-

Ampleye: Nederlands oog voor detail wordt wereldwijd ingezet

Je kunt er niet meer omheen, om de beveiligingscamera’s van Ampleye. De Nederlandse start-up werd in rap tempo bekend, en levert intussen camera’s aan bedrijven in alle windstreken. Leon van de Laar is CEO van Ampleye, dat onder Prodrive Technologies valt. Leon vertelt over de tot op heden ongeëvenaarde Ampleye-camera die zijn bedrijf ontwikkelt en fabriceert.

Het zou zomaar een case voor Ampleye kunnen zijn: het supportershome van Ajax dat onlangs aan de vlammen ten prooi viel. Wie is te herkennen op de beveiligingsbeelden? Hoe scherper ze zijn, hoe beter het bewijsmateriaal om de juiste persoon op te pakken. In het afgelopen jaar heeft Ampleye zich ruimschoots bewezen op dat vlak. In een pilot van iets meer dan een jaar zijn met één camera zestien cases opgelost.

Leon, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

“Verspreid over het Science Park van de TU Eindhoven zijn dertig traditionele beveiligingscamera’s opgesteld. We hebben op één locatie onze camera geïnstalleerd. Bij iedere gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld inbraak, vernieling, doorrijden na aanrijding, zijn we samen met de beveiliger van het industrieterrein gaan tellen.

Is de case opgelost met een van de dertig camera’s?

Zo ja, dan keken we niet verder. Zo nee, dan bezagen we of onze camerabeelden uitkomst brachten. Dat was dus dikwijls het geval. In kosten uitgedrukt verdiende de Ampleye-camera zich zeven keer terug in de pilotperiode.”

Hoe zou je Ampleye omschrijven in een tweet?

“Ampleye fabriceert en verkoopt hoge resolutie-beveiligingscamera’s met een enorme lichtgevoeligheid.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Bij Prodrive Technologies ontwikkelen en produceren we camera’s voor traffic enforcement-systemen voor GATSO, beter bekend als de camera’s in flitspalen. De eerste alweer ruim tien jaar geleden. We werken daarbij deels op eigen initiatief. Aan de opvolger begonnen we in 2011. Dat resulteerde in een camera met uitzonderlijke prestaties, wat in de beveiligingsmarkt beaamd werd. Nu werken GATSO en Prodrive Technologies in een joint venture.”

Wat maakt Ampleye zo uniek?

“Vooral de combinatie van resolutie, lichtgevoeligheid en het aantal beelden per seconde dat de camera maakt. De camera heeft een relatief grote zeer lichtgevoelige sensor met veel beeldpunten. Door het grote oppervlak wordt veel meer licht opgevangen dan reguliere beveiligingscamera’s doen. Dan nog de lens, daarbij maak ik altijd de vergelijking met de gemiddelde selfiemaker en een professionele fotograaf. Die laatste zal nooit een mobiele telefoon gebruiken om goede, scherpe, detailfoto’s te maken, maar alleen het beste van het beste materiaal.”

Waar wordt Ampleye vooral ingezet?

“Voornamelijk voor city surveillance en in stadions. In binnensteden zijn we momenteel bezig veel verschillende cases op te zetten, op stationspleinen en in straten met veel kroegen.”

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

“Op industrieterreinen hebben we behoorlijk veel succes. Zo is vorige week een diefstal bij Media Markt opgelost mede dankzij Ampleye. Traditionele camera’s legden vast dat de daders in een rode auto reden en rond welk tijdstip zij de diefstal pleegden. Onze camera’s stonden iets verderop, maar zagen haarscherp dat ze in een Ford Focus reden met een ontbrekende wieldop. Bovendien was het kenteken te zien en konden we precies vaststellen hoe laat de auto op het terrein was aangekomen en vertrokken.

En nog meer?

“Een teruggevonden container met gestolen goederen ter waarde van vijftigduizend euro. Motorrijders die het wegdek beschadigen achterhalen. En we leverden het bewijsmateriaal waarmee vernielingen aan infrastructuur voor enkele tienduizend euro’s is opgelost, zoals palen waaraan beveiligingscamera’s zijn bevestigd omverrijden. Frappant is, dat als het gewone camera’s betrof, zelfs met die beelden de case niet opgelost kon worden.”

In welke landen zijn jullie camera’s aanwezig?

“Het netwerk is in twee jaar zeer snel gegroeid. Naast de Britse bedrijven Wavestore en IndigoVision heeft het Canadese Genetec, wereldleider op gebied van videomanagementsoftware, onze camera geïntegreerd. We liften mee op hun netwerk, en hebben mede daardoor al camera’s hangen in Egypte, Australië, Frankrijk, Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika. Bovendien merken we toenemende belangstelling uit het Midden-Oosten.”

Hoe ziet je team eruit? Welk cijfer geef je het?

“We zijn met z’n vieren, in totaal goed voor drie fte. We richten ons puur op de verkoop en de communicatie met onze tussenkanalen. Daarnaast hebben we back-up van Prodrive op technisch vlak en van GATSO op commercieel vlak. Bij elkaar werken we dan met tien mensen aan Ampleye. Ik geef het team een negen. Ik ben trots dat we in korte tijd zo veel naamsbekendheid hebben gekregen. De aandeelhouders en zeker ikzelf hadden dat nooit verwacht. Zeker als je bedenkt dat we maar op betrekkelijk weinig beurzen hebben gestaan.”

Wat is jouw tip voor start-ups?

“Wij zijn een hardwarebedrijf met veel specifieke knowhow, dat een technisch hoogstaand product realiseerde. Onze valkuil was vooral dat we sterk de focus leggen op techniek, en vergaten uit te leggen wat het uiteindelijk oplevert. We hadden moeite om de technische boodschap in begrijpelijke taal uit te leggen en onder de aandacht te brengen. Dat was absoluut een leerschool. Als tip geef ik mee: weet waar de toegevoegde waarde van je product ligt, en weet hoe je die zó brengt dat potentiële klanten die meteen zien.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond