Apple maakt het marketeers nog lastiger
Apple rolt nog meer privacy-opties uit voor zijn gebruikers, mogelijk tot afgrijzen van marketeers. Zo kunnen websites niet langer het IP-adres als unieke ID gebruiken om een profiel samen te stellen.
Apple rolt nog meer privacy-opties uit voor zijn gebruikers, mogelijk tot afgrijzen van marketeers. Zo kunnen websites niet langer het IP-adres als unieke ID gebruiken om een profiel samen te stellen.
Google legt een bom onder de reclamemarkt op Android. App-gebruikers zich later dit jaar ‘anonimiseren’. App-bouwers en adverteerders kunnen minder goed targeten en gaan lagere prijzen rekenen voor reclameruimte.
De discussie over het einde van cookies en het effect op conversie is niet zinvol want traditionele conversie optimalisatie is al een ‘race to the bottom’.
Cristian van Nispen -Dept- over cookieless. “Bij onze klanten blijft het tot nu toe verrassend stil.” Deel 4 uit een serie over het verdwijnen van cookies.
De Europese Unie werkt aan de ontwikkeling van een app waarmee EU-burgers zich in heel Europa bij zowel bedrijven als overheden kunnen identificeren. Ook is de app te gebruiken voor de opslag van wachtwoorden en betaalgegevens. De EU zou daarover vandaag meer bekend gaan maken, meldt de Financial Times.
Ruim twee maanden later dan aangekondigd, begint Google met een publieke test van zijn nieuwe reclamesysteem FLoC in Chrome. Dat moet het third party cookies en andere trackers gaan vervangen.
Amerika zal nieuwe wetten moeten maken als het wil dat zijn techgiganten weer legaal data van EU-burgers mogen verwerken.
In de Privacy Sandbox experimenteert Google met de vervanging van 3rd-party cookies. Wat zijn de ontwikkelingen er wat moeten we ervan denken?
Zo’n 560 websites in 33 landen hebben vandaag een klacht ontvangen over hoe zij een cookiewall toepassen. De vorm ervan is niet duidelijk, misleidend of niet compleet.
Test Aankoop, de Belgische Consumentenbond, staakt zijn juridische strijd tegen Facebook. Met consumentenorganisaties uit andere landen heeft de bond een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
De rechter heeft telecombedrijf Voys, leverancier van VoiP diensten, in het gelijk gesteld in de rechtszaak tegen het Agentschap Telecom. De toezichthouder had Voys in 2019 een boete opgelegd voor het niet willen delen van klantgegevens.
Het alom bekritiseerde privacybeleid van WhatsApp lijkt op een mislukking uit te draaien: moeder Facebook heeft besloten om gebruikers die niet akkoord gaan met de nieuwe privacyvoorwaarden niet te beknotten.
Het recht op privacy van internetgebruikers levert Facebook problemen op bij geld verdienen. Het zoekt oplossingen, maar heeft daarbij wel de hulp van andere techgiganten nodig.
Het budget van de Autoriteit Persoonsgegevens moet omhoog naar 100 miljoen euro, vergelijkbaar met andere Nederlandse toezichthouders. Dat staat in de position paper van de AP die vandaag naar de informateur is gestuurd.
Apple gaat tracking cookies in apps vanaf iOS 14.5 beperken. Wat zijn de gevolgen en hoe kun je gebruikers overtuigen met cookies in te stemmen?