-

Camptoo: campers en caravans delen

Als je je huis kunt verhuren als vakantieverblijf waarom dan niet de camper of caravan die het gros van het jaar toch niet wordt gebruikt? Dit is in een notendop het concept van de Nederlandse start-up Camptoo, vertelt medeoprichter Martijn Peeters.

Hoe is het idee voor Camptoo geboren?

“We zijn in de zomer van 2014 gestart. Joep Roebroek, Roel Sadza en ik hadden een start-up voor het delen van studieboeken. We hadden veel gebruikers, maar de centen waren op. We wilden daarom tijdens een heidesessie bepalen wat we zouden gaan doen met het bedrijf. We zochten een camper om voor een weekend te huren en kwamen erachter dat dat niet kon. Onze conclusie: we moesten actief blijven in de deeleconomie, maar ons richten op campers. Dat is een veel groter product waar we waarde zouden kunnen toevoegen als we de veiligheid konden afdekken. We zijn in oktober van dat jaar op de Kampeer- & Caravanbeurs gaan staan en verzamelden daar tweehonderd e-mailadressen van campereigenaars. Ik ben in het hele land workshops gaan geven voor geïnteresseerden. In januari 2015 gingen we live met twaalf campers en caravans. Dat zijn er inmiddels meer dan achthonderd en er zijn tot nu toe meer dan 20.000 nachten bij ons geboekt.”

Wie een camper wil huren, moet een aanvraag doen op de website en wachten op antwoord. Is instant booking een idee?

“Daar kijken we wel naar, maar het is niet alleen een kwestie van technologie. De verhuurder vindt het heel prettig om te weten wie zijn of haar camper huurt en die tussenstap valt weg bij instant booking. Het is nu zo dat de verhuurder binnen 48 uur op een aanvraag moet reageren met ja, nee of aanvullende vragen. In de praktijk duurt het zelden langer dan een dag voor de aspirant-huurder antwoord heeft. Daar staat veel flexibiliteit tegenover. Bij ons zit je niet vast aan een bepaalde ophaaldag en -tijdstip of een verhuurperiode van een week. Dat zie je ook terug in het boekingsgedrag: mensen huren een camper of caravan voor een weekendje weg, festival of een road trip. Tweede concurrentievoordeel is dat we 20 procent goedkoper zijn dan de traditionele camperdealers.”

Wat is jullie verdienmodel?

“We rekenen commissie. De verhuurder bepaalt de vraagprijs per dag en daar zetten wij onze vergoeding bovenop. De consument krijgt een totaalprijs te zien op de site. Zij doen een aanbetaling van 50 procent met een maximum van 400 euro als ze reserveren. Wij handelen het betalingsverkeer af voor de verhuurder.”

Hoe financieren jullie het bedrijf?

“Afgelopen oktober hebben we via crowdfunding 650.000 euro opgehaald. Veel campereigenaars die met ons werken hebben in ons geïnvesteerd en zijn dus mede-eigenaar geworden. Ik vind het heel tof dat ze zoveel vertrouwen in het concept hebben en dat we het samen kunnen uitbouwen.”

Wat gaan jullie met dat kapitaal doen?

“Dat geld gebruiken we om nog harder te groeien. Allereerst in Nederland. Er zijn hier 100.000 campers en 450.000 caravans geregistreerd en wij hebben er achthonderd op de site staan. Daar is dus nog ruimte voor expansie. En de lessen die we hier leren kunnen we gebruiken om na de zomer in Europa uit te breiden. Op een aantal plekken in Europa kun je trouwens ook al campers huren die eigendom zijn van Nederlanders die daar wonen. Dan vlieg je naar de zon en kun je meteen op pad. Dat aanbod willen we ook vergroten.”

Waar staan jullie over vijf jaar?

“Dan zijn we wereldwijd marktleider.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Dennis K

Een waardeloos bedrijf!! Wij hebben tijdens onze vakantie alleen maar pech gehad daar wij een camper mee hebben gekregen met gebreken. Nadat we 3x afgesleept zijn was de conclusie “de camper is niet meer te repareren, de vakantie houd hier op”. Daar sta je dan in Luxemburg. In de algemene voorwaarden staat dat er een vervangende camper geregeld zal worden. Echter konden wij een lift van de berger naar Maastricht krijgen en een taxi terug naar huis. Naar lang aandringen bij de verzekering een auto geregeld om zelf met al onze spullen naar huis te rijden. Vanuit Camptoo zouden wij de borg terug gestort krijgen. Die is inmiddels binnen maar wel met meer dan een week vertraging. Ook zouden wij de huursom terug krijgen, deze hebben wij nu enkele weken later nog steeds niet ontvangen. Ze moeten het verwerken in het systeem onder annulering en zijn daardoor ook een gedeelte van het bedrag kwijt aan Camptoo. Schandalig!!! Wij hebben geen vakantie gehad en zijn 2 dagen lang aan ons lot overgelaten en hebben kunnen bivakeren bij een autogarage zonder kachel of mogelijkheid tot bereiden van warm eten of een kopje koffie. Erg fijn voor iemand die reuma heeft en de dekens en kleren inmiddels klam zijn geworden. Maar ja het blijkt zo te moeten zijn dat als de camper niet gerepareerd kan worden binnen of na 2 dagen dat er dan pas actie word ondernomen op vervangend vervoer. Wij voelen ons behoorlijk besodemieterd door Camptoo en willen nu inmiddels ons geld wel eens ontvangen!!!!!

Ton

Waardeloos! Netjes geregistreerd, Krijg alleen een mailtje terug dat de aanvraag is geannuleerd. Waarom? Een groot raadsel. Wat een onzin!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond