More stories

Spotify en de rol van service design in productteams

Sinds januari dit jaar past Spotify service design toe als differentiator. Senior service designer Katie Koch vertelde op het negende […]

Service Design

Vooral jongeren willen digitale detox: wat betekent dit voor bedrijven?

Zo eens in de zoveel tijd verschijnen er weer onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat consumenten soms wars zijn van alle digitale diensten. Het liefst trekken ze zo nu en dan de stekker eruit om echt offline te zijn. Is dat niet mogelijk dan kiest men ervoor langzaam af te bouwen. Wat betekent dat voor bedrijven? Die digitaliseren immers en bieden alleen nog online services aan.

Service Design

Design sprint als methodiek: vragen en lessen uit de praktijk

Sinds Google Ventures een aantal jaren geleden de ‘design sprint’ als methodiek introduceerde, hebben een hoop bedrijven deze combinatie van ‘agile’, ‘lean’ en ‘design thinking’ overgenomen. Enkele belangrijke lessen.

Web-design

Deloitte Digital: technologie zo snel mogelijk tastbaar maken

“Wij willen zo snel mogelijk de mensen die nieuwe technologieën gaan gebruiken aan tafel krijgen”, vertelt Franklin Heijnen van Deloitte Digital. “Dan ga je met hen bedenken: wat gaat het leven beter maken?

Service Design

TomTom publiceert snelheid- en reistijddata

TomTom gaat alle historische snelheid- en reistijddata vrijgeven via een API zodat programmeurs daar apps, sites en andersoortige diensten rondom kunnen bouwen.

Research and development

Fabrique zet nieuwe koers in

Designbureau Fabrique zet een nieuwe, aangescherpte positionering in de markt. Naast het designwerk in het digitale domein wil het ook zijn expertise in het fysieke domein, industrieel ontwerp, beter naar voren brengen.

Digital Agencies

Negeren van klant leidt soms tot succesvollere producten

Het adagium ‘altijd luisteren naar de klant’ kan overboord. Tenminste, als het om ontwerpen van innovatieve producten gaat. Vindt professor Jan van den Ende van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Strategy

Design Thinking: de nieuwe bedrijfsmentaliteit als sleutel tot innovatie

General Electric (GE) is nu nog één van ’s werelds grootste bouwers van industriële producten. In 2020 wil GE een top tien softwarebedrijf zijn. Die ontwikkeling zegt een hoop over de rol van designers.

Service Design

Verzekeraar van de toekomst: nieuwe bedrijfsmodellen en servicebeleving

Als het aankomt op ‘klantgerichtheid’ spreken verzekeraars en klanten zo hun eigen taal. De populaire digitale oplossingen voor ‘selfservice’ klinken klantgericht, maar zijn in feite bedoeld voor de kostenreductie. Aan de klantbehoeften wordt nog steeds niet voldaan. Slechts 29 procent van de wereldwijde verzekeringsklanten is dan ook tevreden. Het gevolg: zij vergelijken verzekeraars vooral op prijs en minder op kwaliteit en service. Hoe raakt een verzekeraar uit die neerwaartse spiraal?

Financials

Meer aandacht in UX en design voor mensen met een beperking

Een groot deel van de gebruikers wordt vergeten bij de ontwikkeling van sites en apps. Lang niet altijd zijn die digitale producten geschikt voor mensen met een beperking.

Service Design

Kwart ziekenhuizen heeft patiëntenportal

Een kwart van de ziekenhuizen in Nederland beschikt over een online portal met informatie voor en over patiënten, blijkt uit onderzoek van e-healthkenniscentrum Nictiz.

Health

Kan een (veelgeprezen) service design zonder apps?

Binnen haar veelgeprezen service design heeft de Britse overheid een opmerkelijke keuze gemaakt. Hoewel veel bedrijven hopen via apps hun klanten te bereiken, laat Gov.uk applicaties links liggen. Apps volledig uitsluiten in een strategie die bekendstaat als ‘user first’ en ‘service first’: kan dat wel?

Service Design

Fabrique: Hoe technologie het creatieve proces definieert

Marko Kruijer van Fabrique sprak op Campus Party Europe over de rol van technologie in het creatieve proces: “Je hebt creatieve engineers nodig die technologie begrijpen en weten toe te passen. Zij formuleren het probleem en weten wat er technisch gezien wel en niet mogelijk is. Uiteindelijk bepaalt technologie de ervaring van de eindgebruiker.”

Service Design

Service design bij de Britse overheid: geen apps, geen afbeeldingen

Gov.uk – het platform voor overheidsdiensten binnen het Verenigd Koninkrijk – geldt als schoonvoorbeeld van service design en user experience. Opvallend is echter dat er in geen situatie wordt gekozen om een app te ontwikkelen. Menig overheid neemt daarin een andere beslissing, waaronder de Nederlandse.

Service Design

Greenberry: waarom technologie design nodig heeft

“Met de huidige technologische vooruitgangen is het een geweldige tijd om te leven. Maar er zit ook een lelijke kant aan technologie. Gelukkig kan technologie ook daarmee helpen”, stelt Alain Dujardin van Greenberry. “We hebben geen behoefte aan méér apps, gadgets of gimmicks. We hebben menselijke behoeften en technologie moet dat adresseren. Design gaat niet over hoe het eruit ziet, maar hoe het werkt.”

Service Design
1 4 5 6 7 8 12