More stories

Design thinking versus technologische innovatie

Technologische innovatie zonder design thinking is gedoemd te mislukken. Daarom vinden we het eerder creepy dan cool als een Google-bot zich voordoet als mens en de kapper belt voor een afspraak.

Service Design

Nederlandse delegatie naar Estland over ‘digital’

Een delegatie van ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Koning en staatssecretaris Knops zijn vandaag en morgen op een tweedaags werkbezoek in Estland. Ze willen leren van de geavanceerde digitale overheid en digitale dienstverlening.

Innovatie

Google tekent Carrefour voor voiceshopping in Frankrijk

Franse consumenten kunnen vanaf begin 2019 de dagelijkse boodschappen gaan doen door tegen een apparaatje van Google te praten: een smartphone of een slimme speaker. Daartoe tekende supermarktketen Carrefour een samenwerking met het technologiebedrijf die ook grote impact heeft op de backoffice.

Retail

Google Home beter verkocht dan Amazon Alexa

Google heeft in het eerste kwartaal van 2018 meer slimme online speakers verkocht dan Amazon en zal de afstand tot Amazon Alexa alleen maar vergroten.

Tech

Waarom technologiegedreven innovatie niet werkt (en hoe je wel succes boekt)

De biometrische technologie is zo vergevorderd dat je identiteit ongemerkt en onomstotelijk kan worden vastgesteld met behulp van gezichtsherkenning maar ook de patronen van je aderen of je stem. Succesvolle toepassingen hebben één ding gemeen: ze zijn vanuit de behoefte van de gebruiker ontworpen en niet vanuit de mogelijkheden van de technologie.

Service Design

Volkswagen bouwt netwerk 100.000 Didi-taxi’s

VW Group gaat een wagenpark van honderdduizend taxi’s beheren voor de ‘Chinese Uber’ Didi Chuxing. De Duitsers zijn de eerste naam die bekend wordt van de partijen die lid zijn van 31 namen tellende alliantie die Didi vormt voor nieuw auto-ontwerp.

Venture

Vijftien procent VS-huishoudens heeft smart speaker

Vijftien procent van de huishoudens in Amerika heeft een apparaat in huis dat als digitale butler fungeert. Amazon Echo is de populairste connected praatpaal.

Online marketing

Chris Obdam (Betty Blocks): ‘Applicaties bouwen zonder te programmeren’

Wanneer je als bedrijf een goed idee hebt, dan wil je dat het liefst zo snel mogelijk uitvoeren. Dat geldt ook voor het maken van online applicaties. De tussenkomst van een programmeur vertraagt de boel. Betty Blocks biedt een oplossing. “Wij zijn een platform waarmee je zonder kennis van programmeren applicaties kunt maken zowel voor mobiel als desktop. Wij zijn gericht op zakelijke toepassingen. Het draait om mensen die affiniteit hebben met applicaties. En wat van belang is: we blijven door ontwikkelen en steeds simpeler worden”, aldus Chris Obdam, CEO van Betty Blocks, tegen Top Names.

Service Design

Amazon gooit Amerikaanse zorg op de schop

Temidden van een ontslagronde op het hoofdkantoor van Amazon in Seattle is de e-commercegigant onlangs gestart met een wel heel bijzondere nieuwe tak van sport: het innoveren van de Amerikaanse gezondheidssector. Samen met Berkshire Hathaway (het vierde grootste bedrijf ter wereld met als grootaandeelhouder durfinvesteerder Warren Buffet) en zakenbank JPMorgan Chase.

Health

Terminals met gezichtsherkenning digitaliseren hamburgerketen

De Amerikaanse hamburgerketen CaliBurger onderzoekt hoe het in tientallen filialen een deel van zijn baliepersoneel kan vervangen door computers die de gezichten van vaste klanten herkennen.

Retail

Chatbots maken Vodafone zes keer productiever

Uit proeven met chatbots blijkt dat ze de helpdesk van Vodafone zes keer productiever maken. De operator wil de inzet van bots komend voorjaar verdubbelen.

Customer Service

Kuldip Singh (Innogy): technologie en data zijn gamechangers

Nieuwe digitale technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain en robotics zullen de komende jaren instrumenteel zijn in het transformeren van de energiemarkt. Digitalisering is een van de strategische pijlers binnen innogy, waarmee ze de overstap naar verduurzaming en decentrale energieopwekking wil versnellen. Kuldip Singh, Digital Director bij Innogy Retail International, vertelt hoe een digitale en datagedreven strategie tot stand komt en wat de organisatorische implicaties en ervaringen zijn bij innogy. In Nederland zijn Essent, energiedirect.nl en Powerhouse onderdeel van innogy. 

Service Design

Onderzoek: Kijker verdwaalt in aanbod content

Consumenten zijn dagelijks steeds meer tijd kwijt aan het zoeken van ‘kijkbare video’, wat voorheen ‘tv kijken’ heette.

Video

Rolls-Royce met Google in autonome schepen

De industriële tak van Rolls-Royce sluit een meerjarig samenwerkingsverband met Google voor diens kunstmatige intelligentie. Dat wordt ingezet om schepen veiliger te maken en uiteindelijk autonoom varende schepen te kunnen leveren.

Research and development

Volvo koopt digitale parkeerhulp als springplank Amerika

Volvo Cars koopt de boedel van de bijna failliete start-up Luxe uit San Francisco. De Zweden krijgen daarmee een kantoor in de techhoofdstad van de wereld en gaan de dienst ombouwen van een parkeerhulp in een hulp voor pick-up- en drop-offdiensten.

Logistics
1 4 5 6 7 8 15