More stories

Handvatten voor het creëren van draagvlak voor digitale groei in B2B

Veel B2B organisaties staan voor een digitale transformatie. Of het nu gaat om het verbeteren van de huidige website of het ontwikkelen van een naadloze multichannel klantervaring. De organisaties die al zijn getransformeerd, zullen je vertellen dat de digitale strategie pas een succes wordt als mensen deze omarmen. Als marketing manager kun je daar het voortouw in nemen.

B2B Digital

Software manipulatie: ‘Niet alleen dieselgate moet ons bang maken’

Software en data moeten transparanter worden. Wist u dat Google in staat is verkiezingen wereldwijd naar zijn hand te zetten – met software?

Legal

Digitale infrastructuur Nederland wordt derde mainport

Een Kamermeerderheid heeft deze week gestemd voor een motie van Kamerlid Kees Verhoeven (D66), waarin de digitale infrastructuur wordt erkend als derde mainport, naast Schiphol en de Rotterdamse Haven. Er moet nu worden gewerkt aan een economische visie om de positie van onze digitale infrastructuur te versterken, vindt belangenclub DINL.

Innovatie

Servicecentra moeten dienstverlening structureel verbeteren

Flexibiliteit en digitale dienstverlening. Dat is wat de burger wil. Een ontwikkeling die grote gevolgen heeft voor servicecentra in de publieke sector. Willen de servicecentra ook in de toekomst van waarde zijn dan moeten ze hun dienstverlening structureel verbeteren.

Strategy

Het bestaansrecht van de marketingafdeling in de financiële sector wankelt

Aan het begin van de zomer sprak ik met meerdere (marketing-)directeuren en experts over customer centricity in de financiële sector*. Een ding werd me al snel duidelijk, de klant centraal zetten gaat veel verder dan de marketingafdeling. Marketeers moeten in verbinding staan met de business, met IT en met klantenservice. Is het nog wel handig om dan in een traditionele afdeling te zijn georganiseerd?

Financials

De strategische transformatie van Apple

Apple is voor velen een lichtend voorbeeld, of het nu gaat om haar strategie, marketing, design of technologie keer op keer verrassen ze haar concurrenten en de markt. Wanneer ze eenmaal een stevige voet tussen de deur hebben blijft het daar niet bij. Het technologiebedrijf uit Cupertino lijkt nooit te rusten en komt telkens weer met nieuwe innovaties en productlanceringen. In deze analyse (van twee delen) probeer ik de strategische keuzes van Apple te doorgronden om zo hun succes te verklaren, en antwoord te vinden op de vraag ‘in welke richting beweegt Apple zich?’

Disruptie

Dance-industrie leeft op door digitale transformatie

De omzet van de wereldwijde dance-industrie stijgt in 2016 tot boven de 7 miljard euro, grotendeels door digitale activiteiten. Dat voorspelt adviesbureau EVAR naar aanleiding van het deze week gehouden Amsterdam Dance Event. Het dance-event duurt vijf dagen en telt dit jaar driehonderd feesten en negentig locaties.

Strategy

D66: Maak van Nederland een digitaal laboratorium

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven wil dat Nederland in 2030 digitale koploper van Europa wordt. Het kabinet investeert zijns inziens onvoldoende in baanbrekende innovaties. Terwijl innovaties zorgen voor nieuwe welvaart en werkgelegenheid.

Innovatie

CDA wil snel internet op de politieke agenda

Het CDA zet snel internet op de agenda tijdens de begrotingsbehandeling van Economische Zaken in de Tweede Kamer, die komende week plaatsvindt.

Innovatie

Zes finalisten Digital Transformers Award bekend

De finalisten van de Digital Transformers Award zijn bekend. Uit ruim 100 genomineerden zijn Bas Touw (Nuon), Caspar Fraiture (VvAA), Maarten Stramrood (Ziggo), Mijke Broeders (Efteling), Robert van Geffen (Philips HealthTech) en Wolter van Haersma Buma (Transavia) als laatste kanshebbers overgebleven. Op donderdag 15 oktober maken zij op het podium uit wie als beste digitale change-maker van Nederland wordt gekozen.

Innovatie

Mobiele organisatie vraagt om centrale regie

Klanten vragen om een nieuwe app? Dan wordt die app natuurlijk gemaakt. Medewerkers eisen een mobiele oplossing? Ook die wordt – het liefst nog met één van de vele snelle en behendige agile ontwikkelmethoden – gezocht. Dit enthousiaste en ad-hoc reageren kan de interne innovatie versnellen, maar zonder de juiste centraal aangestuurde aanpak komt de ‘mobile enterprise’ op langere termijn evengoed tot stilstand.

Strategy

Elk bedrijf heeft digitaal DNA nodig

Niet elk bedrijf kan een Uber, Airbnb, Amazon of Google worden, maar traditionele bedrijven moeten wel kijken naar hoe die nieuwkomers het aanpakken: met integrale, klantgerichte en voortdurende digitale innovatie.

Strategy

MRA-prijsvraag over digitale economie

De Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft een prijsvraag van 1 miljoen euro uitgeschreven op het thema digitale economie. Vanaf oktober kunnen geïnteresseerden zich inschrijven.

Innovatie

Rijk trekt 40 miljoen euro uit voor innovatie (update)

De Nederlandse overheid trekt 40 miljoen euro extra uit voor ICT-onderzoek en innovatie. Het ministerie van Economische Zaken (EZ) draagt 7 miljoen euro bij, TNO 12 miljoen en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), dat valt onder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 20 miljoen euro.

Innovatie

Digitale transformatie: de trend van 2015 (video)

Steeds meer bedrijven zetten technologie en internet strategisch in, ter invulling van hun waardepropositie, om de klantervaring naar een hoger niveau te brengen of om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Digitale transformatie geldt daarom ook wel als één van de trends van 2015.

Strategy