More stories

Online adverteren: met dynamische creaties worden advertenties wel bekeken

De meeste online advertenties wordt genegeerd. Door, met behulp van AI, je advertenties vorm te geven en steeds aan te passen maken ze wél impact.

Online advertising

Infographic: Advertentie-uitgaven voor sociale media per platform

Visual Capitalist vergelijkt de (Amerikaanse) advertentie-uitgaven op sociale media tussen de grote spelers. De gegevens zijn gebaseerd op de uitgaven voor sociale advertenties in de eerste helft van 202 en grotendeels ontleend aan Sensor Tower. Er kunnen dus verschillen zijn vergeleken met de huidige periode, en elke app heeft ook andere inkomstenbronnen. Maar reclame is waar ze het meeste geld mee verdienen.

Online marketing
Premium

Kompas Publishing breidt samenwerking met DPG Media uit met nieuwe advertentiemogelijkheden

Kompas Publishing heeft haar samenwerking met DPG Media verder uitgebreid. Meerdere domeinen, waaronder Weer.nl, Tweedehands.net, Girlscene, en Gewoonvoorhem, zijn gemigreerd naar het Publishing Partner Netwerk van DPG Media.

Online advertising

MAGNA: ‘Digitale advertentiemarkt blijft groeien’

Ondanks het ontbreken van grote evenementen zoals verkiezingen, een EK- of WK-voetbal of Olympische Spelen, voorspelt bureau MAGNA een stabiele groei in Nederland van digitale reclame. Adverteerders in retail, technologie en automotive blijven investeren in creatieve en datagedreven campagnes.

Online advertising

Boete voor Coolblue voor het ongevraagd gebruiken van cookies

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een boete van 40.000 euro opgelegd aan Coolblue voor het onrechtmatig verwerken van persoonsgegevens in 2020. Het bedrijf verzamelde destijds via cookies persoonsgegevens van bezoekers van de webshop, zonder dat die daar expliciet mee akkoord waren gegaan. Coolblue ging er automatisch van uit dat bezoekers ermee instemden.

Online marketing
Premium

Reclamebestedingen Black Friday en Cyber Monday 2024 opnieuw hoog

De advertentiemarkt breekt rondom Black Friday en Cyber Monday ook dit jaar records. Uit een analyse van Adfact blijkt dat in de periode van week 42 tot en met week 49 ruim 69,1 miljoen euro aan bruto mediabestedingen is geïnvesteerd. Vooral in week 48, waarin Black Friday valt, zien we een piek met 31,6 miljoen euro aan mediabestedingen.

Online advertising
Premium

Mirakl breidt met overname uit naar retailmedia

Het Franse Mirakl, dat retailers software levert voor marketplaces, koopt de Duitse start-up in adtech AdSpert.

Retailmedia
Premium

Bestedingen mondiale reclamemarkt in 2024 naar 1.000+ miljard

De uitgaven op de internationale reclamemarkt groeien dit jaar met 9,5 procent tot iets boven de duizend miljard dollar. Over vijf jaar pakken pure-players 77 procent van alle budgetten.

Marketing
Premium

Nielsen doet crossmediale campagnemeting voor TikTok

Nielsen is van plan de prestaties van TikTok-advertenties te meten op alle soorten schermen, inclusief mobiele apparaten en lineaire tv.

Marketing

OpenAI overweegt advertenties in ChatGPT

OpenAI overweegt advertenties te tonen in ChatGPT. Dat zegt de financieel directeur van het bedrijf. Concreet zijn die plannen nog niet.

Online advertising

IAB Europe publiceert 1.0-standaard in-store retailmedia

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de eerste versie van standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.

Retailmedia

DPG test pay-or-okay model

DPG Media doet momenteel een ‘zeer kleinschalige test’ met een ‘pay-or-okay’-model, waarmee gebruikers 4 euro per maand kunnen betalen om cookies te weigeren. Dat meldt Tweakers, zelf onderdeel van DPG,

Online advertising
Premium

NPO, RTL en Talpa live met experimenteel Datakluis

Vijf grote Nederlandse mediawebsites testen een nieuwe technologie die cookies en tracking uitbant. Het onderliggende systeem is bedacht door Tim Berners-Lee, uitvinder van het world wide web.

Media

‘Kwart reclamebudgetten naar social media in 2024’

Dit jaar geven adverteerders wereldwijd 253 miljard dollar uit aan reclame op social media. Dat is 23,5 procent van het totaal aan online en offline budgetten.

Marketing
Premium

Temu en Shein troeven retailers af met reclamebudgetten

Er is Temu en Shein zo veel aan gelegen marktaandeel te pakken, dat ze zelfs Amerika’s grootste retailers eruit bieden op Google.

Online advertising