-

ADNIGHT gooit deuren van creatieve bedrijven open

Full-service bureaus transformeren en specialisten schieten uit de grond. Hoe houd je een markt bij die zo snel verandert? Voor welke projecten haal je als marketeer specialisten in-huis en wat besteed je compleet uit? ADNIGHT, het officiële openingsevent van Amsterdam eWeek laat op 5 oktober tientallen creatieve bedrijven in Amsterdam tegelijkertijd één avond hun deuren openen. 

Hoe omschrijf je ADNIGHT in één zin?

Claire Daemen: “ADNIGHT is de grootste open nacht voor de creatieve industrie. Tijdens de avond kan je binnenlopen bij interessante bureaus, de mensen ontmoeten, het werk zien, geïnspireerd raken en workshops & talks bijwonen.”

Wat was de reden om ADNIGHT op te richten?

Rose Zandvliet: “Iedereen zit zo in de waan van de dag, maar tegelijkertijd verandert er ontzettend veel om ons heen; in onze industrie, de wereld en qua mogelijkheden. Het is niet bij te houden. Elk creatief bedrijf is achter gesloten deuren aan het innoveren, maar het is lastig even binnen te wandelen en vragen ‘waar zijn jullie mee bezig’. Het leek ons een mooie uitdaging om meer openheid te stimuleren in de creatieve industrie; onze vakgenoten die werken in marketing en reclame meer kennis en inspiratie met elkaar te laten delen om de creatieve output interessanter en effectiever te maken.

Waarin verschilt ADNIGHT ten opzichte van andere events in de creatieve industrie?

Denise Willigers: “ADNIGHT is een laagdrempelige kans om je te oriënteren en te laten inspireren door wat er allemaal mogelijk is. De ‘open avond’ biedt meer mogelijkheid tot dialoog en diepgang dan de meeste events. De mogelijkheid om uitleg te vragen en de sfeer te proeven geeft een veel beter beeld dan een website met wat voorbeeldcases of een pitchdeck.”

Daemen voegt daaraan toe: “Hoe een kantoorruimte is ingericht, hoe disciplines samenwerken en hoe dit creativiteit stimuleert, dat leer je niet op een congres.. ADNIGHT is echt een avond vol inspiratie. Bureaus dragen namelijk hun DNA uit door een inhoudelijk programma te organiseren, van talks tot workshops.”

Welke ontwikkelingen vinden op dit moment plaats in de industrie en zie je terug in de ADNIGHT line-up?

CD: ‘We zien dat marketeers en creatieven zoeken naar andere oplossingen en partners. Daarom hebben we ook meer ‘vreemde eenden’ opgenomen in de line-up dit jaar. Een voorbeeld hiervan is TopNotch, een partij die niet alleen muziek en boeken uitgeeft, maar ook steeds nauwer samenwerkt met merken.’

DW: “De line-up van ADNIGHT is even divers als de Amsterdamse creatieve industrie zelf, en verandert elk jaar mee. Deze editie bevat onder andere Innovatie agencies, zoals Ilumy, en online videocontent specialisten als Brandboost by Divimove. Maar ook internationale namen als 180Kingsday en 72andsunny, de grotere Nederlandse full-service bureaus zoals JWT en TBWA en designpartijen zoals Grrr en Studio Kraftwerk. En natuurlijk doen ook productie-partijen als Ambassadors, CCCP en Cake mee.”

Is het lastig ‘bij je leest’ te blijven en niet langzaam een breder event/festival van te maken?

RZ: “Dat er behoefte is aan meer inzicht in het Amsterdamse bureaulandschap blijkt wel uit de exponentiële groei die ADNIGHT heeft doorgemaakt. In 2017 werd ADNIGHT door ruim 4.500 marketeers en vakgenoten bezocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Dan heb je de neiging om als event ook te willen groeien en nog meer mensen te kunnen bedienen. Maar de kracht van ADNIGHT zit hem in bureaus die hun eigen deur opengooien en hun eigen verhaal vertellen. En verder geen poespas. We vernieuwen door continu naar de line-up te kijken, het ontdekken van de juiste bureaus makkelijker te maken en bureaus te assisteren in een goed programma.”

Waarom is ADNIGHT onderdeel van eWeek?

DW: “Emerce’s eWeek maakt net als ADNIGHT van Amsterdam één groot kennisfestival voor marketeers. Alles draait om kennisdeling, inspiratie en wat er in Amsterdam allemaal gebeurt op gebied van innovatie. Daarom is de fit perfect.”

Hoe ziet ADNIGHT er over drie jaar uit?
CD: “Dat hangt natuurlijk af van hoe de industrie ontwikkelt. Wel hebben we de afgelopen twee jaar talloze verzoeken gekregen om een ADNIGHT te organiseren buiten Amsterdam. We zijn momenteel aan het verkennen welke locaties hiervoor interessant zouden kunnen zijn, in binnen- en buitenland.”

ADNIGHT, de Amsterdamse open avond van de creatieve industrie, vindt plaats op 5 oktober aanstaande. Een unieke avond waar marketeers en mensen werkend in de creatieve industrie een beeld kunnen krijgen van de diversiteit aan bureaus in Amsterdam. Kaarten zijn verkrijgbaar via ADNIGHT.nl

Dit bericht is 12 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond