12CU: ‘Kantoorgebruikers schrikken van het inzicht dat ze niet hebben’

Eric Vermaat is oprichter van 12CU, dat software ontwikkelt om de manier waarop de ‘bewoners’ grote kantoorpanden gebruiken, op een eenvoudige manier te analyseren. “Ons Rabobank-project omvat al 14 kantoren met in totaal 11.500 werkplekken. De bezettingsgraad kan soms wel 20% effectiever.”

Hoe omschrijf je 12CU in één tweet?
“Met 12CU bespaar je vierkante meters. Optimalisatie van het gebruik van een kantoor, wat aanzienlijk in de kosten kan schelen.”

En iets uitgebreider?
12CU, ofwel want to see you, is een oplossing die organisaties met 800+ werkplekken helpt de ruimte efficiënter te benutten. Gebruikers zien via de app waar werkplekken en vergaderruimtes beschikbaar zijn. 12CU is puur bedoeld voor gebruik binnen kantoor. De Rabobank heeft bijvoorbeeld het grote pand bij Utrecht Centraal geoptimaliseerd met 12CU. Het kantoor heeft ruim 2000 werkplekken, daar is de bezettingsgraad met 20% gestegen.”

Welk probleem los je op met 12CU?
“Verborgen leegstand. Medewerkers zijn goed in klagen over hun werkplek, maar het gebeurt maar zelden dat iemand zegt ‘deze vleugel wordt nauwelijks gebruikt, wat kunnen we daaraan doen?’ Maar we bieden ook gemak voor de kantoorbewoners met onze app.”

Waarin schuilt dat gemak?
“Wil de werkgever in de toekomst aantrekkelijk blijven voor de digitale generatie, dan zal het kantoor een gemakkelijke en flexibele huiskamer moeten worden. Onze software maakt dat mogelijk. Naast bezettingsgraad kun je dus ook denken aan toepassingen voor welbevinden van medewerkers en op het gebied van catering en schoonmaak.”

Hoe werkt het voor een medewerker?
“De app vertelt medewerkers waar ze moeten zijn. Stel: je zoekt een plek om in alle rust aan een lastige taak te kunnen werken. Dan kun je naarstig de 19e, 20e en 21e verdieping aflopen en je tijd verkwisten. Kijk je op de 12CU-app, dan staat daar ‘ga naar de 14e voor een concentratiewerkplek’. Zo eenvoudig werkt het.”

Wat zeg jij tegen mensen die zeggen: ‘waarom zou ik 12CU gebruiken’?
“Als je de gemiddelde medewerker vraagt ‘wil je salarisverhoging of drie vierkante meter extra ruimte?’ dan is de keuze snel gemaakt. 12CU introduceren en medewerkers aansporen tot gebruik is voor bedrijven een stap. Maar ik zou zeggen: gebruik onze software, want uiteindelijk levert het de hele organisatie geld op.”

Wat is je persoonlijke fascinatie met het onderwerp? Wat heb je hiervóór gedaan?
“Ik werk sinds de jaren negentig in de IT, en heb vóór 12CU twee andere bedrijven gehad die ik verkocht heb. De mismatch tussen bedrijfspanden en hun ‘bewoners’ boeide mij. Het werd mij duidelijk dat je met behulp van algoritmes meetbaar kunt maken waar en hoe het misgaat en dat je daarvoor gegevens uit het bestaande wifi-netwerk kunt gebruiken. Een interessante combinatie, wat uiteindelijk leidde tot 12CU.”

Hoe lang duurde de ontwikkeling van 12CU? Wat was de grootste uitdaging?
“Het kostte twee jaar om het algoritme goed en betrouwbaar te krijgen. We geven klanten een betrouwbaarheidspercentage. Daarvoor moesten we veel voor tellen en valideren. Een werkvloer met boekhouders kent immers een andere dynamiek dan die van consultants. De validatie was de grootste uitdaging. En daarna het algoritme zelflerend maken.”

Hoeveel mensen maken momenteel gebruik van 12CU?
“Zo’n twintigduizend. Een andere grootbank die met 12CU een pilot is heeft gedaan is ING. Inmiddels hebben we ook Fontys toegevoegd aan ons portfolio. Deze hogeschool heeft diverse locaties in Brabant en Limburg en is het eerste opleidingsinstituut dat met 12CU gaat werken. Nieuw is voor ons dat we zowel studenten als docenten gaan bedienen en dat we rekening moeten houden met roosters.”

Welke klant zou je graag toe willen voegen aan je portfolio?
“Overheidsorganisaties, zoals ministeries en provincies. Daar is nog veel te doen.”

Wat is de opvallendste gebruikerservaring die je tot nu toe hebt gehoord?
“Die kwam van het management van een van onze klanten. Ze schrokken van het inzicht dat ze niet hadden in de bezettingsgraad. Die bleek met 12CU 15 à 25% te kunnen verbeteren. Dat is geen onkunde van hen, want ze kenden hun medewerkers heel goed. Maar hoe ze zich over de afdeling bewogen en hun doen en laten qua werkplekken: dat was onduidelijk, hoewel er wel geteld werd.”

Heb je concurrentie? Wie? En zie je hen als ‘harde’ concurrentie of ook als samenwerkingspartners?
Alle smart building-toepassingen hebben behoefte aan betrouwbare verkeersdata, die leveren wij. Zo zou bijvoorbeeld Mapiq zijn klanten ook extra waarde kunnen bieden door het gebruiken van onze betrouwbare informatie.”

Hoe ga je de sector overhoophalen met 12CU?
“Door van ‘meetmiddel achteraf’ te evolueren naar een instrument dat de waarschijnlijkheid van een verwachte bezettingsgraad aangeeft. Je kunt het vergelijken met een weerpluim. Ook daarmee kijk je in de toekomst en krijg je op basis van tientallen factoren een bepaalde mate van zekerheid over de toekomstige situatie.”

Wat is je verdienmodel?
“Licenties voor het gebruik van de software in het datacentrum van de klant of abonnementen voor gebruik in de cloud.”

Je hebt deelgenomen aan de Accenture ISS Innovation Exchange. Wat heb je daaraan overgehouden?
“Doordat Accenture- en ISS-klanten precies onze doelgroep zijn, hebben wij leuke contacten gelegd. Daarbij viel op dat het bewustzijn over het welbevinden van medewerkers en een lage bezettingsgraad per organisatie enorm verschilt. Voor een aantal organisaties die ik sprak is dit een hot topic, terwijl andere daar niet mee bezig zijn. Ik vraag mezelf dan af of dit luxe of onwetendheid van een organisatie is.”

*) 12CU heeft in 2017 deelgenomen aan de Accenture Innovation Awards en in 2018 aan de Corporate Innovation Challenge georganiseerd door ISS en Accenture NL.

**) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug