More stories

Meer Iberische pakketkluizen voor Vinted

Vinted Go, de logistieke tak van de tweedehandsmarktplaats, breidt zijn samenwerking met Bloq.it uit. Dat brengt duizenden nieuwe pakketkluizen naar Spanje en Portugal.

E-commerce

‘Bezorgproblemen kosten webshops klanten’

Meer Nederlandse online shoppers ronden hun bestelling niet af vanwege zorgen rondom de bezorging. Volgens onderzoek van verzendplatform Sendcloud heeft 22 procent van de consumenten het afgelopen jaar een online aankoop afgebroken vanwege twijfels of ongemakken met betrekking tot levering. Webshops die geen flexibele bezorgopties bieden, lopen daardoor serieuze omzet mis.

Logistics

Inmiddels al 1500 pakjesautomaten van bpost

bpost heeft deze week zijn 1.500ste pakjesautomaat in ons land in gebruik genomen. Het Belgische bedrijf plaatst zo tot zes nieuwe automaten per dag, wat moet resulteren in een netwerk van 2.500 pakjesautomaten tegen eind dit jaar.

Logistics

Emerce B2B Digital: de foto’s

Gisteren, 15 mei, verwelkomden we honderden bezoekers op het uitverkochte Emerce B2B Digital in Lantaren Venster te Rotterdam. In vier […]

B2B Digital

Kwart Nederlanders gebruikt AI bij het shoppen

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57 procent ten opzichte van vorig jaar. De opmars van AI kent echter ook een keerzijde: meer dan de helft vindt gepersonaliseerde AI-ervaringen opdringerig. Ook maakt bijna een kwart zich zorgen over AI-fraude en digitale oplichting. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen, het financiële technologieplatform voor de grootste bedrijven.

Artificial Intelligence

In eerste kwartaal 5,2 procent meer online omgezet

In het eerste kwartaal van 2025 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 5,2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet in het eerste kwartaal met bijna 8 procent. Bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, nam de online omzet toe met 1,5 procent.

E-commerce

Meeste digitale omzet ERIKS komt niet via webwinkel

Industrieel dienstverlener ERIKS realiseert een aanzienlijk deel van zijn omzet via digitale kanalen, maar slechts een kwart daarvan verloopt via de webwinkel.

E-commerce

Alibaba mist marktverwachtingen ondanks stijgende aandelenkoers

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal minder omzet geboekt dan analisten hadden verwacht. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Alibaba probeert met nieuwe strategieën consumenten aan het uitgeven te houden, ondanks de aanhoudende economische onzekerheid en spanningen in de wereldhandel.

E-commerce

Emerce Research: Analyse TikTok Shop (als opmaat naar de Nederlandse introductie)

De lancering van TikTok Shop in Nederland hangt al een tijd boven de markt en moet in 2025 daadwerkelijk plaatsvinden. Recente uitrol in Duitsland versterkt deze verwachting. Mede daarom publiceert Emerce vandaag een uitgebreide analyse van het opkomende platform.

E-commerce

Emerce Rapport: Analyse TikTok Shop 2025

De lancering van TikTok Shop in Nederland hangt al een tijd boven de markt en moet in 2025 daadwerkelijk plaatsvinden. […]

E-commerce

Hoe adresvalidatie miljoenen euro’s kan besparen in e-commerce

Internationale e-commerce blijft groeien, maar foutieve klantadressen zorgen nog altijd voor hoge kosten, vertragingen en gemiste omzet. Zo’n twaalf procent […]

E-commerce

Airbnb introduceert nieuwe diensten en ervaringen

Als onderdeel van een grote app-update heeft Airbnb een nieuwe functie gelanceerd waarmee reizigers naast accommodaties nu ook diensten en ervaringen kunnen boeken. Denk aan een massage, kappersafspraak, een maaltijd bereid door een privéchef of deelname aan lokale activiteiten. Deze opties kunnen gekoppeld worden aan een verblijf, maar zijn ook los te boeken, aldus Airbnb.

E-commerce

Helft ouders vindt gemak van achterafbetaaldiensten voor jongeren gevaarlijk

Vijftig procent van de ouders vindt het gevaarlijk dat jongeren zo gemakkelijk gebruik kunnen maken van buy now, pay later-diensten, zoals Klarna en Riverty. Dat blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder 1.000 ouders. Wat jongeren namelijk vaak niet beseffen is dat ze met deze (korte) lening een schuld aangaan. De financiële situatie van kinderen wordt gelukkig wel vaak thuis besproken: 79 procent van de ouders is goed op de hoogte van de financiële situatie van hun kinderen en weet of ze schulden hebben.

Payment

Casper Maasdam nieuwe CEO Travix (CheapTickets)

Online reisbureau Travix benoemt Casper Maasdam tot Chief Executive Officer en Lesley Zandvliet tot Chief Operations Officer.

E-commerce

JD.com maakt marktverwachtingen waar

Het Chinese JD.com heeft de marktverwachtingen voor de kwartaalomzet overtroffen, wat erop wijst dat de e-commercereus een stabiele vraag wist te behouden ondanks Amerikaanse importtarieven en aanhoudende economische zwakte die het consumentenvertrouwen onder druk zetten.

E-commerce