More stories

Google Maps wordt basis van nieuwe games

Informatie over de wereld uit Google Maps komt beschikbaar in games voor computers en telefoons. Google brengt daartoe zijn kaartinformatie onder bij game-engine Unity.

Entertainment

Spotify rolt self-serve reclameplatform uit

Adverteerders kunnen binnenkort op programmatic exchanges audiocommercials inkopen op Spotify. Het bedrijf is begonnen zijn Ad Studio, waar via zelfbediening ruimte wordt ingekocht, buiten de VS uit te rollen.

Programmatic

Groei aantal betalende Spotify abonnees neemt af

Spotify heeft 71 miljoen betalende abonnees op 159 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Dat staat in de voorlopige prospectus voor de beursgang in april. Opvallend: de groei van het aantal betalende gebruikers nam in het vierde kwartaal flink af.

Entertainment

Spotify crowdsourcet muziekkennis bij fans

Spotify gaat zijn gebruikers vragen om metadata over muziek te geven, aanvullen of verfijnen. Met Line-In wil het muziekbedrijf de kern van het bedrijf, muziek en data daarover, laten corrigeren en verbeteren.

Tech

Spil Games haalt 300 miljoen mobiele installaties

De mobiele games van het Nederlandse Spil Games zijn zeker 300 miljoen keer geïnstalleerd, zo meldt het bedrijf.

Entertainment

Netflix: 15 miljard dollar omzet in 2018

Videoplatform Netflix houdt rekening met een omzet van 15 miljard dollar dit jaar. Die verwachting heeft CEO Reed Hastings uitgesproken tijdens een persevenement in Hollywood.

Entertainment

Ziggo schaft analoge tv gefaseerd af

Ziggo gaat zijn tv-aanbod volledig digitaal maken. Verreweg het grootste deel van de klanten kijkt al wel volledig digitaal tv, […]

Entertainment

E-sports naar 906 miljoen dollar in 2018

Esports, het spelen van computerspellen in competitieve vorm, bereikt dit jaar een omvang van 906 miljoen dollar, een groei van 38 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat zegt het Nederlandse Newzoo. In 2021 zal de markt al zo’n 1,6 miljard dollar groot zijn.

Entertainment

Investeringen Videoland drukken resultaat RTL Nederland

Videoland lijkt RTL Nederland steeds meer geld te gaan kosten. De investeringen in in filmplatform hebben mede geleid tot een lager bedrijfsresultaat van 87 miljoen euro tegen 96 miljoen vorig jaar, zo blijkt uit de jaarcijfers van RTL Group die zojuist zijn vrijgegeven. Ook de advertentie-inkomsten liepen terug.

Entertainment

Olympische Spelen waren online magneet

De Olympische Winterspelen hebben alleen al in de eerste week online 2,5 miljoen kijkers getrokken. Niet eerder keken zoveel mensen in een week online, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek.

Entertainment

Helft Nederlandse gebruikers Spotify betaalt voor de dienst

Ongeveer de helft van de gebruikers van Spotify in Nederland betaalt voor het luisteren naar de streamingdienst. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights.

Entertainment

Netflix-documentaire ‘Icarus’ wint Oscar

De internationaal spraakmakende productie ‘Icarus’ van Netflix heeft een Oscar gewonnen als beste documentaire.

Video

NLConnect: geen heffing voor Nederlandse content

NLConnect, de vereniging van telecom- en kabelbedrijven, verzet zich hevig tegen het advies van de Raad voor Cultuur om een heffing op tv-pakketten in te voeren om zo unieke Nederlandse content te kunnen bekostigen. Op deze wijze zou Nederland het hoofd kunnen bieden aan grote Amerikaanse bedrijven als Netflix, Google, Facebook en Amazon.

Entertainment

App moet muzikanten sneller aan optredens helpen

Unplug and play artiestenvereniging uit Emmen heeft een app ontwikkeld die muzikanten sneller aan optredens moet helpen.

Entertainment

Newzoo: Nintendo kan miljarden extra verdienen

Nintendo is met een omzet van 9,2 miljard dollar eindelijk teruggekeerd in de top 10 van gamingbedrijven. Dat concludeert het Nederlandse marktonderzoekbureau Newzoo. Newzoo schat dat de potentie nog wel beter benut kan worden en nog eens 2,5 miljard dollar extra zou kunnen halen uit abonnementen, in-game verkopen en mobiele games.

Entertainment