-

Amber Jae Slooten (The Fabricant): ‘Digitale kleding wordt belangrijk deel online identiteit’

The Fabricant is een digitaal modehuis: ze ontwerpen alleen digitale kleding. Afgelopen april maakte de start-up bekend dat ze van een aantal venture capitalfondsen, onder leiding van 4impact, een investering hebben opgehaald. Lees (en beluister) hier meer.

Amber Jae Slooten heeft een achtergrond als modeontwerper maar raakte tijdens haar studie juist geïnteresseerd in digitale mode. De vrijheid van het ontwerpen, maar ook het creëren van een impact in een heel vervuilende industrie, kwamen samen in dit concept. Om dit verder uit te werken is ze in 2018 met haar co-founders Adriana Hoppenbouwer en Kerry Murphy gestart met The Fabricant. Ze helpen nu met de digitalisering van de supply chain van een aantal grote merken, zoals Tommy Hilfiger, Adidas en Puma, en ontwerpen hun eigen lijn die niet fysiek gemaakt wordt, maar die mensen digitaal kunnen dragen. “We zijn nu meer digitaal dan ooit, dan is het raar dat mode nog zo fysiek is.”

Investering

Om de groei te versnellen heeft The Fabricant in april een investering opgehaald bij een drietal investeringsfondsen. 4impact, een venture capital fonds op het snijvlak van software en impact, leidde deze deal. Olivier van der Lande, associate bij 4impact, licht toe: “Ik ontmoet veel verschillende ondernemers maar ik was meteen onder de indruk van het team van The Fabricant. Dat begon al met hun futuristische pitchdeck, waarin een soort Daft Punk-figuren met heel bijzonder kleding stonden. Door met de ondernemers te spreken raakte ik steeds enthousiaster. Wij geloven dat zij met een digitaal business-model de wereld een stukje beter kunnen maken.”

Luister naar Amber en Olivier in de At The Money-podcast (25 min) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). In deze aflevering vertellen ze hoe de deal tot stand is gekomen, waarom deze perfect past bij de focus van 4impact en wat ze zien als de toekomst van de toch al futuristische The Fabricant.

Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify en Apple) of rechtstreeks hieronder:

At The Money podcast · #36 Amber Jae Slooten (The Fabricant) & Olivier van der Lande (4impact)
Impact maken in een vervuilende industrie

Amber reageert: “Voor ons is het belangrijk om een investeerder aan boord te hebben die net als wij een focus heeft op het creëren van impact. Dat is natuurlijk ook de reden dat we überhaupt met dit bedrijf zijn gestart. De mode-industrie is nu heel vervuilend. De grote merken zoeken ook naar nieuwe manieren om te verduurzamen zonder snelheid te verliezen.” Een van de manieren waarop The Fabricant deze bedrijven hiermee helpt is door hun sample-collecties compleet te digitaliseren. Amber: “Nu worden die sample-collecties nog door een fabriek gemaakt en daarna naar allerlei kopers wereldwijd gestuurd om te bekijken. Door dit helemaal digitaal te doen besparen we veel stof, tijd, geld en ruimte.”

Digitaal flaneren

Het digitaliseren van collecties voor grote modemerken is slechts een eerste stap. Uiteindelijk werkt The Fabricant toe naar een platform waarin gebruikers zelf kleding kunnen mee-ontwerpen, dragen en verhandelen via de steeds populairdere non-fungible tokens (NFT’s). Amber: ”We zijn op zoek naar nieuwe manieren hoe je je digitaal kunt kleden, en geloven dat dit voor heel veel mensen een belangrijk onderdeel gaat worden van hun identiteit in de digitale wereld. Om dit platform te bouwen zochten we de hulp van investeerders.”

Groeikapitaal van drie fondsen

Naast 4impact zijn ook Borski Fund en Slingshot Ventures ingestapt. Borski is gericht op vrouwelijk ondernemerschap en Slingshot richt zich op sterke consumentenmerken. Levert dat juist geen gedoe op, met verschillende investeerders die allemaal een eigen visie hebben? Amber: “We hebben met veel VCs gesprekken gevoerd. We denken dat dit consortium van investeerders elkaar goed kan aanvullen, dat is heel waardevol. Het onderhandelen duurde misschien iets langer maar uiteindelijk zijn we een heel blij mee hoe het gegaan is.”

Dit is de eerste keer dat 4impact met twee andere VCs samen investeert. Toch was dit een logische deal om in te stappen. Olivier: “Doorslaggevend was het team. Daar zit veel domeinkennis en relevante ervaring. En in korte tijd hebben ze een digital agency opgebouwd tot een serieus internationaal bedrijf dat de problemen van grote merken oplost. En dat met een oplossing waar de wereld beter van wordt.”

Amber sluit af: “Ik kan niet wachten tot we digitale kleding dragen die we kunnen zien met speciale lenzen of brillen. En dat je per minuut je outfit veranderen naar iets waar je op dat moment zin in hebt. Voor mij is dat een heel interessant nieuw iets waarmee onszelf kunnen uitdrukken op een manier die we nu nog helemaal niet begrijpen.”

Meer horen over hoe de investering in The Fabricant onder leiding van 4impact tot stand is gekomen? Luister naar de At The Money podcast.

De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Amber en The Fabricant [1:10]
  • Kennismaken met Olivier en 4impact [6:15]
  • Hoe is deze deal tot stand gekomen? [9:15]
  • Hoe zijn de andere investeerders (Borksi en Slingshot) erbij betrokken geraakt? [13:30]
  • Is de deal met The Fabricant representatief voor 4impact? [16:45]
  • Uitdagingen voor The Fabricant [19:15]
  • Toegevoegde waarde van 4impact [21:00]
  • Groeiplannen en ambitie [22:00]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check

Over de auteur: Thomas Mensink is Start-up-analyst bij Golden Egg Check.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond