More stories

Premium

Google maakt boekinglinks hotels gratis

Hotels en reissites die voor hotelboekingen vanuit Google doorverwijzen naar boekingsites hoeven daar niet meer voor te betalen.

Travel
Premium

IAB Europa schrikt van Googles trackerblokkade

De Europese reclame- en uitgeefbranche hangt in de gordijnen over Googles aankondiging om helemaal geen trackers meer toe te staan in zijn browser Chrome.

Online advertising
Premium

‘Googles cookie-alternatief heel slecht idee’

Het tracken van internetgebruikers met cookies stopt binnenkort, maar Googles alternatief FLoC is geen verbetering. Het is enkel een andere vorm van persoonsgericht adverteren, vindt burgerrechtenorganisatie EFF.

Marketing
Premium

Google: ‘Geen tracking meer voor persoonlijke reclame’

Google bevestigt nog eens dat het afstand neemt van het laten tracken en profileren via Chrome van gebruikers voor reclamedoeleinden.

Marketing

Rutger Tuit (Google): ‘Voorlopig blijven digitaal en lineair van elkaar gescheiden’

Met de lancering van YouTube Select in Nederland zet Google in op kant-en-klare reclamepakketten middels striktere videocuratie. “Adverteerders laten hun eigen ‘premium’ voorkeuren los en kiezen voor de zekerheid van merkgeschiktheid”, zegt Agency Partnership Leader Rutger Tuit hierover in het maartnummer van Emerce magazine.

Marketing
Premium

‘Eerste Clubhouse-campagne in Nederlandse straatbeeld’

Clear Channel claimt de allereerste Clubhouse campagne in het Nederlandse straatbeeld. In Utrecht draait op de digitale schermen van Clear Channel een campagne voor een evenement op de sociale app Clubhouse.

Online advertising
Premium

Britse reclame-industrie: klimaatneutraal per 2030

Alle grote namen van de Britse online en offline reclame-industrie willen per 2030 klimaatneutraal werken. Ze formuleren meetbare doelen en beloven daar actief naar te handelen.

Online advertising
Premium

Rechtszaak over belasting voor digitale reclame in Maryland

Diverse handelsverenigingen verzetten zich tegen een belasting op digitale reclame in de staat Maryland en hebben een rechtszaak aangespannen.

Facebook Advertising
Premium

Ook duopolie op markt voor reclame binnen online video

Ook op de markt voor reclame binnen online video is er sprake van een duopolie. Die conclusie trekt marktonderzoeker Omdia.

Online advertising

Nieuw advertentietechnologie-landschap moet oppassen voor een monopolie

Nu third party cookies worden geweigerd, staat de advertentie-industrie voor de fundamentele opgave om een nieuwe basis voor tracking en meting te vinden.

Privacy

Contextual targeting als cookie-alternatief

Contextual targeting staat in de belangstelling als cookie alternatief. Het plaatsen van advertenties in een relevante context maakt echter nog meer mogelijk.

Online advertising

Google ads: breed adverteren biedt meerwaarde

De recente updates in Google Ads propageren gebruik van het meest brede zoektype. De eerste tests wijzen inderdaad op meer conversie en zichtbaarheid. 

Online advertising
Premium

Forum voor Democratie grootste politieke online adverteerder

Forum voor Democratie (FvD) heeft sinds september 2020 bijna 80.000 euro uitgegeven aan 299 Facebook-advertenties. Het budget op de profielensite is groter dan dat van CDA, VVD, SP en GroenLinks samen. Op Google voert enkel D66, qua reclame-activiteiten, een serieuze strategie met budget.

Online advertising

Google Ads steeds grilliger met matching: zo ga je om met de recente updates

Google heeft recent veel veranderd op het gebied van zoekwoord matching. Tips en advies om daarmee om te gaan.

Online advertising
Premium

Kleine omzetgroei Criteo ondanks afwezigheid Travel-markt

Criteo, een internationale leverancier van reclametechnologie, groeide eind 2020 met 1 procent tot 661 miljoen omzet. Over het het hele jaar daalde dat met acht procent, maar kon nog wel een winstje worden genoteerd.

Marketing