More stories

Van platformmigratie tot AI-agents: Inzichten van Elevate 2025

Het commerciële landschap verandert razendsnel onder invloed van AI. Tijdens Elevate deelden experts hun nieuwste inzichten over de inzet van AI in retail en B2B e-commerce, en lieten toonaangevende bedrijven zien hoe zij zich de afgelopen jaren digitaal hebben gepositioneerd.

E-commerce

BvA: retailmedia worstelt met data en standaardisatie

Retail media is bezig aan een opmars in het Nederlandse marketinglandschap. Uit het eerste ledenonderzoek van de bvA Taskforce Retail Media blijkt dat 85 procent van de merken in 2025 investeert in dit mediatype. Toch zijn er duidelijke signalen dat deze vorm van adverteren nog niet volwassen is. Fragmentatie, beperkte datatoegang en het ontbreken van gestandaardiseerde metrics vormen serieuze obstakels voor verdere groei.

Retailmedia
Premium

Kruidvat lanceert Digital Out of Home-netwerk in 775 winkels

Kruidvat start deze week met de landelijke uitrol van een Digitaal-Out-of-Home (DOOH) netwerk. Met een bereik van gemiddeld 5 miljoen wekelijkse winkelbezoekers biedt Kruidvat adverteerders de kans om via digitale etalageschermen te adverteren en zowel Kruidvat-bezoekers als shoppers in de winkelstraat te bereiken. Met deze stap biedt Kruidvat merken zowel on- als offline advertentiemogelijkheden onder de naam OptimO.

Retailmedia
Premium

Reclame-omzet Amazon naar 13,9 miljard (+18%)

Al is Amazon een webwinkel, het zijn niet de retailactiviten die het hardst groeien. In tegendeel. E-commerce groeit slechts 5 procent. Advertising en AWS daarentegen groeiden dit kwartaal met 18 procent.

Marketing

Bidfood lanceert eigen variant retailmedia

Bidfood, online groothandel voor foodprofessionals, lanceert een eigen netwerk met commercemedia. Bidfood Media Services brengt retailmedia naar de zakelijke markt door advertentiecampagnes onder horeca-professionals aan te bieden.

Marketing

Emerce Retailmediarapport 2025: Non-food rukt op, full-funnel groeit, transparantie blijft knelpunt

Terwijl non-food verder oprukt, groeit retailmedia van performance-niche naar full-funnel kanaal. Waarbij upper- en mid-funnel-formaten verrassende resultaten laten zien. Dit en meer blijkt uit een nieuw rapport dat Emerce vandaag publiceert.

Marketing

Emerce Retailmediarapport 2025

Dit rapport analyseert de ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor retailmedia in 2025 en benoemt de belangrijkste marktveranderingen, -cijfers en […]

Marketing

Hyperpersonalisatie en de impact van AI op de moderne retail

Nu de verwachtingen van consumenten ten aanzien van personalisatie toenemen, zijn AI en hyperpersonalisatie belangrijk geworden voor moderne retail. 

Retailmedia

Ook voor kleinere retailers: de democratisering van retailmedia

Retailmedia is niet langer voorbehouden aan grote retailers. Dankzij nieuwe technologieën en gestandaardiseerde oplossingen doen kleinere retailers ook mee.

Retailmedia

Drie trends in retailmedia die in 2030 mainstream zullen zijn

Technologische vooruitgang in retailmedia en het veranderende gedrag van consumenten zorgen voor nieuwe kansen om je doelgroep te bereiken.

Retailmedia

Verouderde e-commerce: De stille killer van traditionele retailers

In het huidige retaillandschap staat één uitdaging centraal: hoe blijf je concurrerend als verouderde technologie je vooruitgang en groei belemmert? Supermarktketen Plus laat zien hoe zij dankzij een digitale transformatie sneller groeit dan de concurrentie.

E-commerce
Premium

‘Reclame-inkomsten’ Coolblue naar 116 miljoen

De reclame-inkomsten bij Coolblue stegen afgelopen jaar met zes procent naar 115,9 miljoen euro.

Marketing

Nieuwe baas retailmedia Zalando

Op het Berlijnse hoofdkantoor van Zalando is Joanna Rogers het nieuwe hoofd Retailmedia.

Retailmedia

Overzicht: verschillen in gesponsorde producten bij AH, Jumbo, PLUS en SPAR

Steeds meer supermarkten bieden gesponsorde producten aan. Maar wat zijn de verschillen tussen de ene supermarktketen en de andere? Een overzicht.

Retailmedia

Retailmedia Amazon: +18% naar 17 miljard

Een kleine tien procent van Amazons kwartaalomzet komt uit het exploiteren van reclameruimte op zijn sites en apps. Nog maar veertig procent haalt het concern uit het inkopen en verkopen spulletjes.

E-commerce