Channel Health

Hier vind je nieuws, achtergrondverhalen, cases, best practices en interviews op het gebied van gezondheidszorg. Healthcare is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, en met name internettechnologie, om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren. Heb je kennis te delen? Experts kunnen een bijdrage leveren aan dit Topic. Mail bij interesse s.v.p. naar topics@emerce.nl.

More stories

Medische apps: de certificering is te lastig en de risico’s op claims zijn te groot

Er zijn te weinig apps met medische toepassingen. De certificering is te lastig en de risico’s op claims zijn te groot. Dat zegt Ruud Verdaasdonk, hoogleraar Health Technology Implementation aan de Universiteit Twente. Hij houdt zijn oratie ‘Bruggen bouwen voor technologie in de gezondheidszorg’ later vandaag. Voorafgaand aan zijn oratie vindt een symposium plaats ‘Hoe overleef ik het MedTech Implementatie avontuur: van idee naar medisch product’.

Health

Etos koopt Solvo (gezondheidsplein.nl, dokterdokter.nl)

Drogisterijketen Etos heeft voor een onbekend bedrag de Solvo Groep overgenomen, eigenaar van onder andere gezondheidsplein.nl, dokterdokter.nl en ziekenhuis.nl. Met de overname kan de drogisterijketen naar eigen zeggen elk uur van de dag informatie geven over gezondheid in fysieke winkels en online.

Health

Drie manieren hoe de patient journey zorg beter maakt

Het grondig onderzoeken van de patiëntervaring en deze in kaart te brengen middels de patient journey helpt zorgorganisaties betere strategische keuzes te maken. Maar hoe dan?

Health

Emerce Health: spraakherkenning, kunstmatige intelligentie en digitale geestelijke gezondheidszorg

Hoe kan digitale geestelijke gezondheidszorg nou persoonlijk zijn? Met DiSofa is daar een overtuigend antwoord op gevonden. Door een compleet nieuwe ggz-organisatie te bouwen die 100 procent online werkt aan servicegerichte behandelingen. Géén wachttijden, plaats- en tijdonafhankelijk aanbod en waar ook ter wereld de best denkbare Nederlandse geestelijke gezondheidszorg. Je hoort er meer over tijdens Emerce Health eind oktober in Amsterdam. Niek Kuijper is samen met Joris Arts verantwoordelijk voor de ontwikkeling en aansturing van DiSofa.

Tech

Radboudumc opent twee labs voor AI in de gezondheidszorg

Het Radboudumc opent twee nieuwe initiatieven op het gebied van kunstmatige intelligentie: Radboud AI for Health en Thira Lab. Dit zijn de eerste twee ‘labs’ in Oost-Nederland binnen het nationale Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) en de eerste gezondheidslabs.

Health

Nederland loopt achter met digitale zorgtransitie. En nu?

Eerder dit jaar bracht de vooraanstaande Duitse denktank Bertselmann Stiftung een onderzoeksrapport uit over de staat van eHealth in Europese landen. Op basis van uitgebreid verzamelde data is een Digital Health Index opgesteld die het mogelijk maakt om de landen in Europa te vergelijken op het gebied van beleid, gereedheid en daadwerkelijk gebruik van eHealth. Nederland moet het slechts doen met een achtste positie in Europa. Landen als Portugal, Engeland en Spanje scoren hoger op het gebied van digitale zorg. 

eHealth

Serious games helpen eenzaamheid op te lossen

Tien procent van de ouderen geeft zelf aan zich ernstig eenzaam te voelen. Eenzaamheid is een toenemend probleem in de samenleving. Serious games kunnen een oplossing zijn. En soms hoeft dat niet eens digitaal te zijn… 

eHealth

Alice: sociale robots voor het welzijn van ouderen

Denk je eens in: een wereld waarin ouderen zelfredzaam zijn, waar eenzaamheid geen rol meer speelt en waar zorg- instellingen en diensten naadloos op elkaar afgestemd zijn. Zorgrobot Alice is een eerste stap.

eHealth

Gameverslaving is een ziekte. Maar hoe zit het dan met serious games?

In mei dit jaar verklaarde de verzamelde assemblee van de World Health Organization dat gameverslaving officieel een gedragsziekte is. Daarmee is gameverslaving definitief opgenomen in de ICD 11, de zogenaamde International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. Dit ondanks hevige protesten vanuit de gamewereld, zoals van de Interactive Software Foundation Europe (ISFE) en de Entertainment Software Association (ESA). Maar ook Games for Health Europe heeft al in een vroeg stadium haar zorgen geuit aan de WHO. 

eHealth

Antwerps bedrijf verzorgt dronestransporten tussen ziekenhuizen

Het Antwerpse bedrijf Helicus verzorgt eind september dronetransporten van onder meer weefsel, bloed en medicijnen tussen de ziekenhuizennetwerken GZA, ZNA en Helix. In totaal gaat het om 21 vestigingen.

eHealth

Telehealth zorgt voor patient empowerment en kortere wachttijden in de zorg

Wanneer je een willekeurig persoon vraagt hoe lang hij of zij gemiddeld doorbrengt in de wachtkamer bij de huisarts of in het ziekenhuis, zal hij deze vraag waarschijnlijk beantwoorden met ‘te lang’. Gezien de beperkte voorzieningen in de wachtkamer is het vaak niet mogelijk om de wachttijd nuttig in te vullen. Met behulp van telehealth kunnen lange wachttijden verholpen worden. 

eHealth

HU-studenten ontwikkelen app voor medische patiëntinformatie

Studenten van de HU-opleidingen ICT en Technische Bedrijfskunde hebben een app ontwikkeld waarin patiënten die thuis beademd worden hun medische gegevens kunnen bewaren. Ze ontwikkelden de app in opdracht van het Centrum voor Thuisbeademing van het UMC Utrecht. Bij de ontwikkeling zijn patiënten nauw betrokken.

Health

Citizen science gaat health-industrie helpen

Wetenschappelijk onderzoek met ondersteuning van de crowd is één groot spel. Met z’n allen puzzelen om oplossingen te vinden of voorspellingen te maken; het wordt ‘citizen science’ genoemd. Wat houdt het precies in, en wat kun je ermee?

eHealth

Engeland: Vanaf 30.000 volgers ben je een infuencer

De Engelse toezichthouder op de reclamemarkt Advertising Standards Authority heeft bepaald dat wie op socialmedia dertigduizend of meer volgers heeft, kan worden beschouwd als een influencer.

Influencer marketing

Serious games versterken eHealth

Serious games zijn geen spelletjes die je speelt voor vermaak. Ze zijn bedoeld om een gedragsverandering te bereiken, binnen de zorg en binnen de samenleving als geheel. Tevens dienen zij de wetenschap. Speltoepassingen dus met een duidelijk doel. 

eHealth