-

ColorBase over het digitale fundament van de smart printing industrie

ColorBase CEO en mede-oprichter Marco Roos sprak met FundsUp over hoe zij de print industrie willen verduurzamen door de grote spelers in de markt te voorzien van data-gedreven, innovatieve technologie en oplossingen die materiaal verkwisting helpen voorkomen.

Wat doen jullie?

“Wij zijn gespecialiseerd in digitale inkjet printing, een technologie die gebruikt wordt voor onder andere billboards, maar ook voor winkels, kleding, sportkleding, vloerbedekking, gordijnen en vloeren.

ColorBase fungeert al bijna twintig jaar als kenniscentrum voor printer- en materiaalfabrikanten. Bedrijven zoals: HP, Canon, Roland, Ricoh, Avery Dennison, 3M, Dupont en honderden anderen, weten onze laboratoria in Capelle aan den IJssel en Salt Lake City al jaren te vinden voor hulp bij de ontwikkeling en het testen van print materialen voor de digitale inkjet markt. Digital inkjet printing is hard aan het uitbreiden naar andere delen van de print markt, denk hierbij aan: labels, verpakkingen en textiel. Deze uitbreiding zorgt voor uitdagingen op technisch, maar ook logistiek vlak. Het vinden van de juiste beschikbare materialen, in combinatie met de gebruikte technologie en gewenste uitkomst, zorgt voor een enorme vraag naar kennis.”

Colorbase CEO Marco Roos kijkt lachend in de camera

Wat geeft jullie een unieke marktpositie?

“Ruim 11 jaar geleden zijn we begonnen om al onze testresultaten en kennis van print processen om te zetten in digitale informatie. Dit heeft geleid tot een cloud database met meer dan 100 miljoen datapunten, waarvan op dit moment meer dan 120.000 printbedrijven wereldwijd gebruik maken om hun printprocessen te optimaliseren. Dit zorgt voor een unieke positie in een markt die in 2021 984 miljard dollar groot was en die naar verwachting de komende jaren nog flink blijft groeien. Het wordt tijd dat we achter de coulissen vandaan komen en de wereld laten zien wat wij kunnen met onze data, onze kennis en het vertrouwen en de reputatie die we hebben opgebouwd in de afgelopen twintig jaar.

Onze industrie staat aan de voorgrond van een digitale revolutie van de supply chain. Het vinden van de juiste materialen, deze matchen met de juist print technologie en het optimaliseren van de productie- en logistieke processen bij de materiaal fabrikanten is alleen echt mogelijk met de juiste data over hoe die materialen functioneren en wat ze kunnen. De aankoopbeslissing, het gebruik en het efficiënt verwerken van deze materialen hangt sterk af van de technologie die gebruikt gaat worden. In de afgelopen jaren hebben we meer dan 100 miljoen datapunten verzameld en daarvoor een data model ontwikkeld, dat inmiddels een ISO standaard is geworden. Dit model ligt aan de basis van een registratie van materiaaleigenschappen voor meer dan 200 fabrikanten van materialen. Deze basis vormt de intelligentie achter twee unieke SaaS-producten die fabrikanten helpen met het ontwikkelen, testen en verkopen van printmaterialen.”

Wat voor impact heeft deze revolutie dan eigenlijk?

“De printindustrie heeft een enorme impact op ons milieu: 25 procent van alle landfills bestaat uit bedrukt papier en verpakkingsmaterialen, textiel en overtollige kleding en ze vervuilen onze oceanen. Veel van deze vervuiling is terug te dringen door te gaan produceren wat we nodig hebben, in plaats van wat we graag zouden willen verkopen. Digitale on-demand printtechnologie is daar bij uitstek voor geschikt. Ook recyclers van materialen zijn sterk afhankelijk van de informatie die beschikbaar is over het materiaal. En uiteindelijk de eindgebruikers moeten ondersteund worden in de juiste wijze van hergebruiken van materialen. Onze partners en wijzelf geloven dat de basis voor een Industry 4.0 ligt bij het structureren van informatie en uiteindelijk zal leiden tot een duurzamere industrie en wereld.”

Wat voor financiering zoeken jullie en waarvoor?

“Wij hebben vorig jaar een soft launch gedaan van een nieuw testplatform voor fabrikanten, ColorBase Labs. Daarnaast hebben wij getekende overeenkomsten met drie partijen voor het uitrollen van onze intelligentie marketplace ColorBase Exchange. Wij zoeken financiering voor een uitbreiding in sales, marketing en development. Gezien onze 20-jarige geschiedenis en relaties met alle relevante partijen in de industrie, zoeken wij ondernemende investeerders die ervaring hebben met het schalen van een bestaand bedrijf en die met ons kunnen meedenken over strategie, pricing en transformatieve processen.

We zoeken 2.5 miljoen euro in de vorm van een converteerbare lening, maar we staan open voor gesprekken over een equity deal. Onze wens is een investeerder te vinden die ondernemer is, die durft te dromen en tijd wil nemen om na te denken over het grote plaatje.”

Waar hopen jullie binnen vijf jaar te staan?

“We willen de digital foundation zijn van de printing industry, een standaard in het verzamelen en vastleggen van data die te maken heeft met de fabricage, logistiek, gebruik en performance van printmaterialen. Wij zullen printers en software rechtstreeks koppelen aan onze cloud om zodoende meer data verzamelen over hoeveel materialen er waar worden gebruikt. We werken al actief met printerfabrikanten aan koppelingen, die ons kunnen gaan helpen om met behulp van machine learning en AI te kunnen voorspellen hoeveel materialen er op welke locatie in de wereld nodig zijn.”

Over de auteur: Arjen Strijker is oprichter van Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond