More stories

Podcast ‘Shaping the future’: Max Pinas over ‘mixed realities’ en metaverses

In de ‘Shaping the future’-podcast van DDMA iedere week een gesprek met een expert uit de digitale marketing. Deze keer met Max Pinas (Dept Agency).

Virtual reality
Premium

‘Apple werkt aan slimme controller’

Apple ontwikkelt naar verluidt een slimme ring, die bijvoorbeeld in combinatie met een AR-bril gebruikt kan worden.

Virtual reality
Premium

Naam AR headset Apple wordt vermoedelijk Reality

De AR-headset van Apple gaat mogelijk Reality One en Reality Pro heten. Dat blijkt uit handelsmerken die Apple via allerlei bedrijven heeft gedeponeerd. Ook de gebruikte processor krijgt die naam.

Tech
Premium

Meta lanceert aparte gebruikersprofielen voor zijn metaverse

Meta, voorheen Facebook, lanceert specifieke Meta-accounts en Meta Horizon-profielen voor zijn VR-diensten. Tot voor kort moest worden ingelogd met sociale media-accounts Facebook en Instagram.

Virtual reality
Premium

Horizon Worlds (Meta) nu ook in Spanje en Duitsland

Meta breidt zijn VR wereld Horizon Worlds uit naar Frankrijk en Spanje. Meta lanceerde het platform vorig jaar voor alle gebruikers ouder dan 18 jaar in de VS en Canada en maakte het in juni beschikbaar voor gebruikers in het VK.

Tech
Premium

‘Apple wil 1,5 miljoen exemplaren verkopen van zijn eerste AR headset’

Apple wil volgend jaar 1,5 miljoen exemplaren verkopen van zijn eerste AR/VR headset die mogelijk januari 2023 wordt gelanceerd. Dat beweert in elk geval de doorgaans betrouwbare Apple-analist Ming-Chi Kuo, die zijn bevindingen baseert op informatie van toeleveranciers.

Virtual reality
Premium

Column: Post-reality

Het lijkt alsof nep en echt steeds meer door elkaar heen lopen. Maar is dat echt zo, of Is ‘fake’ in de echte wereld eigenlijk niets nieuws?

Virtual reality
Premium

Google ziet weer brood in augmented reality

Google gaat het toch weer proberen: het Amerikaanse bedrijf werkt aan een nieuwe augmentedreality bril. De eerste prototypes worden binnenkort al op kleine schaal getest.

Virtual reality
Premium

‘Meta weet marktaandeel VR headsets niet vast te houden’

De wereldwijde markt voor VR-headsets groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 241,6 procent op jaarbasis. Vermoedelijk worden dit jaar 13,9 miljoen VR headsets verscheept.

Virtual reality
Premium

Nederlandse jongeren hebben niks met de metaverse

De metaverse leeft niet echt onder jongeren. Mark Zuckerberg en Meta hebben een bijna heilig geloof in dit digitale netwerk van aan elkaar gekoppelde, virtuele werelden. Maar slechts 2 procent van de ondervraagden in het Grote Jongerenonderzoek 2022, uitgevoerd door Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest, geeft aan de Metaverse te bezoeken.

Virtual reality
Premium

Virtual reality-bril wijst scholieren op gevaren van criminele uitbuiting

Het Groningse bedrijf VRROOM heeft een Virtual Reality-ervaring ontwikkeld om scholieren te wijzen op de gevaren van criminele uitbuiting, kortom strafbare feiten te plegen voor iemand anders.

Virtual reality
Premium

Meta toont prototype van dunne VR-bril

Meta heeft de Holocake 2 gedemonstreerd, een prototype van een VR-bril die vanwege de toepassing van holografische optica dunner is dan reguliere headsets.

Virtual reality
Premium

Eerste standaardengroep rond metaversum

Microsoft, Epic Games, Meta en 33 andere bedrijven en organisaties hebben een standaardengroep gevormd voor metaverse-technologie. Het Metaverse Standards Forum gaat standaarden ontwikkelen voor augmented en virtual reality, geospatial en 3D-technologie.

Virtual reality
Premium

‘De metaverse wordt geen eenheidsworst’

De metaverse wordt geen eenheidsworst. Niet technisch en niet inhoudelijk. Dat is de overtuiging van Funs Jacobs, Category Lead Gaming bij Media.Monks. Hij werd gisteren geïnterviewd tijdens de laatste Cross Media Café voor de zomerstop, die geheel in het teken stond van het metaversum.

Virtual reality
Premium

Gucci opent virtuele ruimte in Roblox

Modemerk Gucci nestelt zich in Roblox met een eigen virtuele ruimte Gucci Town. De ruimte bestaat uit een centrale tuin die verschillende gebieden met elkaar verbindt, waaronder een voor minigames, een café en een virtuele winkel waar spelers uiteraard virtuele Gucci-uitrusting kunnen kopen voor hun Roblox-avatar.

Virtual reality