-

Count3r opent deuren van allereerste smart store, Paper Pilot

Papieren vliegtuigjes? “Bij Count3r zetten we ons in om fysieke winkels slimmer te maken. We willen laten zien dat we van echt alles een Smart Store kunnen maken. Daarom openen we in Amsterdam de eerste papierenvliegtuigjeswinkel ter wereld: Paper Pilot.” Aan het woord is Mighael Vroom – Head of Business bij Count3r.

Met velletjes papier een slimme pop-upstore opbouwen. Wat heeft dat te maken met de toekomst van retail?

“De consument van nu doet vrijwel alles digitaal, maar veel winkeliers zijn nog in het verleden blijven hangen. Retail was altijd het vak van spullen verkopen in een fysieke winkel, maar consumenten van nu verwachten veel meer. Ook fysieke winkels moeten slimmer. Met Paper Pilot laten wij zien dat werkelijk elke winkel een Smart Store kan worden.”

Hoe pakt Count3r dit aan?

Count3r heeft een systeem ontwikkeld waarmee een fysieke winkel wordt getransformeerd tot een Smart Store. Op dit moment vertaalt dit zich in een app voor verkopers, waarmee ze de consument beter kunnen adviseren van binnenkomst tot betaling. Ons platform vormt het hart van elk verkoopgesprek, verschaft alle belangrijke informatie en maakt de winkel data-driven.”

Wat is Paper Pilot?

“Paper Pilot is de allereerste versie van zo’n Smart Store in Nederland. Op het eerste gezicht is het misschien een gek product, maar in onze ogen juist erg geschikt om de kracht van de Smart Store te laten zien.”

Hoe werkt de software?

“De verkoper kan kiezen uit een tal van functies, die geoptimaliseerd zijn voor zijn winkel. De app biedt digitale ondersteuning van het hele verkoopgesprek, dat we kunnen onderverdelen in drie delen. Deel één houdt het geven van informatie in, waarbij de verkoper producten kan scannen en vergelijkingen kan doen met andere producten. Bij deel twee zit de betaling zelf inbegrepen en kan bijvoorbeeld gecheckt worden of het product op voorraad is. Deel drie houdt de gegevens in die we achteraf aan de winkeliers bieden om het verkoopproces te verbeteren.”

Hoe gaat dit in zijn gang bij de vliegtuigjes?

“Een klant die bij Paper Pilot binnenkomt, kan verschillende wensen uiten aan de verkoper. De Count3r-technologie berekent vervolgens welk vliegtuigje perfect bij jou past, door middel van jouw voorkeur over afstand, acrobatiek en zweeftijd. Met jouw op maat gekozen vliegtuigje kun je vervolgens meedoen aan vliegwedstrijden. Ook kun je dus gemakkelijk betalen bij de verkoper zelf.”

Waar en wanneer kunnen mensen de winkel bezoeken?

“Vrijdag 30 juni opent Paper Pilot de deuren op de Hazenstraat 18 in Amsterdam. De papieren vliegtuigjes kosten één euro en de opbrengst van Paper Pilot gaat naar Flying Doctors. Wie een vliegtuigje wil bemachtigen moet er snel bij zijn, de winkel gaat na 1 juli alweer dicht.”

Wat zijn de voordelen van een Smart Store?

“De medewerker wordt een slimme verkoper: hij of zij heeft alle informatie bij de hand en is niet gebonden aan één afdeling, maar kan ingezet worden in de hele winkel. De consument wordt beter geadviseerd door een speciaal ontwikkeld algoritme en kan gemakkelijk afrekenen bij de verkoper zelf. De retailer krijgt data vanuit Count3r, voor meer inzicht in klantbehoeften. Zo kan het verkoopproces constant verbeterd worden. Het personeel kan zo sneller en efficiënter te werk gaan en verkoopt ook nog eens meer en winstgevender – tot 20% meer inkomsten.”

En het is geschikt voor elk soort winkel?

“Absoluut. Of het nou televisies zijn of vellen papier, er bestaat altijd een manier om de perfecte klantervaring te bieden. Bepalend voor het succes van winkels is in onze ogen niet alleen met welk product je als consument wegloopt, maar met welk gevoel je later aan de winkel terugdenkt.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Count3r wordt verkocht als semi-SaaS (Software as a Service) oplossing voor bedrijven. Elke keten heeft zijn eigen behoeftes, dus spreken we samen met de klant een vast maandelijks bedrag af, waarvoor we in een aantal maanden een semi-maatwerk app voor de verkopers ontwikkelen. Deze app rollen we vervolgens uit voor een maandelijks licentiebedrag per verkoper. Hiervoor ben je als klant gegarandeerd van de nieuwste features, training en support.”

Heeft Count3r concurrentie?

“Count3r zit met haar oplossing eigenlijk precies tussen alle grote spelers in. Wij kijken echt naar de customer journey en de behoeften vanuit de verkoper, terwijl veel andere bedrijven vooral denken aan het verkopen van het bestaande product. Een aantal bedrijven – zoals de Canadese Tulip Retail en MadMobile – maken stappen onze kant op, maar wij hebben nog een sterk voorloper-voordeel in Europa.”

Hoe is Count3r ontstaan?

“Count3r werd in 2013 opgericht door Peter van der Bel, Tim Pellikaan en Jori de Goede, omdat zij vonden dat shoppen veel simpeler kon. Oorspronkelijk was het een online keuzeplatform, maar twee jaar geleden kozen we ervoor om ons volledig op de fysieke winkels te richten. We zagen de moeilijkheden die veel retailers hebben en dachten dat onze technologie hen goed kon helpen. Niet snel daarna kwamen we in contact met Media Markt en gedurende verschillende betaalde pilots hebben we het product ontwikkeld tot wat het nu is.”

Welke projecten staan nu op de agenda?

“Momenteel zijn we druk bezig met een crowdfunding-campagne om verder te kunnen groeien. Ons product is nu volwassen en we werden door de jury uitgeroepen tot Beste Retail Innovatie van 2017. We willen zo 250.000 euro aan kapitaal ophalen, om te investeren in verkoop, marketing en implementatie. Ook willen we internationaal uitbreiden.”

Je doet mee aan de Accenture Innovation Awards: wat verwacht je?

“We hebben in 2016 al meegedaan aan de Accenture Innovation Awards, maar helaas kwamen we toen niet verder dan de voorrondes. Dit jaar doen we een nieuwe poging. Het is een mooie mogelijkheid om meer aandacht te krijgen. Erkenning van een externe partij geeft een boost bij het vinden van nieuwe klanten. Daar helpt zo’n award natuurlijk enorm bij.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Nikki Mennen. Count3r deed in 2016 mee aan de Accenture Innovation Awards en is ook ingeschreven voor de Awards van dit jaar. Bekijk hier de AIA-winnaars van 2016.

**) Benieuwd naar de Paper Pilots pop-upstore? Op 30 juni en 1 juli is de papierenvliegtuigjeswinkel geopend. Iedereen is welkom tijdens winkeltijden om te komen kijken. Kijk voor meer informatie op de Paper Pilot-website.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond