More stories

Premium

Pinduoduo gaat hogere eisen stellen aan verkochte artikelen

Pinduoduo, eigenaar van de goedkope webwinkel Temu, heeft maandag zijn regels voor handelaren die deelnemen aan zijn subsidieprogramma bijgewerkt en verklaard dat het platform strafmaatregelen zou nemen, waaronder permanente verboden, tegen degenen die nepproducten of andere goederen verkopen die niet aan de kwaliteitsnormen voldoen, meldt Beijing Business Today.

E-commerce
Premium

Dynamische prijsmodel van Ticketmaster onder vuur na Oasis reünie

De Britse regering gaat het dynamische prijsmodel van Ticketmaster onderzoeken nadat miljoenen Oasis-fans in het weekend enorme bedragen hebben moeten betalen voor kaarten voor de reünieconcerten van Oasis.

Entertainment
Premium

Nieuwe tech brengt Bol-reclamesysteem naar volgende fase

Handelssite Bol neemt een nieuwe systeem in gebruik voor adverteerders op zijn platform. De grootste noviteit is, dat vanaf nu de ontwikkeling en het beheer volledig in eigen huis plaatsvinden.

Marketplaces
Premium

Deense media weigeren Googles AI-bot: ‘Tot hier!’

Google mag geen van de producties van Deense mediabedrijven gebruiken om zijn nieuwe dienst AI Answers mee te voeden. De Denen laten in ondubbelzinnige bewoording weten dat ze het niet tolereren dat hij kopij illegaal wordt afgegraasd.

Publishing
Premium

Just Eat Takeway in Duitse supermarktbezorging

In Duitsland neemt Just Eat Takeway met zijn lokale label Lieferando boodschappen van supermarktketen Rewe op in zijn assortiment.

E-commerce
Premium

AP legt Clearview forse boete op voor illegale dataverzameling gezichtsherkenning

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt Clearview AI een boete op van 30,5 miljoen euro en dwangsommen met een maximum van ruim 5 miljoen euro. Clearview is een Amerikaans bedrijf dat gezichtsherkenningsdiensten aanbiedt. Clearview heeft onder meer illegaal een database aangelegd met miljarden foto’s van gezichten, waaronder van Nederlanders. De AP waarschuwt dat het ook verboden is om de diensten van Clearview te gebruiken.

Privacy
Premium

Bijna kwart Nederlanders gebruikt kunstmatige intelligentie zoals ChatGPT

In 2024 heeft 23 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder teksten, video’s of afbeeldingen gemaakt met behulp van een programma met kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT. 18- tot 25-jarigen deden dat het vaakst. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2024.

Artificial Intelligence
Premium

‘Online shoppen vaak duurzamer dan fysiek winkelen’

Slechts zeventien procent van de consumenten denkt dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, vindt dat een misvatting.

Sustainability
Premium

Nederland kijkt niet mínder live televisie

In absolute zin in de Nederlandse consument minder tv gaan kijken. Verhoudingsgewijs staat de teller al bijna een jaar op 45 procent live kijktijd versus 55 procent on demand.

Media
Premium

ChatGPT: Wekelijks 200 miljoen gebruikers

ChatGPT heeft volgens OpenAI meer dan 200 miljoen wekelijkse actieve gebruikers, een verdubbeling ten opzichte van januari 2023.

Artificial Intelligence
Premium

Webshopopkoper SellerX onder de veilinghamer

De Duitse opkoper van Amazon-shops SellerX gaat op 17 september onder de veilinghamer. Het kan de schulden aan zijn investeerders niet meer terugbetalen.

Marketplaces
Premium

Online 10,8 procent meer omgezet in juli

De onlineomzet was in juli 10,8 procent hoger dan in juli 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 13,6 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 6,9 procent hoger.

Retail
Premium

Strategy-as-a-service met AI bij Eindhovense start-up

De Eindhovense start-up Pirlo Strategy, opgericht door Ralf van Lieshout en Lars van Midden (beiden ex-GroupM), helpt kleine en middelgrote bedrijven in Nederland bij het ontwikkelen en uitvoeren van groeistrategieën.

Digital Agencies
Premium

Yelp daagt Google voor de rechter vanwege zoekmonopolie

De Amerikaanse recensiesite Yelp heeft een antitrustzaak aangespannen tegen Google. Het verwijt luidt dat Google zijn controle over online zoeken heeft misbruikt en prioriteit te geven aan zijn eigen beoordelingen.

E-commerce
Premium

‘Webshops trekken frequentere kledingkopers dan winkels’

De koopfrequentie van kleding is hoger bij webshops (2,8) dan bij kledingwinkels met fysieke vestigingen (2,2). Bol heeft de meest loyale klanten met de hoogste koopfrequentie (3,6). SHEIN scoort laag op koopintentie (78%), maar heeft een bovengemiddelde frequentie (3,4). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

E-commerce