Online adverteren: met dynamische creaties worden advertenties wel bekeken
De meeste online advertenties wordt genegeerd. Door, met behulp van AI, je advertenties vorm te geven en steeds aan te passen maken ze wél impact.
De meeste online advertenties wordt genegeerd. Door, met behulp van AI, je advertenties vorm te geven en steeds aan te passen maken ze wél impact.
Visual Capitalist vergelijkt de (Amerikaanse) advertentie-uitgaven op sociale media tussen de grote spelers. De gegevens zijn gebaseerd op de uitgaven voor sociale advertenties in de eerste helft van 202 en grotendeels ontleend aan Sensor Tower. Er kunnen dus verschillen zijn vergeleken met de huidige periode, en elke app heeft ook andere inkomstenbronnen. Maar reclame is waar ze het meeste geld mee verdienen.
Kompas Publishing heeft haar samenwerking met DPG Media verder uitgebreid. Meerdere domeinen, waaronder Weer.nl, Tweedehands.net, Girlscene, en Gewoonvoorhem, zijn gemigreerd naar het Publishing Partner Netwerk van DPG Media.
Ondanks het ontbreken van grote evenementen zoals verkiezingen, een EK- of WK-voetbal of Olympische Spelen, voorspelt bureau MAGNA een stabiele groei in Nederland van digitale reclame. Adverteerders in retail, technologie en automotive blijven investeren in creatieve en datagedreven campagnes.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een boete van 40.000 euro opgelegd aan Coolblue voor het onrechtmatig verwerken van persoonsgegevens in 2020. Het bedrijf verzamelde destijds via cookies persoonsgegevens van bezoekers van de webshop, zonder dat die daar expliciet mee akkoord waren gegaan. Coolblue ging er automatisch van uit dat bezoekers ermee instemden.
De advertentiemarkt breekt rondom Black Friday en Cyber Monday ook dit jaar records. Uit een analyse van Adfact blijkt dat in de periode van week 42 tot en met week 49 ruim 69,1 miljoen euro aan bruto mediabestedingen is geïnvesteerd. Vooral in week 48, waarin Black Friday valt, zien we een piek met 31,6 miljoen euro aan mediabestedingen.
Het Franse Mirakl, dat retailers software levert voor marketplaces, koopt de Duitse start-up in adtech AdSpert.
De uitgaven op de internationale reclamemarkt groeien dit jaar met 9,5 procent tot iets boven de duizend miljard dollar. Over vijf jaar pakken pure-players 77 procent van alle budgetten.
Nielsen is van plan de prestaties van TikTok-advertenties te meten op alle soorten schermen, inclusief mobiele apparaten en lineaire tv.
OpenAI overweegt advertenties te tonen in ChatGPT. Dat zegt de financieel directeur van het bedrijf. Concreet zijn die plannen nog niet.
Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de eerste versie van standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.
DPG Media doet momenteel een ‘zeer kleinschalige test’ met een ‘pay-or-okay’-model, waarmee gebruikers 4 euro per maand kunnen betalen om cookies te weigeren. Dat meldt Tweakers, zelf onderdeel van DPG,
Vijf grote Nederlandse mediawebsites testen een nieuwe technologie die cookies en tracking uitbant. Het onderliggende systeem is bedacht door Tim Berners-Lee, uitvinder van het world wide web.
Dit jaar geven adverteerders wereldwijd 253 miljard dollar uit aan reclame op social media. Dat is 23,5 procent van het totaal aan online en offline budgetten.
Er is Temu en Shein zo veel aan gelegen marktaandeel te pakken, dat ze zelfs Amerika’s grootste retailers eruit bieden op Google.