More stories

Premium

Gametechbedrijf Unity naar de beurs

Het Deens-Amerikaanse Unity, ontwikkelaar van een zogeheten game-engine, gaat naar de beurs. Onder de tickernaam U krijgt het een notering aan NYSE.

Entertainment

Peter Warman (Newzoo): ‘Met data uit de gamewereld trends in de echte wereld voorspellen’

De gamewereld is lang niet serieus genomen. Dat was het domein van bleke ongezonde jongeren die elkaar tot diep in de nacht achter de computer overhoop zaten te schieten. Maar het is al lang tijd voor een nieuwe blik. Niet alleen voldoen gamers natuurlijk niet aan het cliché dat over hen bestaat, maar ook de data die zij gezamenlijk creëren zijn heel leerzaam. Het Amsterdamse Newzoo is marktleider op het gebied van data over games. Daar kunnen gamebedrijven zelf profijt van hebben, maar het is ook heel leerzaam voor de buitenwereld. “Elk bedrijf dat bezig is met consumentenervaringen”, aldus CEO Peter Warman bij Top Names.

Data
Premium

Uitgevers willen betere voorwaarden Apple News

Nadat verschillende bedrijven klaagden over de commissies die Apple rekent over transacties binnen de App Store, willen grote nieuwsuitgevers betere voorwaarden voor deelname aan Apples News dienst.

Media
Premium

Tencent neemt belang in gamebedrijf Voodoo

De Chinese internetgigant Tencent neemt een minderheidsbelang in Voodoo, een populaire Franse ontwikkelaar van mobiele games met 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Entertainment
Premium

‘Google blokkeerde speciale versie Fortnite op toestellen OnePlus’

Een speciale versie van de game Fortnite die Epic Games voor smartphonefabrikant OnePlus had ontwikkeld heeft nooit het levenslicht gezien omdat Google bezwaren maakte. Dat blijkt uit de aanklacht die Epic Games tegen Google heeft ingediend bij een Amerikaanse rechtbank.

Legal

Hessel Visser (IPG Mediabrands): ‘Adverteerders zoeken naar effectieve nieuwe mogelijkheden om hun social budget te besteden.’

Met Xtra Social kunnen merken hun social posts direct doorplaatsen in het DPG Media-netwerk. Hessel Visser, Head of Addressable van Matterkind (IPG Mediabrands), verklaart de groeiende populariteit.

Online advertising
Premium

Streamz wordt de naam van streamingdienst DPG en Telenet

Streamz wordt de naam van de gezamenlijke streamingdienst van DPG Media en kabelbedrijf Telenet, die reeds in februari was aangekondigd. De nadruk komt te liggen op Vlaamse content.

Media

Het programmatic landschap: mag het wat kleiner?

Het programmatic landschap is volgens velen nog steeds gebaat bij een evenwicht met vertegenwoordigers aan beide kanten.

Programmatic
Premium

Stunt Fortnite krijgt zeker een staartje, ook Google voor de rechter gesleept

De stunt die Epic Games gisteren uithaalde door stiekem een eigen niet toegestane betaaloptie in zijn iOS app te stoppen, waardoor Apple de app wel moest verwijderen uit zijn appwinkel en Epic meteen naar de rechter stapte, krijgt zeer beslist een staartje. Er heerst alom grote onvrede over het verdienmodel van Apple.

Legal
Premium

Apple straft Epic vanwege betaalsysteem voor Fortnite, bedrijf stapt naar de rechter

Apple heeft de immens populaire game Fortnite uit de App Store gehaald na de introductie van een eigen betaalsysteem door ontwikkelaar Epic Games. Epic heeft meteen een antimededingsklacht ingediend. De ontwikkelaar spreekt in de aanklacht over een ‘reeks concurrentiebeperkende beperkingen en monopolistische praktijken’.

Entertainment
Premium

RTL Groep verwacht herstel advertentiemarkt, streaming groeide in eerste halfjaar

RTL merkt de gevolgen van de coronacrisis. Doordat er minder reclame werd verkocht, daalde de groepsomzet naar 2,7 miljard euro in de eerste zes maanden. De operationele winst was met 258 miljoen ook lager. De nettowinst kwam uit op 156 miljoen.

Media
Premium

‘YouTube Music serieuze bedreiging voor Spotify in Nederland’

Spotify heeft op de Nederlandse markt weinig te duchten van Apple Music, Deezer en Napster, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper. Wel vormt YouTube Music een serieuze bedreiging voor Spotify in Nederland.

Media
Premium

Corona-effect lineaire tv neemt af

Het corona-effect op lineair tv kijken is duidelijk minder geworden, zo blijkt uit het juli-rapport van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). De totale tijd voor huiskamer tv nam in juli met 1,7 procent af tot gemiddeld 173 minuten per dag. In de maanden ervoor steeg de kijktijd juist.

Media
Premium

Facebook lanceert iOS gamingapp zonder games

Facebook heeft een iOS gamingapp ontwikkeld, maar die mag van Apple niet worden gebruikt voor de verspreiding van games, zoals op Android wel mogelijk is.

Entertainment
Premium

Microsoft biedt cloudgamedienst niet via iOS aan

Microsoft zal zijn XCloud gamedienst voorlopig niet via iOS en vanaf september uitsluitend via Android aanbieden. Eerder deze week werd een test via iOS gestaakt.

Media