze een belemmering voor alternatieve betaalmethoden.
Video commerce wint terrein binnen de wereld van luxe. Maar hoe behoud je exclusiviteit in een van oorsprong laagdrempelig format? LVMH en Bambuser vertaalden streaming en live video naar een premium merkervaring. Mét behoud van luxe, status en merkbeleving. Met welke strategische en creatieve keuzes overtuig je veeleisende doelgroepen? Meer weten? Kom dan naar de presentatie van Kristina Brjazgunova van Bambuser op Emerce E-Commerce Live!
Vinted Go, de logistieke tak van de tweedehandsmarktplaats, breidt zijn samenwerking met Bloq.it uit. Dat brengt duizenden nieuwe pakketkluizen naar Spanje en Portugal.