More stories

Shopify integreert verzenddienst DHL

DHL is vooraf geïntegreerd in Shopify Shipping, met dekking in 220 landen, als resultaat van een strategische samenwerking tussen de twee bedrijven.

Logistics

Spotta wordt bezorger (reclame)post en tijdschriften

De verspreider van huis-aan-huisreclame in Nederland Spotta gaat geadresseerde post aan de deur bezorgen, waarmee het zich in het zakelijk vaarwater van PostNL manoeuvreert.

Media

De Buren wordt onderdeel van DHL Group — onafhankelijke werkwijze en naam blijven behouden

Exploitant van pakketwanden De Buren wordt overgenomen door DHL Group. De Buren blijft opereren als zelfstandig bedrijf en behoudt zijn onafhankelijke positie als aanbieder van pakketautomaten voor alle vervoerders.

Logistics
Premium

‘Meerderheid Nederlandse online shoppers haakt af bij hoge verzendkosten’

Hoge verzendkosten blijven een belangrijke drempel bij online aankopen: 59,4 procent van de Nederlandse consumenten zegt een bestelling te annuleren bij hoge verzendkosten. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de E-commerce Delivery Compass 2025 van Sendcloud, gebaseerd op 8000 consumenten in acht Europese landen, waaronder Nederland.

Logistics

Meer Iberische pakketkluizen voor Vinted

Vinted Go, de logistieke tak van de tweedehandsmarktplaats, breidt zijn samenwerking met Bloq.it uit. Dat brengt duizenden nieuwe pakketkluizen naar Spanje en Portugal.

E-commerce

‘Bezorgproblemen kosten webshops klanten’

Meer Nederlandse online shoppers ronden hun bestelling niet af vanwege zorgen rondom de bezorging. Volgens onderzoek van verzendplatform Sendcloud heeft 22 procent van de consumenten het afgelopen jaar een online aankoop afgebroken vanwege twijfels of ongemakken met betrekking tot levering. Webshops die geen flexibele bezorgopties bieden, lopen daardoor serieuze omzet mis.

Logistics

Inmiddels al 1500 pakjesautomaten van bpost

bpost heeft deze week zijn 1.500ste pakjesautomaat in ons land in gebruik genomen. Het Belgische bedrijf plaatst zo tot zes nieuwe automaten per dag, wat moet resulteren in een netwerk van 2.500 pakjesautomaten tegen eind dit jaar.

Logistics

Hoe adresvalidatie miljoenen euro’s kan besparen in e-commerce

Internationale e-commerce blijft groeien, maar foutieve klantadressen zorgen nog altijd voor hoge kosten, vertragingen en gemiste omzet. Zo’n twaalf procent […]

E-commerce

Pakketmarkt bpost blijft stabiel

Ondanks volumedaling als gevolg van een staking bleven de opbrengsten van de pakketmarkt voor bpost in het eerste kwartaal stabiel.

Logistics

Uber met robotaxi’s naar Europa

Uber en technologiebedrijf WeRide breiden hun strategische samenwerking uit naar vijftien nieuwe steden. Deze verder uitrol van robotaxi’s komt ook naar Europa.

Artificial Intelligence

PostNL: lichte groei voor pakketten, verdere afname post

Het gaat nog altijd niet goed met PostNL. Er was groei voor pakketten in het eerste kwartaal, maar 10 miljoen euro minder omzet voor post. Pakketten bracht 581 miljoen euro op tegen 561 miljoen een jaar eerder. Post ging van 318 naar 309 miljoen euro.

Logistics

Nieuwe bestelauto’s op fossiele brandstof hebben geen toegang tot zero-emissiezones

Bestel- en vrachtauto’s die vanaf 2025 voor het eerst op kenteken gezet moeten uitstootvrij zijn om toegang te hebben tot de zero-emissiezones. Dat benadrukt logistiek adviseur Michel Oldenburg naar aanleiding van ondernemersvragen. Een nieuwe dieselbus met emissieklasse 6 met een Datum Eerste Toelating na 31 december 2024, heeft geen toegang tot de zones. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling.

Logistics

DHL Group breidt samenwerking met Shopify uit om wereldwijde verzending te vereenvoudigen

DHL Group heeft zijn samenwerking met Shopify verder uitgebreid. Deze uitbreiding moe Shopify-verkopers in staat stellen om eenvoudiger en sneller gebruik te maken van het wereldwijde verzendnetwerk van DHL – zowel voor binnenlandse als internationale leveringen.

Logistics

bpost lanceert met ‘Secure Delivery’ extra beveiliging tegen fraude bij pakjesleveringen

bpost lanceert naar eigen zeggen een nieuw wapen in de strijd tegen fraude bij pakjesleveringen, een ‘fenomeen in opmars’. Vanaf nu kunnen webshops via bpost kiezen voor een ‘Secure Delivery’. Daarbij wordt een pakje door de postbode enkel overhandigd wanneer de bestemmeling een geheime code kan voorleggen.

Logistics

DHL presteert beter dan verwacht met bescheiden groei in omzet en winst in eerste kwartaal

DHL heeft in het eerste kwartaal van 2025 beter gepresteerd dan analisten hadden verwacht, ondanks een uitdagend economisch klimaat. De omzet steeg met 2,8 procent tot ruim 20,8 miljard euro, meldde het logistiekconcern woensdag vanuit Bonn. De operationele winst (EBIT) kwam uit op bijna 1,4 miljard euro, een stijging van 4,5 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Logistics