More stories

Adobe aangeklaagd voor ‘illegale datahandel’

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) sleept Adobe voor de rechter. Het bedrijf verzamelt enorme hoeveelheden persoonsgegevens via onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en zelfs de Belastingdienst, en via mobiele apps van onder andere Marktplaats en Buienradar. De claimstichting eist namens alle Nederlandse internetgebruikers een schadevergoeding.

Privacy

Proton breidt uit met fotoback-ups

Gebruikers van Proton Drive kunnen foto’s van hun telefoon nu ook back-uppen naar de Zwitserse cloudprovider.

Tech

Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid), Koninklijke Marechaussee, Meta, X en Telegram genomineerd voor de Big Brother Awards 2023

Demissionair minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid), de Koninklijke Marechaussee, Meta, X en Telegram én staatssecretaris Van Rij (de Belastingdienst) zijn dit jaar genomineerd voor de Big Brother Awards 2023. Met deze prijs wordt de grootste privacyschender van Nederland in het zonnetje gezet. De uitreiking is op maandag 15 januari 2024 in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond te Amsterdam.

Privacy

(Emerce TV): ‘Negentig procent van de internetbedrijven houdt zich onbewust niet aan de regels’

De afgelopen jaren is er een duidelijke verschuiving waarneembaar naar meer aandacht voor privacy. Zowel Europese wetgevers als toezichthouders richten zich steeds meer op privacykwesties. Deze verschuiving wordt weerspiegeld in verschillende juridische ontwikkelingen. Denk aan de Digital Services Act, de Digital Markets Act en de toekomstige AI Act. DDMA experts Naomi van der Louw en Romar van der Leij praten je in de videocollectie Conversion & Analytics bij over de laatste ontwikkelingen.

Privacy

Opt Out Advertising zoekt internationale groei

De succesvolle deal met de Engelse krant The Guardian smaakt naar meer. Het Nederlandse adtechbedrijf Opt Out Advertising stelt Walter Aerts aan als hoofd Business Development. Zijn taak: internationalisering.

Online advertising

EU-Consumentenbonden: ‘Facebook-abonnement is oneerlijk en agressief’

De Consumentenbond en achttien andere Europese consumentenorganisaties dienen een klacht in over Meta’s nieuwe reclamevrije abonnementen.

Legal

Privacyklacht over Insta- en Facebook-abonnementen

Burgerrechtenorganisatie noyb dient een privacyklacht in bij de toezichthouder in Oostenrijk over de nieuwe reclamecode abonnementen van Instagram en Facebook.

Privacy

The Guardian gaat cookieloos met Nederlandse technologie

De Engelse krant The Guardian gaat Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.

Publishing

Partijen overtreden cookiewet met plaatsen volgcookies

Meerdere politieke partijen overtreden de privacywet door zonder toestemming volgcookies te plaatsen, blijkt uit onderzoek van de NOS. Bij de BoerBurgerBeweging (BBB), Forum voor Democratie (FvD), de SGP en Volt gaat het om overduidelijke overtredingen.

Marketing

Petitie eist verbod op het online volgen van burgers

Het online tracken van internetgebruikers zou wettelijk verboden moeten worden, aldus verschillende organisaties op het vlak van internet en privacy. Daartoe is deze week een petitie gelanceerd.

Privacy

Rechter beboet Criteo voor plaatsen trackingcookies

De rechtbank Amsterdam veroordeelt Criteo voor het zonder toestemming plaatsen van trackingcookies bij een particuliere gebruiker die daarover naar de rechter stapte.

Privacy

Snapchat My AI wordt mogelijk verboden in het VK vanwege privacyzorgen

Snapchats nieuwe chatbot My AI wordt mogelijk verboden in het Verenigd Koninkrijk wegens zorgen over privacy.

Tech

Noorwegen draait duimschroeven aan: EU-verbod Facebook-reclame

Noorwegen wil dat Meta in Europa geen gedragsgebaseerde reclames meer mag uitserveren naar eindgebruikers. Het land kent al een tijdelijk, lokaal verbod daarop. Het vraagt de Europese privacytoezichthouder dat nu permanent te maken en toe te passen in alle EU-landen.

Online advertising

2024: Scherper toezicht op cookies en online tracking

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt komende jaren extra budget van het ministerie van Binnenlandse Zaken om zich beter te richten op toezicht op cookies en online tracking.

Privacy

Transparantie als troef in een tijd met nóg meer wetgeving en zonder cookies

In plaats van steeds met nieuwe technische oplossingen te komen bij het verschijnen van nieuwe privacywetgeving, kun je ook bewust transparantie kiezen.

Privacy