More stories

Premium

Google begint publieke test nieuwe reclamesysteem FLoC

Ruim twee maanden later dan aangekondigd, begint Google met een publieke test van zijn nieuwe reclamesysteem FLoC in Chrome. Dat moet het third party cookies en andere trackers gaan vervangen.

Tech
Premium

Europa legt de bal bij VS om opvolger Privacy Shield

Amerika zal nieuwe wetten moeten maken als het wil dat zijn techgiganten weer legaal data van EU-burgers mogen verwerken.

Tech

Wat te denken van de Privacy Sandbox, Google’s alternatief voor 3rd-party cookies?

In de Privacy Sandbox experimenteert Google met de vervanging van 3rd-party cookies. Wat zijn de ontwikkelingen er wat moeten we ervan denken?

Marketing
Premium

Schrems dient honderden klachten in over cookiewalls

Zo’n 560 websites in 33 landen hebben vandaag een klacht ontvangen over hoe zij een cookiewall toepassen. De vorm ervan is niet duidelijk, misleidend of niet compleet.

Privacy
Premium

Belgische Consumentenbond staakt juridische strijd tegen Facebook

Test Aankoop, de Belgische Consumentenbond, staakt zijn juridische strijd tegen Facebook. Met consumentenorganisaties uit andere landen heeft de bond een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Privacy
Premium

Boete voor telecombedrijf Voys voorlopig van tafel

De rechter heeft telecombedrijf Voys, leverancier van VoiP diensten, in het gelijk gesteld in de rechtszaak tegen het Agentschap Telecom. De toezichthouder had Voys in 2019 een boete opgelegd voor het niet willen delen van klantgegevens.

Legal
Premium

WhatsApp trekt maatregelen privacyvoorwaarden alsnog in

Het alom bekritiseerde privacybeleid van WhatsApp lijkt op een mislukking uit te draaien: moeder Facebook heeft besloten om gebruikers die niet akkoord gaan met de nieuwe privacyvoorwaarden niet te beknotten.

Privacy
Premium

Facebook onzeker over reclametoekomst buiten eigen platform

Het recht op privacy van internetgebruikers levert Facebook problemen op bij geld verdienen. Het zoekt oplossingen, maar heeft daarbij wel de hulp van andere techgiganten nodig.

Online advertising
Premium

‘Budget Autoriteit Persoonsgegevens moet omhoog’

Het budget van de Autoriteit Persoonsgegevens moet omhoog naar 100 miljoen euro, vergelijkbaar met andere Nederlandse toezichthouders. Dat staat in de position paper van de AP die vandaag naar de informateur is gestuurd.

Privacy

Tracking Prevention bij Apple: de impact op adverteerders en publishers

Apple gaat tracking cookies in apps vanaf iOS 14.5 beperken. Wat zijn de gevolgen en hoe kun je gebruikers overtuigen met cookies in te stemmen?

Tech

Cookies zijn nu écht dood: lang leve (1st-party) datastrategie!

Google stopt met 3rd-party cookies. Aanleiding voor een nieuw begin: anders data verzamelen en terug naar het vakmanschap van goede marketing

Marketing

Apps in iOS 14.5: een analyse van zo’n 100 promptberichten

In Apple’s iOS 14.5 moeten apps voortaan toestemming vragen voor in-app tracking. Hoe doen ze dat? Een analyse van het woordgebruik in de promptberichten.

Marketing
Premium

Delft doet WhatsApp in de ban

De gemeenteraad van Delft doet WhatsApp in de ban. Voor het onderling contact stappen de raadsleden over op de chatfunctie van Microsoft Teams, meldt de NOS.

Privacy

Leeftijdscontrole: zo kun je als online verkoper voldoen aan de nieuwe alcoholwet

De nieuwe alcoholwet maakt webwinkels en online bezorgdiensten verantwoordelijk voor de leeftijdscontrole. Hoe krijg je dat geregeld?

E-commerce
Premium

Forse boete voor Locatefamily.com

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de site Locatefamily.com een boete op van 525.000 euro. Locatefamily.com publiceert adresgegevens en telefoonnummers van mensen, vaak zonder dat die mensen dat weten.

Privacy