More stories

‘Facebook moet van toezichthouder een privacycommissie instellen’

Facebook moet van de Amerikaanse toezichthouder FTC een onafhankelijke privacycommissie in het leven roepen die ook regelmatig verslag doet van de privacyactiviteiten van het bedrijf. Daarover wordt momenteel onderhandeld, zo weet het politieke blog Politico.

Privacy

‘Persoonlijke informatie niet veilig bij sites over geloof, ziekte en geaardheid’

Websites met informatie over gevoelige onderwerpen lappen de privacywet massaal aan hun laars. Dat zegt de Consumentenbond. Veel sites plaatsen zonder toestemming cookies van advertentienetwerken, waardoor die zeer persoonlijke informatie over de bezoekers in handen krijgen.

Marketing

Leven in tijden van spionagekapitalisme

De bekendste spionagekapitalist is Facebook. Sinds de opkomst van internetreuzen is privacy niet meer vanzelfsprekend. Dataverzameling is gemeengoed, en dat dat zomaar kan, daar is uiteraard niet iedereen het mee eens. Hoogleraar Shoshanna Zuboff schreef daarover het het boek The Age of Surveillance Capitalism. Rens van der Vorst vat het voor je samen.

Privacy

Digital Ethics: structurele aandacht voor ethische overwegingen in je organisatie

Het gebruik van geavanceerde en op AI gebaseerde algoritmen kan leiden tot ernstige ethische missers. De propositie ‘Digital Ethics’ ondersteunt organisaties bij de ontwikkeling van een heldere visie op hun bedrijfsbeginselen en bij het opzetten van een bestuurskader dat waarborgt dat het gebruik van technologie in lijn is met de bedrijfswaarden.

Artificial Intelligence

IAB publiceert ruwe versie van TCF v2.0

Een jaar na de vernieuwing van de privacywet door de AVG publiceert het IAB de ruwe versie van het nieuwe Transparency & Consent Framework (TCF).

Privacy

Supermarkten verbeteren privacy en prijstransparantie in boodschappenapps

Supermarkten gaan de privacy en prijstransparantie in hun boodschappenapps verbeteren naar aanleiding van onderzoek van Marcel Stalenhoef van Hogeschool Utrecht op verzoek van het programma Kassa.

Privacy

Het is tijd voor een wereldwijde standaard voor digitale identiteit

Per uur vinden er miljoenen digitale transacties plaats waarvoor verificatie of authenticatie van iemands identiteit nodig is. Maar hoe doe je dat als je die persoon niet kent, niet kunt zien en hij of zij niet persoonlijk aanwezig is? Oftewel: hoe standaardiseer je wederzijds vertrouwen?

Payment

‘Elk bedrijf moet zich bekwamen in privacy, databeveiliging en GDPR’

Nieuwe Europese wetgeving biedt kansen voor bedrijven die privacy in hun kern opnemen. Tegelijkertijd ontstaat daarmee een scheur in het open internet met allerlei gevolgen voor tech- en databedrijven hier en in de VS. Zoveel werd wel duidelijk tijdens een groot evenement over dit thema, georganiseerd door de Europese Commissie. Het gaf een inkijk in hoe Europa de macht weer naar zich toe wil trekken.

Privacy

Privacywaakhond: 11.000 klachten, 21.000 datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2018 11.413 klachten ontvangen na invoering van de nieuwe privacywet. Met die nieuwe wet hangt ook het aantal ontvangen klanten over datalekken samen: 20.881.

Privacy

Ophef over stille verhuizing patiëntgegevens naar Google Cloud

D66 en de SP willen uitleg van het kabinet over de verplaatsing van patiëntgegevens van honderdduizenden Nederlanders naar de cloud van Google, zo blijkt uit onderzoek van het AD.

Health

Google: ‘We moeten méér doen met mínder data’

Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.

Privacy

Pieter Lamens, Deloitte: “Zorg dat je privacy rond voice applicaties goed afdicht”

Online gegevens worden vaak door grote partijen als Apple, Google en Amazon verwerkt, en het publiek is gezond wantrouwig wat betreft die partijen. Hoe zit het eigenlijk met het privacy-vraagstuk rondom het gebruik van voice applicaties? Pieter Lamens, privacy-expert bij Deloitte, vertelt erover. Hij sprak tijdens de Emerce Update Voice.

Voice

Europese consumententoezichthouders: appwinkels moeten transparanter

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept Apple en Google op hun appwinkel aan te passen zodat appaanbieders consumenten beter kunnen informeren over het gegevensgebruik. Deze oproep doet de ACM samen met consumententoezichthouders uit 26 andere landen wereldwijd.

E-commerce

Kamer van Koophandel schrapt adressenproduct

De Kamer van Koophandel stopt met de verkoop van namen en adressen van zzp’ers en bestuurders vanaf 1 juli 2019. De Autoriteit Persoonsgegevens constateert dat het informatieproduct niet voldoet aan de privacyregels. De persoonsgegevens uit het Handelsregister zijn toch vooral bedoeld om de rechtszekerheid in het economisch verkeer te dienen.

Privacy

De GDPR beperkend? Het maakt online juist persoonlijker

Met de handhaving van de General Data Protection Regulation (GDPR) in de Europese Unie ligt dataverzameling aan banden. Reden voor paniek bij bedrijven die zich richten op big data-analyses en customer experience management? Juist niet. De GDPR biedt een uitgelezen kans om online persoonlijker te maken.

AVG