-

27vakantiedagen.nl: recensiesite voor de inspiratiefase

Johannes Keuning schreef in 2010 het boek ‘De wereld in 27 vakantiedagen’, een reisgids voor de werkende mens. Met het platform 27vakantiedagen.nl benut hij de merkwaarde in de vorm van bestemmingsreviews. “Wij vertellen bewust niet het persoonlijke verhaal.”

Hoe ben je op het idee van een recensiesite gekomen?

“Ik was altijd al bezig met mensen ervan overtuigen dat ze de wereld ook zonder sabbatical kunnen ontdekken. Het boek met tips over hoe je dat aanpakt en waar je naartoe kunt gaan was daarop een logisch vervolg. Er werden meer dan tienduizend exemplaren van verkocht. Ter promotie hadden we op Facebook een groep aangemaakt waarop we al snel zo’n 20.000 volgers hadden. De vraag was natuurlijk: en nu? Een tweede boek zou een herhaling van zetten zijn, dat wilde ik niet. Bovendien weet iedereen tegenwoordig hoe je zelf online een vakantie kunt regelen, dat is niet zo bijzonder meer.

Wel wilde ik verder met het merk en de naam 27 Vakantiedagen maar dan moest daar wel een goed concept achter hangen. Ik wilde niet een van de zovele reisbloggers worden. Wat ik miste, was een reviewsite op landenniveau. Partijen als Zoover of Iens zijn heel erg gericht op een specifieke accommodatie of een bepaald restaurant. Maar als je nog niet eens weet naar welk land je wilt gaan of bijvoorbeeld twijfelt tussen Vietnam of Cambodja, dan heb je natuurlijk veel meer aan meer generieke ervaringen op landniveau van mensen die daar al zijn geweest. Zo is 27vakantiedagen.nl ontstaan.”

Je zou verwachten dat jij als auteur prominent in beeld komt op je eigen platform, maar dat is niet het geval. Waarom niet?

Johannes Keuning, 27vakantiedagen.nl“Ik heb er bewust voor gekozen om het niet persoonlijk te maken. Het gaat erom dat mensen die in de awareness- en inspiratiefase van de customer journey zitten de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben om een reisbestemming te kiezen. In de bijdragen van onze reviewers vragen we om de cultuur, bezienswaardigheden, gastvrijheid, natuur, stranden en eten te beoordelen en hun algemene ervaring met de bestemming te beschrijven. Daarbij mogen ze echt persoonlijke belevenissen juist achterwege laten. De kans is natuurlijk klein dat een volgende bezoeker die ene leuke ober in dat fijne restaurantje ook treft. Dat soort details vormen niet de informatie waarop je de keuze van een vakantiebestemming baseert, dat is pas interessant als je gekozen hebt.”

Hoe krijg je mensen zover dat ze recensies plaatsen?

“We zagen op de Facebookpagina van De Wereld in 27 Vakantiedagen al dat mensen het leuk vonden om hun mening te geven als we daarom vroegen. Op Facebook hebben we later ook groepen aangemaakt voor mensen met een passie voor Italië, Afrika, enzovoorts. In die niche communities zwengelen we de site natuurlijk ook aan en maken we volgers enthousiast om recensies achter te laten. Soms geven we een incentive, zoals een gratis Lonely Planet voor het plaatsen van een bepaald aantal reviews. Dat werkt heel goed. Mensen vinden het gewoon leuk om hun ervaringen te delen en anderen daarmee te helpen.”

Wat is het verdienmodel?

“We geven per land en bestemming aan welke reisaanbieders daar actief zijn. Daarvoor krijgen we affiliate fees of we maken directe afspraken met touroperators over promotie.”

Kun je er al van leven?

“Ja. Mijn partner Alfons Takema, die van huis uit webdesigner is, en ik hebben anderhalf jaar geleden besloten onze baan op te zeggen. Sindsdien zijn we fulltime in de weer met 27vakantiedagen.nl. Inmiddels hebben we meer dan elfduizend reviews en is de content flink uitgebreid. We bieden nu ook informatie en reviews over regio’s, eilanden, steden en nationale parken, zodat mensen ook bínnen een bepaald land geholpen worden de juiste bestemmingen kunnen kiezen. De fase daarna – waarbij hotels en restaurants gekozen moeten worden – laten we aan andere reviewplatforms.”

Welke lessen heb je tot nu toe geleerd?

“Een belangrijke les is dat de kwaliteit van de recensies hoger is als mensen eerst een account moeten maken voor ze content kunnen delen. Ze maken zich er dan niet vanaf met twee regels tekst maar komen echt met een serieuze beoordeling waar je als lezer wat aan hebt. Er geldt trouwens sowieso ook een minimumaantal woorden. Gezien de aard van het platform dachten we ook dat het forum een belangrijk onderdeel zou zijn, maar daar werd amper iets op gepost dus die functie hebben we eraf gehaald. Daarvoor zijn ook al andere reisfora.

Waar we nog te weinig aandacht aan hebben besteed is de shop. Daar hebben we jarenlang eigenlijk alleen onze eigen kalender verkocht. Binnenkort gaan we dit grootser aanpakken in samenwerking met bestaande travel webshops. In basis is de belangrijkste les misschien wel geweest om een duidelijke focus en positionering te kiezen. Niet van alles halfjes doen, maar één ding goed.”

Waar sta je nu en wat kan er nog beter?

“In januari hadden we een half miljoen unieke bezoekers. Zestig procent van ons traffic komt vanuit de zoekmachines. We zijn daarom vooral bezig met SEO. 27vakantiedagen.nl moet als eerste in de zoekresultaten staan wanneer iemand bijvoorbeeld ‘Bangkok ervaringen’ of soortgelijke termen intypt. Informatie-gerelateerde zoekopdrachten, geen transactie-gerelateerde. Dat is onze focus. Qua content zijn we nog lang niet klaar. We willen voor ieder land van de wereld ook reviews aanbieden van minimaal tien tot twintig regio’s, steden, et cetera.

Als we dat voor elkaar hebben gaan we kijken naar hoe we de content en reviews nog beter kunnen laten filteren en presenteren. Op dit moment kun je een bestemming selecteren op basis van het werelddeel, de maximale prijs van een vliegticket, het lokale prijsniveau, de reisperiode en specifieke toplijstjes maken voor wat betreft de vijf beoordelingsaspecten. We willen in de toekomst de mogelijkheid bieden om veel uitgebreider te zoeken en te filteren op beoordelingsniveaus en interesses. Verder willen we de community uitbouwen, bijvoorbeeld door het mogelijk te maken recensenten te volgen en elkaar berichten te sturen. Ik denk dat we nog wel drie tot vier jaar nodig hebben voor het platform eruitziet zoals wij dat voor ogen hebben.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond