More stories

De digitale economie verdient meer aandacht uit Den Haag

Op 16 november ging de Tweede Kamer voor het eerst echt in gesprek over twee niet onbelangrijke wetten die de digitale economie beter moeten reguleren. De DSA (Digital Services Act) en de DMA (Digital Market Act) komen uit Europa en zijn broodnodig.

Online marketing
Premium

Ministers Hugo de Jonge en Grapperhaus winnen prijs voor ‘grootste privacyschender’

Demissionair minister Grapperhaus (J&V) en demissionair minister de Jonge (VWS) zijn de winnaars van de Big Brother Awards. Dat maakt digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom vandaag bekend. De Expertprijs, uitgereikt door een vakjury, is dit jaar een oeuvreprijs, voor een hele rits aan misstappen die het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft begaan. Minister de Jonge heeft de meeste stemmen gekregen voor de Publieksprijs, vanwege de slecht doordachte invoering van Coronatoegangsbewijzen.

Privacy

Het IAB Consent Framework voor cookie-toestemming overtreedt de GDPR: wat nu?

De problemen met cookies zijn niet voorbij: België en Ierland hebben het meest gebruikte framework voor het vragen van toestemming voor cookies afgekeurd.

Legal
Premium

Drie miljoen voor Rotterdamse privacystart-up

Start-up STRM Privacy heeft in een seedronde drie miljoen euro groeigeld opgehaald. Het bedrijf ontwikkelt een systeem om bruikbare klantdata te collecteren, met ingebouwde privacygaranties.

Venture
Premium

Italiaanse waakhond deelt pittige boetes uit aan Google en Apple

De Italiaanse antitrusttoezichthouder heeft zowel Google als Apple een boete van 10 miljoen euro opgelegd voor agressieve praktijken bij de verwerking van persoonsgegevens.

Privacy
Premium

‘Sociale media ongeschikt voor kinderen’

Sociale media zijn ongeschikt voor kinderen. Dat concludeert de Consumentenbond, die acht social media-apps doorlichtte. De platforms houden te weinig rekening met de kwetsbaarheid van kinderen, schenden de privacy en hebben te weinig kindvriendelijke instellingen.

Privacy
Premium

Europese privacytoezichthouders willen verbod op het online volgen van mensen

Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie.

Privacy
Premium

Kledingmarkt Vinted heeft mogelijk Europese privacyregels overtreden

Vinted.com, de Litouwse app voor de verkoop van tweedehands kleding en spullen, ligt onder vuur. Europese privacytoezichthouders onderzoeken klachten van gebruikers die een gescande kopie van hun identiteitsbewijs moesten opsturen om hun geld te krijgen.

Privacy
Premium

Nominaties Big Brother Award naar leden kabinet

Demissionair minister De Jonge (VWS), staatsecretaris van Huffelen (Toeslagen) en minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) zijn dit jaar allen genomineerd voor de Big Brother Awards 2021. De publieksprijs voor de grootste privacyschender van Nederland is een initiatief van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom en wordt 13 december uitgereikt.

Privacy

Een naamsverandering veroorzaakt geen revolutie, tenzij we erom vragen

Facebook is nu Meta, maar de problemen zijn niet opgelost. Consumenten willen meer privacy en databescherming. Daarop heeft het bedrijf nog geen antwoord.

Facebook
Premium

EDAY: Schijnveiligheid over 3rd party cookies

Google geeft een gevoel van schijnveiligheid met het uitstel van uitfaseren van 3rd party cookies in browser Chrome, stelt Chris Park.

Online advertising

Cookieless future: de oplossingen

In dit whitepaper: de uitfasering van third party cookies, de problemen die dat oplevert en de oplossingen die je kunt toepassen.

Privacy
Premium

Apples privacyregels ontnemen techgiganten 10 miljard reclame-omzet

Snap, Facebook, Twitter en YouTube liegen een beetje als ze zeggen geen last te hebben van strengere privacyregels. Een techbedrijf in de reclamesector rekent voor dat zij gezamenlijk twaalf procent van hun reclame-omzet zagen verdampen. Miljarden dollars.

Marketing
Premium

‘Vertrouwen in tech in het geding’

De helft van de Nederlanders vindt dat Big Tech-bedrijven met hun diensten de samenleving beter maken. Maar er bestaan ook grote twijfels over hun invloed. Bijna driekwart van de ondervraagden vindt dat Big Tech te veel macht heeft. Minder dan een vijfde vertrouwt de manier waarop deze bedrijven met privégegevens omgaan.

Privacy
Premium

Europarlementariërs: ‘CEO’s, stop met adverteren op Facebook en Google’

Twintig Europarlementariërs van vier grote partijen vragen de bestuursvoorzitters van de 100 grootste bedrijven van Europa om niet meer te adverteren via Facebook en Google.

Online advertising