-

Alewijn Dekker over koers CODE D’AZUR: ‘Techadvies met oog voor merk’

Creatief digitaal bureau CODE D’AZUR staat aan de vooravond van een internationalisering. Daarbij zet het steviger in op advies over de combinatie van tech en creativiteit. Met het aantrekken van de co-managing director Alewijn Dekker wil het voorloper zijn in advies en een brug slaan van de merkessentie naar technologie.

Fungeerde CODE D’AZUR in de beginjaren nog als productiebedrijf voor reclamebureaus, inmiddels is het bedrijf betrokken bij allerlei digitale vraagstukken van merken. In eigen land en voorzichtig aan ook daarbuiten. “Vaak is dat echter projectgedreven”, constateert de recent aangetrokken Dekker. Terwijl de behoefte aan vaste samenwerkingen juist groeit. “Onze ambitie is om een autoriteit te zijn in advies over de combinatie van technologie en creatie, maar in tegenstelling tot veel andere bureaus de merkessentie als uitgangspunt te nemen. Wat beweegt mensen? En hoe kan technologie de relevantie vergroten? We zijn in staat die werelden te verbinden.”

‘Trends maken onrustig’

Bedrijven realiseren zich dat ze met communicatie alleen het verschil niet maken. In toenemende mate moeten ze ook vernieuwende services of producten brengen waardoor de doelgroep daadwerkelijk in beweging komt, legt Dekker uit. Maar wie trends als voice, kunstmatige intelligentie of augmented reality volgt, ziet al snel door de bomen het bos niet meer. “Dat maakt onrustig, merken we.”

Met een verleden bij DDB & Tribal, Duval Guillaume en J. Walter Thompson kent hij de wereld van klantaccounts goed. Maar anders dan hij gewend is, treft hij binnen CODE D’AZUR een werkwijze aan die veel “substantiëler en technologisch haalbaarder denkwerk” op tafel brengt. Alleen het simpele feit dat techspecialisten vanaf de projectbriefing of -aanvang betrokken zijn, zorgt voor de in zijn ogen kenmerkende CODE D’AZUR-aanpak. “Ik ben er oprecht van overtuigd dat we daarin vooroplopen en dus op grotere schaal die brug kunnen slaan. Net als strategie en creativiteit zit digitale technologie in de kern.”

Als voorbeeld daarvan geeft Dekker het werk voor ABN AMRO dat afgelopen jaar is afgerond. De bank stelde zich tot doel zeshonderd IT’ers aan te trekken. In plaats van uitsluitend met een klassieke wervingscampagne te zenden, is een speciale AR-escape room ontwikkeld om het talent te activeren. Deze vorm van gamification zorgde niet alleen voor een toename van het aantal nieuwe medewerkers, het resulteerde daarnaast in een betere beoordeling van ABN AMRO als werkgever. “Het innovatieve karakter komt zo beter naar voren dan met een campagne alleen.”

Bureau-ambitie: twee werelden verbinden

Wat minder campagnematig is de samenwerking met KLM. In een industrie die het moeilijk maakt om te concurreren met het product of de prijs alleen, is het zoeken naar onderscheidende services die het merk versterken. De digitale voice-assistent die is ontwikkeld, speelt hier op vier manieren op in. Behalve met advies en inspiratie geeft de voice-app de mogelijkheid om die gewenste tickets daadwerkelijk te boeken.

Vervolgens krijgen reizigers, bijvoorbeeld op basis van het weer en andere actuele data, inpaktips en suggesties om files richting het vliegveld te vermijden. “Het toont hoe je vanuit een merk iemands leven makkelijker kunt maken. Dit gaat veel verder dan ‘we moeten iets met voice, maar wat?’. De technologie versterkt waarvoor KLM staat.”

Om de stap te zetten van projectbureau naar kennisautoriteit en adviseur is de dagelijkse leiding van CODE D’AZUR opgeknipt. Dekker richt zich nadrukkelijk op ‘nieuwe business’ en de vraag of de eigen propositie aansluit op de klantvraag. Michiel Meiberg neemt het interne deel van structuren en processen voor zijn rekening en bewaakt de cultuur. Die twee aandachtsgebieden hangen nauw samen, merkt Dekker. “Mijn kracht ligt in het begrijpen van wat er bij bedrijven speelt en om die onderwerpen vervolgens intern te laten landen.”

De uitdaging is om die beide werelden met elkaar te verbinden. “Onze ambitie is om zowel in Nederland als daarbuiten te groeien. Zeker daarom is het van groot belang om niet bureaucratisch te worden. Persoonlijk ben ik nul hiërarchisch en intern houden we de organisatie plat georganiseerd.” Zo werkt het bureau per discipline met een ‘director’. Diegene is uiteindelijk verantwoordelijk voor het op peil houden en bijsturen van de kennis per discipline. “We moeten als bureau continu het gesprek blijven voeren over wat er aan beide kanten leeft. Enerzijds betekent dit dat we ons moeten leren ontwikkelen in de richting van technologische innovaties. Maar ik geloof ook erg in nee zeggen als het je expertise niet is.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond