Wipro Digital koopt Designit
Wipro Digital wordt een significante Europese speler in de online sector met de overname van Designit uit Denemarken. De Denen zijn internationaal bekend om hun strategische ontwerp, design- en UX-kennis.
Wipro Digital wordt een significante Europese speler in de online sector met de overname van Designit uit Denemarken. De Denen zijn internationaal bekend om hun strategische ontwerp, design- en UX-kennis.
Er zijn al meer geconnecteerde apparaten op de wereld dan mensen. Maar dat is een schijntje van wat men verwacht in 2020: 50 miljard geconnecteerde apparaten; gemiddeld ongeveer acht per persoon. Deze geconnecteerde apparaten hebben te maken met alle aspecten van ons dagelijks leven: de meest voor de hand liggende zijn de geconnecteerde auto en huis, maar denk ook aan gezondheidstoepassingen. Wat betekent dit voor bedrijven?
De digitale transformatie is een feit en bedrijven maken daarom in rap tempo plaats voor de positie van een Chief Digital Officer (CDO). Waren er in 2014 nog 1.000 CDO’s wereldwijd, nu zijn het er al 2.000. Een verviervoudiging in vergelijking met 2013 en een stijging van 800 procent sinds 2012.
Marketeers hebben hun banen in de afgelopen periode sterk zien veranderen. De transformatie is nog steeds in volle gang, sterker, het gaat nu nog sneller dan voorheen. Volgens recent onderzoek ‘The rise of the marketer’ van The Economist Intelligence Unit onder 478 high-level marketing executives wereldwijd, zegt meer dan 80 procent dat marketing geherstructureerd moet worden om de business beter te kunnen ondersteunen. En 29 procent van deze groep ziet deze transformatie als zeer urgent.
De creatieve sector – zelf continu bezig met innovatie van eigen producten en diensten – blijkt zelf helemaal niet goed te zijn in het vernieuwen van het eigen business model. De artistieke aspecten van een bedrijf krijgen doorgaans meer aandacht dan aan de zakelijke kant. Dat stelt Maria Rita Micheli (Erasmus Universiteit) in haar promotieonderzoek, waarop zij recentelijk promoveerde.
De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel dat digitalisering van procedures in hoger beroep en cassatie mogelijk maakt.
Philips levert een bijzonder hoogleraar Digital fabrication aan de Universiteit van Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen en het Noordelijke bedrijfsleven slaan de handen verder ineen om de slimme product-creatie en dienstverlening (smart industries) van de toekomst te ontwerpen.
Grote ondernemingen ondervinden wereldwijd aanzienlijke problemen met het vormgeven van hun digitale strategie. Hoewel digitale innovatie de bestuursagenda van de bedrijven in het algemeen beheerst, hebben de ondernemingen moeite om hun strategie hieraan aan te passen. Dit blijkt uit de CIO Survey 2015 van Harvey Nash en KPMG. Aan het onderzoek werkten wereldwijd bijna 4.000 CIO’s mee.
De nieuwe bestuursfunctie Chief Digital Officer (CDO) is populairder dan ooit. Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal bedrijven met een directeur digital in haar directie en onlangs benoemde president Obama een CDO in het een het Witte Huis. Wat maakt deze relatief nieuwe directiefunctie zo gewild? En is het een blijvend fenomeen? Want is digitale transformatie niet te belangrijk om aan één persoon op te hangen?
Afgelopen maart kwam er een interne memo van Tony Hsieh (CEO Zappos.com) naar buiten die een hoop stof deed opwaaien. In een aan alle medewerkers gerichte email omschrijft de CEO hoe hij voornemens is de overgang naar een totaal nieuwe organisatiestructuur te versnellen. En om te laten zien dat hij het meent biedt hij iedereen die het niet met deze reorganisatie eens is actief een genereuze ontslagvergoeding. Dus daar lijkt wel iets aan de hand. Wat is dan die nieuwe manier van organiseren en samenwerken? Het heet ‘Holacracy’ en sinds het verschijnen van de memo is het de nieuwste managementhype.
Europese medewerkers zijn optimistisch over de effecten van digitale technologieën, terwijl hun werkgevers nog aarzelen bij de implementatie van digitale businessmodellen. Bovendien denken veel meer medewerkers dat digitale technologieën hun werkende leven zal verbeteren, in plaats van verslechteren. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het onderzoek dat Accenture Strategy deed onder 2.500 werknemers en 500 topmanagers in de Europese Unie (EU).
Een MOOC over big history, een SPOC over wetenschappelijke integriteit en een blended learning omgeving over muziektheorie. Dit zijn voorbeelden van drie nieuwe projecten die nu ontwikkeld gaan worden door Nederlandse hoger onderwijsinstellingen. Minister Bussemaker (OCW) kent aan elf projecten subsidie toe vanuit de stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs. In totaal zijn er 45 voorstellen ingediend.
Peer-to-Peer (P2P) Finance begeeft zich al jaren op het speelveld van traditionele financiële dienstverleners. Via decentrale online platforms worden snel en voordelig investeringen gedaan en leningen verstrekt tussen gelijken (‘peers’), daar komt geen bank aan te pas. Toch zoeken de grote P2P-spelers steeds vaker samenwerking. Goed nieuws of halen banken zo het paard van Troje in huis? Hoe dan ook: de poort moet open.
Het aantal gebruikers van deelapps als Uber, Airbnb en Lyft zal de komende tijd fors groeien, verwacht PricewaterhouseCoopers. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van deze toepassingen, vooral omdat ze er geld mee kunnen besparen.
Startup-accelerator Startupbootcamp en partnerbedrijf InnoLeaps openen later vandaag samen met IBM Innovation Space. Verschillende jonge bedrijven zullen hun intrek nemen in het pand, dat een van de grootste Europese ecosystemen moet worden voor innovatie en startups.