-

Bernadette Wijnings (Blanco): ‘Fundraising is een salesproces: mouwen opstropen en gáán!’

Zo’n 10 miljoen euro, zoveel heeft de fintech scale-up Blanco tot nu toe opgehaald aan groeikapitaal. Co-CEO Bernadette Wijnings is nu bezig met de volgende investeringsronde voor het bedrijf dat processen voor vermogensbeheerders automatiseert.

Bernadette bokste het voor elkaar om binnen een jaar de eerste investering op te halen voor Blanco toen er eigenlijk nog niks was. En het einde is nog lang niet in zicht. “We are just scratching the surface!”, zegt ze.

Bernadette Wijnings is samen met Joost Walgemoed oprichter en “co-CEO”. Wie nu denkt dat dit een nieuwe, nog onbekende functietitel is, heeft het mis. Bernadette: “Het is een opkomend verschijnsel. DSM heeft een co-CEO en ook in de wereld van fintech zie je het steeds meer. Het is hip and happening. Het succes van een gedeeld CEO-schap zit ‘m er voor ons in dat we elkaar enorm versterken. Onze skill sets zijn aanvullend. We hebben de taken heel duidelijk verdeeld: Joost is verantwoordelijk voor de klanten, ik voor de organisatie en alles wat met investeerders te maken heeft. Die duidelijk verdeling werkt goed voor ons.”

Ideeënboekje

Bernadette is ondernemer in hart en nieren. “Sinds mijn achttiende schrijf ik alle business-ideeën die ik bedenk op in een klein boekje. Na mijn studie ging ik aan de slag als Strategy Consultant. Ik wilde ondernemen maar eerst ervaring opdoen. Ik voelde dat ik meteen impact had; ondanks mijn leeftijd stond ik in de board room en mocht ik meepraten. Het gaf me de brede basis die ik tot op de dag van vandaag heb: ik kan alles 80% maar weinig 100%. En dat is prima als je wil ondernemen.”

Luister naar Bernadette Wijnings in de At The Money podcast (39 min) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). In deze aflevering vertelt ze onder andere over waarom zij met Blanco gestart is, hoe ze het voor elkaar heeft gekregen om binnen een jaar een investering op te halen, en wat ze heeft geleerd van het fundraisen van de rondes die daarna kwamen. Het gesprek is te beluisteren via elke podcast-app (zoals hier op Spotify of Apple) of hieronder:

At The Money podcast · #33 Bernadette Wijnings (Blanco): ‘Fundraising is een salesproces; mouwen opstropen en gaan!’

 

Falen en slagen

In de jaren die volgden richtte Bernadette verschillende bedrijfjes op. “Ik heb gefaald en succes gekend. Acht jaar geleden ging ik bij BinckBank werken en daar leerde ik Joost kennen. Hij leidde het onderdeel dat vermogensbeheerders bediende.” Dat de stekker net voor een management buy-out uit de deal werd getrokken, bleek een blessing in disguise: Joost en Bernadette besloten samen verder te gaan en namen een enorme bak marktkennis, netwerk en ervaring mee.

White label

“We gingen iets doen wat nooit in mijn ideeënboekje had gestaan: we maakten een onder-de-motorkap-oplossing voor vermogensbeheerders. Zij leveren hun klanten, beleggingsbeleid en AFM-vergunningen en wij regelen de hele achterkant. Zie ons als een soort white label B2B robo advisor. Je ziet ons niet – vandaar onze naam Blanco – maar we zijn er wel. De vraag naar zo’n onzichtbare oplossing was groot, onder invloed van de toenemende KYC-wetgeving. En Joost en ik kenden de markt door en door.”

De kennis en ervaring was natuurlijk een mooie basis maar waar haalde Blanco haar eerste klanten vandaan, zeker in een markt waarin trackrecord zo belangrijk is? Bernadette: “We moesten het vertrouwen van potentiële klanten zien te winnen terwijl we nog geen product hadden. Het netwerk van Joost bood uitkomst. En het bleek vooral een kwestie van ‘gunnen’ te zijn. Ik ben onze early adopters nog altijd dankbaar. Zij waren bereid om ons vijf jaar vooruit te betalen en ons op die manier op gang te helpen. Dat was fantastisch.”

De fundraisefunnel

De eerste angel investors kwamen uit het eigen directe netwerk van Bernadette en Joost. “Het waren friends. Mensen met wie ik in het verleden had gewerkt: mijn allereerste baas, twee oud-klanten. Daarna begon het echte fundraisen bij venture capital-fondsen. Ik ben tot het inzicht gekomen dat fundraisen sales is. En sales is een funnel. Je duwt er in het begin veel in en dan kijk je bij elke stap wie blijft en wie niet. Fundraising is de mouwen opstropen en gáán.”

Eenmaal op de radar van de juiste partijen klopten de venture capital-investeerders eigenhandig bij Blanco aan. Bijna elk jaar haalde het bedrijf een ronde op. “Het is een sneeuwbal: via huidige investeerders komen we bij nieuwe investeerders terecht. Het is bijna een organisch proces.” Blanco heeft nu zestig man in dienst en verwacht in 2021 winstgevend te zijn.

Is winst niet een vies woord voor een hardgroeiend techbedrijf? “Haha klopt, maar we zijn nog lang niet klaar,” laat Bernadette weten. “We willen opnieuw geld ophalen om het gaspedaal verder in te drukken en te groeien. Er is nog zoveel moois te winnen op de markt en de behoefte aan onze producten is groot. Ons doel is een solide organisatie in Europa te zijn aan wie vermogensbeheerders hun kritieke processen blindelings kunnen toevertrouwen.”

Om te janken

“Het feit dat ik een female tech founder ben zal ongetwijfeld helpen bij het in beeld komen van investeerders. Je staat dan op allerlei lijstjes. Het aantal vrouwelijke founders is nog altijd om te janken zo klein. Helemaal in fintech. Er is wat mij betreft geen female funding gap. Het gat zit ‘m in de techomgeving. Het landschap is schraal. Wat er nodig is om dat te veranderen? Het gaat om het stimuleren van vrouwelijk talent – of breder andersoortig talent – als founder of als board member. Een kwestie van simpelweg zoeken. Stuur een recruiter bewust op pad met deze zoekvraag. Doe extra moeite om gekwalificeerde vrouwen te vinden. En creëer een werkomgeving waarin diversiteit, vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijke waardes zijn.”

De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Bernadette en werkt co-CEO-schap? [1:10]
  • Hoe Blanco is ontstaan [8:00]
  • Is winst niet een vies woord voor techbedrijven? [13:00]
  • De eerste investeringsronde van Blanco [16:00]
  • Aanpak van Bernadette bij fundraising [19:00]
  • Nieuwe investeringsronde voor Blanco [25:00]
  • Hoe wordt fintech aantrekkelijker voor vrouwen? [28:30]
  • Advies aan founders die willen fundraisen [36:40]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check

Over de auteur: Thomas Mensink is start-up analyst bij Golden Egg Check.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond