More stories

Duizend websites voor één bedrijf? Complexiteit heeft orde nodig

Wel, veel meer organisaties dan je op het eerste gezicht zou denken… De Gezinsbond, bijvoorbeeld – dat is de overkoepelende belangenvereniging voor gezinnen in Vlaanderen. Die wou namelijk al zijn negenhonderd(!) regionale afdelingen van een eigen website voorzien, zonder daarbij de controle vanuit het hoofdkwartier in Brussel te moeten afgeven. Een grootschalige multisite-uitdaging dus, waar wel meer bedrijven en organisaties vandaag de dag mee kampen. Dominique De Cooman leidde als CEO van Dropsolid de overgang voor Gezinsbond mee in goede banen. Hij deelt zijn ervaringen in deze case en licht de typische gevaren toe die om de hoek loeren voor organisaties die meerdere websites willen uitrollen.

Digital Design

Zo meet je de snelheid van Single Page Applications

JavaScript application frameworks hebben een sterke vlucht genomen. De ervaring die gebruikers hebben bij het gebruik van een native app op hun mobiele telefoon was veel beter dan ‘ouderwetse’ webpagina’s. En dus popten de afgelopen jaren diverse frameworks op die deze applicatie-achtige ervaring naar de browser brachten. De websites die met deze techniek gebouwd worden, worden Single Page Applications (SPA’s) genoemd.

Web performance

De snelheid van je website meten. Hoe dan?

Snelheid meten kun je op verschillende manieren doen: geautomatiseerd via een externe server, of handmatig via de browser. Beide methodes zijn goed, maar dienen een ander doel.

Web performance

Snelheid meten: naar welke KPI’s moet je kijken?

Zeker voor smartphonegebruikers met een 3G/4G-netwerk is een korte laadtijd van belang. Waarom? Omdat de kans vrij groot is dat gebruikers je website vroegtijdig zullen verlaten wanneer deze ‘traag’ is. Vaak hoor je: “Mijn website is langzaam! Want Google Analytics zegt dat het gemiddeld zes seconden duurt voordat de pagina geladen is!” Maar is dat wel echt zo?

Web performance

Waarom zoekintentie en SEO perfect samengaan

SEO gaat steeds meer over het optimaliseren voor de gebruikers en de intentie die zij hebben met een zoekopdracht. Hoe kun jij inspelen op zoekintentie en waarom gaat het perfect samen met SEO?

Search

Bezoekers scrollen veel, zijn lui en 5 andere gedragspatronen die helpen bij een optimale webshopervaring

150 usability-onderzoeken voor webshops in allerlei branches en voor allerlei doelgroepen leverden zeven gedragspatronen op. Wil je je webshopbezoekers een top beleving aanbieden? Check dan hoe je omgaat met deze zeven gedragspatronen in webshops.

Customer Experience

Confettirapporten en heatmaps: Mouse tracking helpt gebruikerservaring vooruit

Een mouse heatmap klinkt misschien als een spel voor knaagdieren, maar deze online tool is van onschatbare waarde. Het stelt je in staat de gebruikerservaring op je website vast te stellen, problemen of hindernissen te lokaliseren en conversieratio’s te boosten – naast het feit dat het helpt om een geoptimaliseerde website te creëren.

Web performance

Joost de Valk (Yoast): ’20 procent van onze tijd besteden we aan het verbeteren van WordPress’

Vroeger kon je met trucjes zorgen dat je website beter gevonden werd door Google. Tegenwoordig is optimalisatie het devies. Yoast helpt je daarbij. “Wij maken software en cursussen die je helpen je website te optimaliseren en zo vindbaar te maken in zoekmachines en op social media”, aldus oprichter Joost de Valk. Yoast maakte een stormachtige groei door. In 2015 had het bedrijf 20 werknemers, vijf jaar later zijn dat er meer dan 100: 85 mensen in Wijchen en dan nog een kleine 20 in de rest van de wereld.

CMS

Dit wordt Microsofts nieuwe Chromium Edge browser

Eind vorig jaar kondigde Microsoft aan dat zijn Windows 10-browser voortaan gebaseerd zou zijn op Googles open source browser Chromium. Een dezer dagen lekte een eerste versie uit.

Web performance

Een website verschijnt niet vanzelf. Zo ontleed je het laadproces

De website snelheid is voor de meeste SEO specialisten, websitebouwers en ontwikkelaars een terugkerend vraagstuk die velen vormen aanneemt. Een trage website kost veel omzet en dit is daarnaast funest voor de vindbaarheid binnen Google.

Web performance

De Hero image is dood – lang leve relevantie

De Hero image – de grote foto die de homepage van een site overheerst – is alom tegenwoordig op het web. En dat terwijl het gebruik ervan zo vaak de plank misslaat. Toch lijkt iedereen het erover eens; de hero is belangrijk en verdient ruimte. Maar is dat wel zo? 

Web-design

De technische SEO-trend van 2019: Wat is Edge SEO? 

Edge SEO is een nieuwe trend binnen technische SEO, wat gebruik maakt van edge computing-technologieën om totale HTTP(s)-verzoeken (incl. URLs, status, headers en body content) aan te passen, zonder toegang tot de broncode of server van de website. Denk aan Google Tag Manager, maar dan voor SEO.

Search

Yoastcon: Google komt met eigen WordPress plugin voor implementatie van Analytics, Adsense en Pagespeed Insights

Hoewel Yoastcon vooral een SEO-conferentie is, was er zeker ook aandacht voor aanverwante online marketing disciplines. Yoast, bekend van de wordpress-plugin, toonde haar bezoekers de laatste inzichten in CRO, websitemigraties en laadsnelheden. 

Search

De énige belangrijke mobiele feature voor 2019

Er bestaat een feature die de consument boven alles wil. Die je mobiele conversie met gemak 15% laat stijgen. En ook je bounce rate keihard terugdringt. Google is er ook nog eens dol op voor je SEO. En de groten der aarde hebben deze feature allemaal. Netflix, Facebook, Amazon, en dichterbij BOL, NU.nl en Coolblue.

Web performance

Maak je website sneller in 2019

Web performance is net als vele andere online activiteiten aan verandering onderhevig. De optimalisaties van 5 tot 10 jaar geleden, kunnen vandaag de dag een averechts effect hebben. Welke performance metrics zijn belangrijk, wat heeft de meeste invloed op deze metrics en hoe start je met performance metingen van je site?

Web performance