More stories

Webshops en consumenten dupe van verboden verticale afspraken

Dat er afspraken worden gemaakt tussen leveranciers en webwinkels, is logisch. En dat die afspraken soms in strijd zijn met de wet, of op zijn minst discutabel zijn, is helaas niet nieuw. Gelukkig heeft de ACM onlangs aangekondigd strenger te gaan controleren op verboden afspraken. Maar vooral de handhaving daarvan is een must, zodat webwinkels en consumenten niet langer de dupe zijn.

Legal

Ed Bindels (Amac): ‘Apple Store is onze grootste concurrent’

Met een omzet van een kleine 160 miljoen euro per jaar is Amac de grootste reseller van Apple-producten in Nederland. In deze aflevering van Profile gaan we in gesprek met de oprichter en directeur van Amac: Ed Bindels. Hij werd begeesterd door de producten van Apple na een speech van Steve Jobs uit 2003. Hoe combineert hij zijn liefde voor Apple-producten met zijn passie voor retail?

Retail

7 tips voor de optimalisatie van de customer journey

Een klantreis inzichtelijk maken: Dat betekent dat je allereerst de touchpoints in kaart brengt. Vervolgens achterhaal je bij elk moment wat de behoefte is van de klant, hoe je het de klant zo gemakkelijk mogelijk kan maken en op welke momenten je écht onderscheidend wilt zijn door een onvergetelijke ervaring te creëren. Dit zijn de stappen om dat voor elkaar te krijgen.

Customer Experience

Online omzet in maart bijna 17 procent hoger

De Nederlandse online omzet was in maart 16,7 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 13,7 procent meer omgezet, meldt het CBS.

Retail

Game Mania wil winkels sluiten door groei webwinkel

Gamingwinkelketen Game Mania wil de komende twee jaar het winkelbestand per jaar met tien procent afbouwen, waardoor in de Benelux een kleine zestig winkels overblijven.

Retail

‘Alles draait om die genadeloze consument’

“Opnieuw een keten die uitstel van betaling aanvraagt. Opnieuw vallen (fysieke) retailers met bosjes en verdwijnen uit het straatbeeld. Sissy Boy, Coolcat, Intertoys, Op=Op Voordeelshop; ooit grote publiekstrekkers, maar inmiddels verleden tijd. Hopelijk worden de lege panden opgevuld door lokale winkelhelden of ketens die het wel begrepen hebben. Met een beetje pech blijven ze leeg.”

Customer Loyalty

Connected commerce: Hoe je een bijzondere shopping experience creëert

Een onderscheidende customer experience is onontbeerlijk. Maar hoe bind je klanten van de eerste interactie tot en met de aankoop van een product en daarna langdurig aan je merk? Waar laten de Amazons van deze wereld punten liggen en kunnen individuele merken scoren? En hoe ziet een moderne e-commerce-architectuur eruit die bedrijven in staat stelt om via alle kanalen snel op nieuwe trends in te spelen?

Customer Experience

Chabuduo in retail en customer loyalty: dit zijn de lessen uit China

De Chinese economie is om uiteenlopende redenen de afgelopen twintig jaar geëxplodeerd. Ik ging naar China om met eigen ogen te zien en te ervaren wat dit nou zo bijzonder maakt. Wat kunnen we leren van onbemande winkels, QR-codes (jawel), gezichtsherkenning, betaalsystemen en Chinees retailtainment? En wat is eigenlijk Chabuduo?

Customer Loyalty

JD Sports selecteert PostNL

De sportretailer JD Sports gaat een samenwerking aan met PostNL om in Nederland de hier verlangde logistieke wensen van de consument in te vullen.

Logistics

Google nestelt Shopping in YouTube

Google probeert zijn zoekmachine voor webwinkels Shopping nauwer te vervlechten met YouTube, zo laten eerste proeven in de Verenigde Staten zien.

Online advertising

Sainsbury’s opent eerste kassaloze winkel

De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft haar eerste kassaloze winkel geopend. Boodschappen moeten worden gescand en betalen doen klanten met de smartphone.

Retail

Workshop: De do’s en don’ts van subscription commerce

Zo’n vijf procent van het besteedbaar inkomen van consumenten gaat naar abonnementen. Van Spotify tot kranten. Een markt die ING vorig jaar voor Europa al op 350 miljard dollar geschatte. Tijd dus om daar als retailer op in te springen.

Customer Engagement

Drie keer raden in welk land Nederlanders graag shoppen

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders minstens één keer via een buitenlandse webshop een product of dienst . Een stijging van zo’n 32 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Samen gaven zij 880 miljoen euro uit en vooral China, Groot-Brittannië en Duitsland waren populaire winkelbestemmingen. Maar hoe groot is de impact van buitenlandse webwinkels nu echt op de Nederlandse e-commercemarkt? 

Cross Border

29 Telfort winkels vandaag dicht

De 29 winkels van Telfort houden vandaag de deuren permanent gesloten. KPN zet het mes in verschillende merknamen en het merk Telfort gaat als eerste verdwijnen.

Retail

Nederlandse consument wil steeds vaker product met eigen ogen zien

Nederlandse consumenten willen een product met eigen ogen kunnen zien voor ze het kopen. Dat blijkt uit het jaarlijkse FutureBuy onderzoek waarin onderzoeksbureau GfK consumenten vraagt naar hun koopgedrag.

Retail