‘Dan verhuren we toch gewoon de boot? ‘

 “Bootje varen was voor mij meer dan fietsen,” zegt Boatsters-oprichter Nick Gelevert. Vorig jaar juni richtte hij Boatsters op, waarmee zijn hobby zijn werk werd. Met de match maken tussen booteigenaren en huurders wil hij de markt veroveren én het plezier en de vrijheid delen die het water biedt.

Nick, hoe vat je Boatsters samen in een tweet?

“Wij Boatsters brengen bootliefhebbers bij elkaar.”

Wie zijn ‘wij’?

“Een jong team met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. Wouter Moll is mede-eigenaar, Alisha van Geest is van business support, Danielle Amea McLean is sales director voor het buitenland, Tommy van den Bergh is systeemontwikkelaar en David Ramljak is onze onlinemarketingspecialist.”

Hoe werkt Boatsters precies?

“Booteigenaren zetten hun vaartuig op ons platform, zodat het na onze online-check zichtbaar is voor potentiële huurders. Als je als huurder geïnteresseerd bent, stuur je een verzoek. De eigenaar ontvangt het op zijn dashboard en ziet wie zijn boot wanneer wil huren en met welke reden. De transactie loopt via ons en de eigenaar bepaalt het bedrag. Waar andere partijen zo’n 20 à 30 procent commissie rekenen, rekent Boatsters 15 procent.”

Waarom zou ik mijn boot op Boatsters aanbieden?

“Een boot ligt gemiddeld 93 procent van de tijd stil en dat is bijzonder veel voor zo’n kostbaar bezit. Waar Airbnb zich op huizen richt, mikken wij op boten. Als booteigenaar is dat aantrekkelijk. Denk aan lastenverlichting op het gebied van onderhoud, ligplaats, etcetera. Bovendien hoef je geen energie te steken in adverteren. Wij hebben berekend dat je als bootverhuurder op jaarbasis in negentien dagen 80 tot 100 procent van je lopende kosten kunt dekken.”

Wat zijn de voordelen voor huurders?

“Als huurder kun je op eenvoudige wijze de leukste boten op de mooiste plekjes van de wereld huren. En veelal voor de helft van de prijs van andere aanbieders. Vaak zijn de huurders via Boatsters meer dan de helft goedkoper uit. Dit komt doordat de peer-to-peer-markt geen vaste kantoorkosten, personeelskosten en dergelijke maakt. Ook zijn onze boten unieker en luxer dan die van de reguliere verhuurmarkt, waar vaak exact dezelfde boten aangeboden worden. De particuliere aanbod-markt is veel diverser, met uiteenlopende smaken en interesses. Je komt weleens ‘one of a kind’ boten tegen die volledig gecustomized zijn. Hoe gaaf is dat?”

Hoe onderscheidt Boatsters zich van haar concurrenten?

“Wij opereren zowel lokaal als internationaal. In Noord-Amerika is Boatbound een grote speler en in het VK en Griekenland heb je Incrediblue. In Nederland is Barqo een concurrent. Zij gaan vooral voor Noord-Europa. Boatsters is multidomestic. Wij vinden elke markt belangrijk en zien de potentie. Daarnaast kunnen wij zeggen dat we de verzekering echt goed hebben geregeld. Alle booteigenaren kunnen met een simpele stap eindelijk particulier verzekerd verhuren en zeker zijn dat alles is afgedicht. In samenwerking met Delta Lloyd stelden we een zeer uitgebreide polis samen, speciaal voor onze thuismarkt. Voor nog geen 140 euro extra is een boot van 40.000 euro een heel jaar volledig verzekerd voor particuliere verhuur.”

Speelt jouw interesse in boten een rol?

“Zeker. Vrijwel alle vergelijkbare concepten komen uit een technische hoek. Verstand van de markt en een breed netwerk acht ik belangrijk. Je kunt het beste verdienen door vertrouwen te winnen. Je moet de markt goed kennen en een netwerk hebben, deze wereld is namelijk klein. We geven we onze community gratis advies, waarbij we bekijken welke boten en plekken bij je behoeftes passen. Mocht je er zelf niet uitkomen.”

Hoe kom je aan dat brede netwerk?

“Mijn familie zit al veertig jaar lang in de bootindustrie. Ik ben ermee opgegroeid. Bootje varen was voor mij meer dan fietsen. Het was niet meer dan een logische stap om er ‘iets mee te gaan doen’. Zodoende ben ik met Boatsters gestart.”

Wat was de aanleiding om Boatsters te ontwikkelen?

“Ik zag dat havens in Nederland en Frankrijk bomvol zijn met stilliggende boten. Uit ergernis ontstond drie jaar geleden het idee van ‘boating fun for everyone’. Toen ik was afgestudeerd, zat ik van ‘s ochtends tot ‘s avonds aan mijn businessplan. Binnen no time was het tijd om live te gaan. Dat was vorig jaar juni. Eerst met de bètaversie en deze zomer gaat de tweede versie van de site live. Vorige maand hebben we een omzet van 200.000 euro mogen noteren.” 

Wat heeft Boatsters tot nu toe bereikt en waar wil je naartoe?

“Boatsters is binnen een half jaar tijd 1024 procent gegroeid. We hebben binnen een jaar een tweede versie van de website gelanceerd. We verwachten aankomend seizoen de top vijf van de wereld te betreden, met tienduizend boten in de verhuur. Onze langetermijnvisie is om zo veel mogelijk mensen onze dienst aan te bieden om hen het genot van varen te laten beleven. Boatsters maakt mensen blij, zowel aan de huur- als verhuurkant.”

Welk advies zou je willen meegeven aan jonge startups?

“In het begin is het hard werken zonder dat je precies weet waar je heen moet. Als jonge startup moet je nog veel leren en ervaring opbouwen. Natuurlijk leer je van je fouten, maar ik adviseer iedereen om zaken niet snel weg te geven. Denk goed na voordat je een belangrijke beslissing neemt. Wees op je hoede.”

Welke ontwikkelingen kunnen wij verwachten van Boatsters in 2016?

“Binnen een jaar tijd zijn Microsoft en Delta Lloyd onze partners geworden. We kunnen nu verzekeringen gaan aanbieden. Een andere mijlpaal is de livegang van het nieuwe platform en we zijn met een aantal appbouwers in gesprek. We zijn maar wat trots dat we wereldwijde ondersteuning hebben van Microsoft: zij geven ons op ieder businessvlak support en coaching. We draaien onder andere op hun servers en we analyseren en realiseren met elkaar alle mogelijkheden en kansen. We willen onze community en diensten laten groeien in de wereld. Naast de standaard online- en offlinemarketing, houden we deze zomer een event op een boot in Amsterdam en misschien zelfs op Ibiza.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug