More stories

Kabinet wint publieksprijs van de Big Brother Awards 2017

Het kabinet wint de publieksprijs van de Big Brother Awards 2017. Het kabinet wint de prijs voor het doordrukken van de inwerkingtreding van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten – door het publiek vaak ook wel de sleepnetwet genoemd. Focum wint de prijs voor het profileren en beïnvloeden van levenskansen, zonder daar de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor te nemen.

Privacy

Uitstel voor ePrivacy Verordening

De zogeheten ePrivacy Verordening, niet te verwarren met de Algemene verordening gegevensbescherming, treedt naar alle waarschijnlijkheid nog niet in 2018 in werking. Dat meldt Thuiswinkel.org.

Privacy

Beveiligingexpert waarschuwt voor datalek bij betaaldienst Mollie

Een onderzoeker van TUNIX Digitale Security claimt dat hij een enorm datalek bij de Nederlandse betaaldienst Mollie ontdekt heeft.

Payment

Google verscherpt privacyregels Android apps

Google gaat nieuwe privacyeisen stellen aan makers van Android apps. Apps die gebruikmaken van telefoonnummers, e-mails en andere persoonlijke data moeten dat vooraf duidelijk maken aan gebruikers.

Privacy

Veel verborgen trackers in populaire Android-apps

In meer dan 300 Android-apps in de Google Play Store zitten trackers die de privacy ernstig aantasten. Dat zeggen onderzoekers van het Privacy Lab van de Yale University en de Franse organisatie Exodus Privacy.

Privacy

Column: Seamless tech

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iemand het woord ‘digibeet’ hoorde gebruiken. Uitzonderingen daargelaten, hoor ik sowieso minder vaak dat er rekening moet worden gehouden met mensen die minder tech-savvy zijn dan de doorsnee millennial.

Social

Duitse toezichthouder verbiedt smartwatches kinderen

De Duitse toezichthouder Bundesnetzagentur verbiedt een bepaald type smartwatches voor kinderen en vraagt ouders om foto’s van vernietigde uurwerkjes op te sturen.

Duitsland

Kabinet, GGZ Nederland en Sybrand Buma kanshebbers Big Brother Awards 2017

Het kabinet, GGZ Nederland en Sybrand Buma zijn genomineerd voor de Big Brother Awards Publieksprijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de grootste privacyschender van het jaar.

Privacy

IAB: ‘Sector moet snel en adequaat reageren op GDPR Profiling Guidelines’

Branche-organisatie IAB Nederland vindt dat de uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) door de Artikel 29 Werkgroep, het samenwerkingsverband van alle EU-toezichthouders, duidelijker kan.

Privacy

DDMA begint promotiecampagne

De brancheorganisatie voor marketing en data DDMA begint rond deze tijd een promotiecampagne. Ze wil de ledenaanwas stimuleren en ook nadrukkelijker aanwezig zijn in Den Haag en Brussel.

Dialogue Marketing

Emerce Performance: ‘Privacywetgeving enorme uitdaging voor uitgevers’

Op Emerce Performance, komende donderdag in Amsterdam, kan het onderwerp GDPR moeilijk ontbreken. Tim Geenen, de CEO en oprichter van Faktor lanceert volgend jaar een op blockchain gebaseerd Identity Management Platform voor uitgevers die veel van de gevreesde rompslomp zou kunnen voorkomen. Greenen vervulde rollen bij Bannerconnect (GroupM) en Improve Digital en is mede-oprichter en voorzitter van de eerste IAB Programmatic taskforce in Europa.

Privacy

DDMA scherpt controle Privacy Waarborg aan voor Europese regelgeving

DDMA, de vereniging voor data en marketing, heeft het DDMA Privacy Waarborg grondig herzien. Dit keurmerk, waarmee organisaties laten zien dat ze zorgvuldig en transparant omgaan met persoonsgegevens, is nu in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Deze nieuwe privacywet geldt vanaf 25 mei 2018.

Privacy

AP: melding van verwerking gegevens komt te vervallen

Nederlandse organisaties hoeven geen melding meer te doen als zij persoonsgegevens verwerken. Op 25 mei 2018 wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Met de AVG vervalt de meldplicht. Dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Privacy

Google vraagt aandacht voor privacy via game

Google opent volgende week Backstage: een interactieve game in Amsterdam. Via dit spel wil het bedrijf in een speelse setting opnieuw aandacht vragen voor privacy.

Privacy

CEO DMA Institute: ‘CMO’s komen zelf aan de knoppen’

De naderende Europese databeschermingwet (GDPR) vereist meer inzicht in klantgegevens. En dus willen bedrijven meer in eigen hand houden, stelt Marcel Vogels, CEO van DMA Institute en MeMo2. “Daar gaan wij op inspelen.” Tegelijkertijd worden buitenlandse vestigingen geopend.

Marketing