More stories

Mediabestedingen 2015: 1,5 miljard euro (+8,4%)

Adverteerders in Nederland gaven vorig jaar voor 1,5 miljard euro uit aan digitale reclame. Search is met 673 miljoen euro nog de grootste post, maar toont dit jaar vermoedelijk geen dubbelcijferige groei.

Online advertising

Snapchat wordt nog meer berichtendienst

Luttele dagen nadat uitlekte dat Snapchat 100 miljoen dollar zou hebben geboden voor Bitstrips, een app waarmee je een emoji-versie van jezelf kunt maken, kondigt het Amerikaanse bedrijf een belangrijke update aan van zijn dienst.

Social

Diep in het brein van je bezoeker, deel 1: aandacht

Conversies, waar vinden die plaats? Ik hoor je denken: ‘op een website’. Incorrect! Conversies vinden plaats in het brein van je bezoeker. Welke delen van het brein worden er tijdens een sitebezoek aangesproken? En hoe verhouden deze zich tot het online persuasion vraagstuk? Daar gaan wij het in deze vijfdelige serie over hebben. Wees niet verbaasd als je na het lezen van deze series zelfs ijskoude bezoekers die vrijwillig lobotomie hebben ondergaan nog weet te converteren.

Conversie

Instagram sust: ‘Geen zorg, de feeds veranderen niet’

Tweede Paasdag was geen rustdag voor een grote groep marketeers op socialmedia. Instagram verandert de wijze waarop het berichten sorteert. Gebruikers met grote accounts roepen hun volgers massaal op om de alarmbelletjes aan te zetten.

Social

De rol van design bij privacy

Nieuwe Europese privacywetgeving maakt de rol van design groter. Dit jaar finaliseert de EU haar “General Data Protection Regulation” (GDPR) die het verplicht om privacy als uitgangspunt te nemen bij het inrichten en ontwerpen van processen, systemen en diensten. De EU verwacht daarvoor het principe ‘privacy by design’. Hoe geef je daar invulling aan? En hoe zorg je ervoor dat consumenten jou hun data toch toevertrouwen?

Web-design

Cloudera koopt Big Data cloudbedrijf

Big Data bedrijf Cloudera heeft voor een onbekend bedrag Sense overgenomen, een cloudoplossing die datawetenschappers laat samenwerken en waarmee rapporten kunnen worden gedeeld.

Analytics

Google neemt AdWords op de schop

Google neemt zijn reclamedienst AdWords grondig op de schop. Omdat er zoveel geld doorheen stroomt, tientallen miljarden per jaar, neemt het twee jaar de tijd voor de overgang.

Online advertising

Remarketing: zet e-mailadressen in voor betere en relevantere campagne

We zien dat de data uit een eCRM of Data Management Platform steeds makkelijker samengaan met digital advertising. Dat is goed nieuws: (re)marketing wordt hierdoor niet alleen steeds eenvoudiger, maar vooral nauwkeuriger. Hoe ziet die ontwikkeling eruit en waar zou je als adverteerder op moeten inspelen?

Online advertising
Premium

Jan-Willem Brüggenwirth partner van de creatieve directie

Jan-Willem Brüggenwirth, de voormalige directeur van 538Groep, wordt partner bij direct-marketingbureau de creatieve directie (dcd). Brüggenwirth vormt samen met dcd-oprichters Manon Schermer en Mike de Haas de dagelijkse leiding van het bureau en neemt de verantwoording voor commercie en business development. Hij gaat zich vooral richten op onderdelen voor online marketing en business intelligence.

Digital Agencies

200 miljoen livestreams in eerste jaar Periscope

Twitters streamingapp Periscope heeft het afgelopen jaar 200 miljoen livestreams verwerkt, waarvan 100 miljoen in de laatste drie maanden. In totaal is 110 jaar aan live video bekeken.

Twitter/X

Column: Crowd cultures

Traditionele modehuizen als J.Crew, Gap en Abercrombie & Fitch kijken al jaren tegen dalende omzetcijfers aan. Vooral door de opkomst en populariteit van socialmediaplatformen verkeren ze in zwaar weer. Jonge, kleinere merken krijgen hiermee namelijk – naast een scala aan gratis marketingtools – ook ineens toegang tot een miljoenenpubliek. En dus snoepen zij omzet weg bij fashion-labels die de noodzaak van sociale media nog niet inzien.

Social

Line bereikt 1 miljard gebruikers

Chatapp Line, onderdeel van het Koreaanse Naver, is de grens van 1 miljard gebruikers gepasseerd, vijf jaar na de lancering. Het bedrijf zit daarmee WhatsApp op de hielen. Die bereikte in februari 1 miljard gebruikers.

Social

Facebook Messenger op 7 miljoen Nederlandse smartphones

Facebook Messenger staat inmiddels geïnstalleerd op 57 procent van de Nederlandse smartphones, wat overeenkomt met ongeveer zeven miljoen toestellen. Deze app is daarmee de op de twee na populairste bel- en instant messaging-app in Nederland, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper.

Facebook

‘Starbucks bewijst: mobiele app is basis voor merkentrouw’

Wie klantloyaliteit zegt, zegt Starbucks. Het bedrijf heeft als een van de eerste begrepen dat mobiel gemak zorgt voor binding met de klant. De app als centraal onderdeel van dat wat ze in vaktaal een ‘digitaal ecosysteem’ noemen, lijkt daarmee de toekomst te hebben.

Customer Loyalty

‘Berichtenapp verdringt mail bij jongeren’

E-mail wordt onder de jongste internetgebruikers steeds minder gebruikt. Dat concludeert in elk geval App Annie, dat het gebruik van berichtenapps fors ziet stijgen. App Annie is een van de belangrijkste meetbureaus voor mobiele apps.

Social