Campr: weg van de massacampings
Wat begon als een afstudeerproject is inmiddels een serieuze startup geworden: Campr biedt kampeerplaatsen aan voor mensen die niets moeten hebben van de traditionele massacampings. Medeoprichter Sebastiaan Schillebeeckx vertelt over de zoektocht naar een verdienmodel en de internationale ambities.
Hoe is het idee ontstaan?
“Mijn compagnon Wim Vanhorenbeeck en ik studeerden aan de Hogeschool van Mechelen. Als eindwerk moesten we een app of webplatform ontwikkelen. Wij kozen voor het laatste en zochten naar een concept dat goed bij ons paste. We houden allebei van reizen en kamperen. Dat feit gecombineerd met de populariteit van Airbnb en de deeleconomie bracht ons op Campr: een platform waarop je online unieke kampeerplaatsen kunt reserveren, bij locals, op boerderijen, in boomhutten of minicampings.”
Wie is jullie doelgroep?
“We richten ons op avontuurlijke kampeerders van 20 tot 40 jaar die rond willen trekken met een tent en geen zin hebben in massacampings. We zien daarnaast steeds meer belangstelling van mensen met een camper of caravan. En we werken samen met een tiental Belgische festivals deze zomer, waarbij we kampeerplekken in de buurt van het festivalterrein aanbieden. Dit concept willen we volgend jaar ook in Nederland en Frankrijk uitrollen.”
Wat is het verdienmodel?
“We rekenen per boeking servicekosten. Daarnaast zijn we partnerships aan het opzetten, zoals met de Nederlandse startup Geardropper. Zij verhuren ter plekke kampeeruitrustingen. Als iemand bij ons zoekt op een kampeerplek waar dat mogelijk is, dan laten we die optie zien. Wanneer het uitdraait op een boeking, ontvangen wij commissie. Verder werken we samen met Decathlon. We zijn sowieso sterk in contentmarketing en voor Decathlon maken we video’s met hun Quechua-kampeerspullen in de hoofdrol.”
Hoe zijn jullie gefinancierd?
“Na onze studie mochten we deelnemen aan een accelatorprogramma, waar ook een investering mee gemoeid was. En vorig jaar heeft een business angel kapitaal verstrekt. Verder investeren we het geld dat we verdienen weer in het bedrijf. Zo komen we verder.”
Wat zijn jullie ambities?
“We richten onze marketingactiviteiten nu op de Belgische markt. Daar gaan we Nederland, Frankrijk en mogelijk Portugal aan toevoegen. Ook hebben we in Australië onze concurrent Homecamp gekocht. Het is daar zomer wanneer het hier winter is, dus we hebben het hele jaar inkomsten in plaats van alleen van april tot en met september, het Europese kampeerseizoen. We hebben kampeerplekken in veertig landen. Dat blijven we natuurlijk ontwikkelen.”
En de belangstellenden met een camper of caravan? Gaan jullie daar meer mee doen?
“We bieden nu al de mogelijkheid om te filteren op de geschiktheid voor campers en caravans. Onze marketinginspanningen richten we vooralsnog echter op de vakantiegangers met een tent. Dat is toch een andere doelgroep dan mensen met een caravan, die meestal wat ouder zijn en een andere benadering vergen. Zeker in België, waar we nog niet zover zijn met e-commerce als in Nederland.”
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Laurens (Parkvakanties) - Parkvakanties
Gaaf idee en het ziet er ook nog goed uit!