More stories

Blokker voegt Bricks & Clicks samen, weer ontslagen

Blokker wordt naar eigen zeggen volledig Bricks & Clicks. Het bedrijf voegt het aanbod van de fysieke winkels en haar webwinkel samen, waardoor een consistenter en beter op de klant afgestemd aanbod ontstaat.

Retail

Waarom AI een einde maakt aan de self-hosted webshop

De voorhoede van de ontwikkeling van artificial intelligence in online retail is het domein van de grote spelers zoals Amazon, Alibaba en eBay. Zij hebben het geld, de teams en de data om hier grote stappen in te zetten – en doen dat ook. Wat betekent dit voor de positie van middelgrote en kleine, nu vaak nog zelfstandige webwinkels?

Artificial Intelligence

Nieuwe CEO voor CECONOMY

De Duitser Jörn Werner wordt per 1 maart de nieuwe CEO van het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, CECONOMY.

Retail

Zó wil Zalando voorkomen dat kleren na één keer dragen worden teruggestuurd

Zalando heeft een enorm aantal retourzendingen van kledingstukken en wil dat terugdringen, omdat kennelijk de kosten en het gedoe toch fors in de papieren gaan lopen. Maar lastig is dat wel natuurlijk, want retourzenden binnen veertien dagen is een recht dat je als consument hebt, en je mag als bedrijf dat recht niet inperken. Ook niet met indirecte trucjes. Dus hoe ver mag Zalando hierin gaan?

Legal

‘Winkelgebieden Randstad verliezen terrein aan het internet’

Door het groeiende aantal internetaankopen hebben veel winkelgebieden in de Randstad de afgelopen twee jaar te kampen gehad met teruglopende inkomsten. Dit is een belangrijke conclusie uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018.

Retail

Jan-Derek Groenendaal naar GrandVision

Jan-Derek Groenendaal begint op 1 maart als directeur van GrandVision Benelux, het bedrijf achter Pearle, Eye Wish en GrandOptical. Ook wordt hij verantwoordelijk voor webwinkel Zonnebrillen.com.

Retail

Noodzakelijke transformatie: MediaMarkt schreeuwt niet meer, maar luistert

“Als je eigen vrouw een beschadigde telefoon niet laat repareren bij het bedrijf waar jij voor werkt, dan kun je wel stellen dat er iets mis is met je customer journey.” Aan het woord is Ken Fontijn, Chief Digital Officer bij MediaMarkt. Tijdens de Webwinkel Vakdagen vertelt hij over de noodzakelijke transformatie die de marktleider op het gebied van consumentenelektronica onlangs heeft ingezet.

Customer Engagement

Lampenlicht: in vier jaar tijd naar 55 miljoen euro omzet

Lampenlicht heeft het afgelopen decennium een flinke groei doorgemaakt, niet alleen in het aantal markten waarop het bedrijf actief is maar ook qua activiteiten. Tegelijkertijd moet een lamp kopen zo simpel mogelijk zijn voor de consument. “Je moet in maximaal drie clicks het perfecte armatuur vinden.”

Conversie

Holland & Barrett kiest Dept voor e-commerce

Dept gaat aan de slag voor Holland & Barrett, de keten van gezondheidswinkels. De retailer neemt het bureau in de arm voor de e-commerce en achterliggende digitale transformatie.

Digital Agencies

Google: mobiel, automatisering en video zijn de belangrijkste thema’s van 2019

E-commerce bestaat binnenkort niet meer, zegt Pim van der Feltz, al tien jaar CEO van Google. Zijn advies: wordt leading in commerce. En hoe je dat wordt, hangt volgens hem af van drie dingen.

Marketing automation

Buyers regret: hoe je twijfels van je klanten wegneemt

Je hebt een paar sneakers gekocht die eigenlijk te prijzig zijn. Diezelfde dag heb je je vrienden op het hart gedrukt dat je die sneakers echt nodig hebt omdat het een limited edition betreft. Of je hebt een nieuwe televisie gekocht, maar twijfelt of je toch niet voor dat andere model had moeten kiezen. Herkenbaar? Cognitieve dissonantie speelt hierbij een rol.

Customer Engagement

Google lanceert tool: voldoen CSS partners nog aan vereisten?

Google heeft deze week een tool gelanceerd waarmee CSS partners zichzelf goed kunnen keuren, zodat zij ook na 31 januari 2019 voldoen aan de nieuwe eisen die gaan gelden. Google toont nu per land of een CSS partner nog voldoet aan de eis dat er 50 actieve shops actief zijn. Als dat niet het geval is, dient de CSS partner zelf aan te tonen voor elk land dat het aan deze eisen voldoet. Na 31 januari 2019 zal Google een waarschuwing tonen in het dashboard van merchant centers die onder een CSS partner vallen die niet meer aan de eisen voldoet. Vanaf 20 februari worden die accounts afgekeurd (als dan alsnog niet aan de vereisten voldaan wordt) en zullen er geen advertenties meer getoond worden.

Conversie

Winkelketen MyCom lijkt definitief verleden tijd (update)

De MyCom keten lijkt geheel van de Nederlandse markt te verdwijnen. De resterende zeven computerwinkels zijn inmiddels gesloten. Ook via webwinkel van MyCom zijn geen producten meer te bestellen.

Retail

Zo ontwikkel je een succesvolle social customer care strategie, de adidas case

Hoe ontwikkel je een succesvolle en toekomstbestendige customer service strategie? En wat is de rol en toegevoegde waarde van een chatbot? In dit webinar vertelt Marlous Heiser hoe zij bij adidas de social customer care strategie heeft opgezet en de Einstein chatbot van Salesforce hierin heeft geïntegreerd. Waar liggen de kansen en wat zijn de lessons learned?

Customer Service

E-commerce Trendrapport: Omnichannelmarketing en offline gaan nog niet samen

Webwinkeliers hebben in hun omnichannelmarketing nauwelijks oog voor offline. Dit bijkt uit het E-commerce Marketing Trendrapport 2019. Dit is opmerkelijk omdat een groot deel van de respondenten naast één of meerdere webshops ook een fysieke winkel heeft. Zelfs bij organisaties die omzet genereren uit bricks en clicks ontbreekt een duidelijke marketingsynergie tussen online en offline. 

Strategy