More stories

Premium

Apple maakt het marketeers nog lastiger

Apple rolt nog meer privacy-opties uit voor zijn gebruikers, mogelijk tot afgrijzen van marketeers. Zo kunnen websites niet langer het IP-adres als unieke ID gebruiken om een profiel samen te stellen.

Privacy
Premium

Gebruikers Android-apps worden anoniem voor adverteerders

Google legt een bom onder de reclamemarkt op Android. App-gebruikers zich later dit jaar ‘anonimiseren’. App-bouwers en adverteerders kunnen minder goed targeten en gaan lagere prijzen rekenen voor reclameruimte.

Online advertising

Traditionele conversie optimalisatie werkt niet (meer)

De discussie over het einde van cookies en het effect op conversie is niet zinvol want traditionele conversie optimalisatie is al een ‘race to the bottom’.

Conversie

Cristian van Nispen (Dept): ‘Tooling voor de korte termijn, first-party data voor de lange termijn’

Cristian van Nispen -Dept- over cookieless. “Bij onze klanten blijft het tot nu toe verrassend stil.” Deel 4 uit een serie over het verdwijnen van cookies.

Privacy
Premium

EU komt met app voor online identificatie en opslag van wachtwoorden

De Europese Unie werkt aan de ontwikkeling van een app waarmee EU-burgers zich in heel Europa bij zowel bedrijven als overheden kunnen identificeren. Ook is de app te gebruiken voor de opslag van wachtwoorden en betaalgegevens. De EU zou daarover vandaag meer bekend gaan maken, meldt de Financial Times.

Privacy
Premium

Google begint publieke test nieuwe reclamesysteem FLoC

Ruim twee maanden later dan aangekondigd, begint Google met een publieke test van zijn nieuwe reclamesysteem FLoC in Chrome. Dat moet het third party cookies en andere trackers gaan vervangen.

Tech
Premium

Europa legt de bal bij VS om opvolger Privacy Shield

Amerika zal nieuwe wetten moeten maken als het wil dat zijn techgiganten weer legaal data van EU-burgers mogen verwerken.

Tech

Wat te denken van de Privacy Sandbox, Google’s alternatief voor 3rd-party cookies?

In de Privacy Sandbox experimenteert Google met de vervanging van 3rd-party cookies. Wat zijn de ontwikkelingen er wat moeten we ervan denken?

Marketing
Premium

Schrems dient honderden klachten in over cookiewalls

Zo’n 560 websites in 33 landen hebben vandaag een klacht ontvangen over hoe zij een cookiewall toepassen. De vorm ervan is niet duidelijk, misleidend of niet compleet.

Privacy
Premium

Belgische Consumentenbond staakt juridische strijd tegen Facebook

Test Aankoop, de Belgische Consumentenbond, staakt zijn juridische strijd tegen Facebook. Met consumentenorganisaties uit andere landen heeft de bond een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Privacy
Premium

Boete voor telecombedrijf Voys voorlopig van tafel

De rechter heeft telecombedrijf Voys, leverancier van VoiP diensten, in het gelijk gesteld in de rechtszaak tegen het Agentschap Telecom. De toezichthouder had Voys in 2019 een boete opgelegd voor het niet willen delen van klantgegevens.

Legal
Premium

WhatsApp trekt maatregelen privacyvoorwaarden alsnog in

Het alom bekritiseerde privacybeleid van WhatsApp lijkt op een mislukking uit te draaien: moeder Facebook heeft besloten om gebruikers die niet akkoord gaan met de nieuwe privacyvoorwaarden niet te beknotten.

Privacy
Premium

Facebook onzeker over reclametoekomst buiten eigen platform

Het recht op privacy van internetgebruikers levert Facebook problemen op bij geld verdienen. Het zoekt oplossingen, maar heeft daarbij wel de hulp van andere techgiganten nodig.

Online advertising
Premium

‘Budget Autoriteit Persoonsgegevens moet omhoog’

Het budget van de Autoriteit Persoonsgegevens moet omhoog naar 100 miljoen euro, vergelijkbaar met andere Nederlandse toezichthouders. Dat staat in de position paper van de AP die vandaag naar de informateur is gestuurd.

Privacy

Tracking Prevention bij Apple: de impact op adverteerders en publishers

Apple gaat tracking cookies in apps vanaf iOS 14.5 beperken. Wat zijn de gevolgen en hoe kun je gebruikers overtuigen met cookies in te stemmen?

Tech