-

Chargetrip: routeplanner voor elektrisch rijden maakt einde aan puzzelrit

In 2016 richtten Mark Hulsbergen, Gideon van Dijk, Andreas Sansano en Pieter Waller Chargetrip op. Pieter: “Onze intuïtieve routeplanning maakt elektrisch rijden over lange afstanden makkelijker en leuker voor consumenten. Voor bedrijven biedt Chargetrip interessante kansen om te elektrificeren en kostenefficiënter te werken.”

Over een flinke afstand van A naar B rijden betekent voor bezitters van een EV (elektrisch voertuig) meestal een gedwongen puzzelrit. “Het staat de grootschalige adoptie van elektrisch rijden en de duurzame energietransitie waarin we vurig geloven in de weg”, zegt Pieter.

Wat is Chargetrip?
“Het is een intelligent routeplanningsplatform, specifiek voor elektrische mobiliteit. Benzine tanken lukt altijd, maar het oplaad-ecosysteem voor het nieuwe rijden vertoont gaten. Apps die draaien op het Chargetrip-platform maken het voor consumenten en bedrijven eenvoudiger om over te stappen naar elektrisch rijden. De angst om met een lege batterij te komen te staan en vooraf te moeten plannen zijn de belangrijkste adoptiebarrières die we wegnemen.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“Mark reed zijn dieselauto van zijn huis in Oslo naar Zweden, en vroeg zich halverwege af waarom hij de rit niet maakte in zijn elektrische auto. Hij realiseerde zich dat rijden over lange afstanden met een elektrische auto veel gedoe is waar je zo’n zes verschillende apps voor nodig hebt. Zelfs in Noorwegen, de meest volwassen elektrische automarkt ter wereld. 23% van alle auto’s daar is elektrisch.”


Wanneer wist je dat Chargetrip levensvatbaar was?
“In juni 2017 lanceerden we onze routeplanner in samenwerking met onze launching partner Norsk Elbilforening, de Noorse vereniging voor mensen met een elektrische auto. Binnen twee maanden gebruikten zo’n veertigduizend EV-rijders onze applicatie actief, wat overeenkomt met 2,5% van alle EV’s ter wereld.”

Hoe werkt dat in de praktijk?
“Chargetrip laat zien waar je je voertuig onderweg het beste kunt laden op basis van de eigenschappen van je auto, externe factoren zoals weer, temperatuur en topografie én je persoonlijke voorkeuren. Denk aan een laadpunt bij een park of speeltuin als je jonge kinderen in de auto hebt of bij een supermarkt als je nog boodschappen moet doen. De app staat vooralsnog niet in de App Store, we willen per regio op zoek naar een launching partner.”

En voor bedrijven?
“Voor fleetmanagers met bijvoorbeeld een vloot van vijfhonderd vrachtwagens of duizend busjes is opladen doorgaans fnuikend voor een soepele bedrijfsvoering. Voor hen is het goed te weten dat wij routes kunnen optimaliseren op basis van de elektriciteitsprijs. De Chargetrip-API integreert al onze gegevens, algoritmen en modellen met logistieke systemen, zodat de manager kan beslissen waar en wanneer welk deel van de vloot op moet laden, rekening houdend met de lading, bestemming, drukte op het laadnetwerk en de spotprijs van elektriciteit.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
“Accenture zie ik als een partij met een gigantisch netwerk. Met onze deelname aan de AIA willen we in contact komen met mogelijke partners, klanten, investeerders en andere start-ups. En we gaan natuurlijk voor de eeuwige roem. Begin dit jaar wonnen we de innogy Mobility & Energy Track van Essent en hebben we Chargetrip gepresenteerd op SXSW.”

Wat zijn nu uitdagingen, waar loop je tegenaan?
“De consumentenmarkt is superjong en afwachtend. In de b2b-markt vraagt het veel tijd en geduld om grote corporates mee te nemen in de energietransitie en te overtuigen van de meerwaarde van Chargetrip. Vaak is het onduidelijk waar welke verantwoordelijkheden liggen. En met vijf à zeven jaar zijn de sales cycles in de automotive- en energiesector bijzonder lang. Uitzonderingen waarbij het sneller gaat zijn er natuurlijk ook. Voor Porsche werken we nu aan twee routing-integraties voor hun eerste elektrische auto: de Mission-E.”

Wat voor trends zie je in de markt van Chargetrip de komende jaren?
“Bloomberg becijferde in hun Electric Vehicle Outlook 2018 dat er nu 2,5 miljoen EV’s rondrijden op aarde, in 2040 zijn dat er naar verwachting 560 miljoen. In datzelfde jaar is 55% van alle auto’s die verkocht worden elektrisch en rijdt 33% van de totale autovoorraad elektrisch. We staan aan het begin van de volwassenwording van elektrisch rijden, de uitdaging is om dit te versnellen.”

Op welke concrete manier doet Chargetrip dat bijvoorbeeld?
“We zien dat bij laadstations drukte ontstaat in de spits aan het eind van de middag. Wachttijden lopen dan soms op tot wel twee uur. Met alle laad- en rij-data van Chargetrip maken we intelligente voorspellende modellen, zodat we pieken in het laadnetwerk kunnen opvangen door tijdig alternatieve, efficiëntere routes aan te geven.”

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
“Doe iets wat je intrinsiek tof vindt!”

*) Chargetrip neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Mobility & Climate.

Deel dit bericht

3 Reacties

Han Akersloot - JWAutomotive Consultancy

Als klassieke auto promotor en oud auto importeur AR-Lancia, maar mogelijk spoedig ook EV rijder, lijkt mij dat Chargetrip een probleem situatie kan voorkomen, dus bravissimo..!, mooi initiatief,
Han Akersloot

Martin - Exience b.v.

Beste, ik ga binnenkort met mijn ev naar Kroatie.
Ik heb eerlijk gezegt nog geen goede routeplanner gevonden.

Wat ik hierboven lees lijkt me zeer belovend.

Ik werk bij exience en we zijn bezig om een deel van onze voertuigen groen te maken (ook letterlijk haha. Mijn ev auto is wit met groene strepen)
Ik ben de eerste bij ons als test.

Waar kan ik chargetrip voor Android kunnen vinden?
Ik zou m graag willen proberen en mijn ervaring met jullie willen delen.

Bollen

Ik wil een elektrische auto kopen.
Ik durf het niet aan om de volgende reden.
Ik begrijp niet hoe ik een laadbeurt moet betalen.
Er gaan hier verhalen rond dat als je door heel Europa wil reizen dat je verschillende laadpasen nodig hebt.
Hoe werkt dit nu allemaal ?
Ik ben redelijk onhandig met automaten vanwege mijn hoge leeftijd.
Ben ik nu gedwongen om vanwege mijn leeftijd om altijd met een vervuilende diesel te moeten rijden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond