More stories

Erasmus Universiteit Rotterdam opent Immersive Tech Space

Een dezer dagen is officieel de Immersive Tech Space geopend, als onderdeel van Erasmus Data Collaboratory, op campus Woudestein van Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze ruimte voor immersieve technologieën brengt EUR-wetenschappers, studenten, ondersteunend personeel en professionals uit het bedrijfsleven en de overheid samen.

Tech
Premium

CES: Sony kondigt ruimtelijk content creatiesysteem aan

Ook Sony betreedt de markt voor ruimtelijke content met behulp van een eigen VR-bril met hoogwaardige 4K OLED-microdisplays en doorkijkfunctie, en een paar controllers die zijn geoptimaliseerd voor nauwkeurig richten en intuïtieve interactie met 3D-objecten.

Virtual reality

Apples Vision Pro in VS vanaf 2 februari verkrijgbaar

De Vision Pro, de AR/VR bril van Apple, zal vanaf vrijdag 2 februari beschikbaar zal zijn in alle Apple Store-locaties in de Verenigde Staten. Voorbestellen kan vanaf vrijdag 19 januari.

Virtual reality
Premium

Apple start trainingen voor verkoop Vision Pro

Apple wil volgende maand al zijn Vision Pro-mixedrealitybril op de markt te brengen in de VS. Dat meldt persbureau Bloomberg. Medewerkers van Apple-winkels worden momenteel getraind om het apparaat te gebruiken en verkopen.

Virtual reality
Premium

Premature hardware belemmert doorbraak AR/VR

De techindustrie schermt met gouden toekomstbeelden, dromen en zakelijke kansen. De realiteit van augmented en virtual reality is echter veel kaler. Het is wachten op een doorbraak, zo liet de Immersive Tech Week zien.

Augmented Reality
Premium

Nieuwe CEO voor AR bedrijf Magic Leap

CEO Peggy Johnson legt haar functies neer bij VR bedrijf Magic Leap. De nieuwe baas heet Ross Rosenberg. Daarvoor was hij executive bij Belden en First Solar.

Virtual reality
Premium

‘Doorbraak van immersieve technologieën leidt mogelijk tot problematische dataverzameling’

De verdere ontwikkeling van immersieve technologieën zoals virtual reality en augmented reality technologie, en in het verlengde daarvan de metaverse, leidt ertoe dat nieuwe typen gegevens van gebruikers worden verzameld. Daarmee liggen beïnvloeding en manipulatie van burgers op de loer. Dat blijkt uit een nieuwe publicatie van het Rathenau Instituut.

Virtual reality
Premium

Productie van net aangekondigde Quest 3 bril nu al naar beneden bijgesteld

Ondanks Apples aanstaande Vision Pro wil het met de markt voor AR/VR brillen nog niet echt lukken. Analist Ming-Chi Kuo schrijft dat Meta de productie van Quest 3-headsets aanzienlijk naar beneden heeft bijgesteld.

Tech

De virtuele mens als commerciële kans

Virtuele mensen duiken overal op: van replica’s van beroemdheden tot zelf gecreëerde persoonlijkheden. Dit biedt kansen voor merken en reclamebureaus. 

Virtual reality
Premium

China wil metaverse bedrijven met ‘wereldwijde invloed’

China heeft een actieplan opgesteld voor de ontwikkeling van de metaverse, waaronder het oprichten van drie tot vijf metaverse bedrijven met wereldwijde invloed tegen 2025.

Virtual reality
Premium

KPN opent virtuele winkel

KPN opent zijn allereerste virtuele winkel. Via het scherm of de VR bril krijgen bezoekers dezelfde beleving als in de winkel maar dan vanuit huis.

Virtual reality
Premium

GoStudent ontvangt investering van 95 miljoen

Het Europese platform voor bijles aan scholieren GoStudent ontvangt een investering van 95 miljoen dollar.

Tech
Premium

Apple neemt grote gok met Reality Pro

Het wordt een belangrijke dag voor Apple, dat vanavond voor het eerst sinds de Apple Watch weer een echt nieuwe productcategorie lanceert in de vorm van de Reality Pro, een gecombineerde VR/AR headset. Het is ook een omstreden product. Binnen Apple zou veel onenigheid zijn geweest over het project dat zeven jaar ontwikkeling heeft gekost. Nogal wat leidinggevenden twijfelen aan de marktkansen.

Virtual reality
Premium

Infographic: Meta loopt (nog wel) voorop in VR-headsets

Geen enkel bedrijf ter wereld investeert momenteel zoveel geld in virtual reality als Meta. Mark Zuckerberg blijft hardnekkig zijn visie nastreven om de wereld te veranderen met de metaverse. Vorig jaar alleen al vloeide er meer dan 25 miljard dollar naar de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Meta.

Virtual reality

Nederland gameland – Edwin van Gessel: ‘Niet het idee dat we uitblinken in ondernemerschap’

Gesprekken met direct betrokkenen over Nederland als gameland en, ondere andere, ‘immersive’ content: deze keer met Edwin van Gessel, oprichter van Linx.

Virtual reality