-

B2B Online: de social media strategie van BAM

Wat doet een puur B2B merk op sociale media? Robin Wollenberg, Social Media Manager voor BAM Utiliteitsbouw, vindt dat wanneer je actief bent op social media, je ook verplicht bent om te luisteren. En te reageren! Maar zonder goede strategie ben je nergens. Komende donderdag vertelt Wollenberg op Emerce B2B Online in Maarssen meer over de strategie van BAM.

Hoe goed passen sociale media bij een bedrijf als BAM Utiliteitsbouw?

“Sociale media passen bij elk bedrijf. Het gaat hierbij om om vooraf goed te bepalen wat je doelen zijn, voordat je er aan begint. Er is wel één belangrijke factor om rekening mee te houden. Als je actief gaat zijn, is er geen weg meer terug!”

Hoe krijg je volgers die misschien niet dagelijks nieuws van je willen?

“Dat is een kwestie van tijd. Bouwen aan specifieke thema’s levert volgers op die deze onderwerpen interessant vinden. Hierbij gaat het wat ons betreft niet om aantallen. Ik heb liever honderd volgers die voor mij interessant zijn en waar we interactie mee hebben, dan 1000 volgers die niets doen met je berichten.”

Voor welke doeleinden zetten jullie sociale media in? Ondersteuning, of ook marketing?

“We kiezen er voor om drie media heel goed te doen en niet te experimenteren met allerhande nieuwe media. Instagram, Pinterest of Google Plus, we doen er niets mee. Alleen Facebook, Linkedin en Twitter zetten we actief in. De doelen die we nastreven zijn deal flow, medewerkeractivatie en reputatie management.”

Valt het mee om een traditioneel bedrijf als BAM mee te krijgen in je strategie? Is dat makkelijk gegaan?

“Een bouwbedrijf heeft van nature communicatie niet in de genen zitten. Het vraagt dus veel tijd en overtuiging om de strategie geaccepteerd te krijgen in de organisatie. Veelal wordt dit ingegeven door angst en onwetendheid. Geduld, tijd en het delen van kleine successen helpt om te laten zien dat het wel werkt.”

Heb jullie een strategie die gericht is op gevonden worden in plaats van klanten zoeken?

“We doen beide. Met goed monitoren weet je waar je moet zijn. Door je strategische thema’s continu te laden met de relevante content, zullen je volgers dat vanzelf gaan delen. Zo bouw je langzaam aan een netwerk voor wie jij relevant bent.”

Wat zijn wat jou betreft de belangrijkste trends in B2B marketing de komende tijd?

“Er zijn meerdere trends die op ons afkomen. Big Data: hoe ga je die enorme brei aan gegevens omzetten naar bruikbare en relevante informatie? Het schieten met hagel op de massa gaat denk ik verdwijnen. Het op de juiste tijd, aan de juiste persoon aanbieden van de juiste content wordt een enorme uitdaging.”

Emerce B2B online wordt komende donderdag gehouden in Maarssen. Tickets zijn hier te koop.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond