Constantijn: ‘Zonder kunstmatige intelligentie krijgt start-up het zwaar’

Zonder kunstmatige intelligentie of een vergelijkbare vorm van automatisering krijgen start-ups het moeilijk. Die conclusie trekt Constantijn van Oranje op SxSW Interactive. Nederlandse bedrijven doen er volgens hem goed aan om meer aandacht te schenken aan het opschalen.

Nog meer dan vorig jaar hebben de verschillende landen SxSW aangegrepen om zich te profileren. Nederland deed dit met de delegatie New Dutch Wave. Behalve dat Nederlandse ondernemers nuchter en pragmatisch zijn, onderscheiden ze zich ook door hun toepassingen, vertelt de Special Envoy van StartupDelta. Bijvoorbeeld met concepten voor slimme steden of technologie voor mensen met zware handicaps. “Het is vaak ondernemen met een goed doel.”

Toch is de eerste vraag die ondernemers krijgen hoe ze denken hun bedrijf op te schalen, merkt Constantijn. “Gisteravond hadden we een diner met investeerders en de vraag is direct hoe bedrijven geld willen aantrekken. We zijn vaak gefocust op de technologie of het goede doen, maar je kunt uiteindelijk veel meer goed doen als ook de business opschaalt.”

Een vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn of in de software die hiervoor ontwikkeld is een schaalbaar businessmodel schuilt. “Ik zou me iets meer focussen op hoe je die twee effectief combineert. Er zijn duizenden bedrijven en mensen die hetzelfde willen. Degene die het snelste groeit en marktaandeel pakt, wint het op lange termijn.”

Voor die groei lijken jonge (tech)bedrijven bijna niet meer om kunstmatige intelligentie heen te kunnen, valt de ambassadeur voor start-ups op. “Je ziet dat bijna iedere start-up hier er wel iets mee doet. Beschik je niet over zulke automatisering, dan kun je de concurrentie eigenlijk moeilijk aan.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug