-

David de Jong (VonWood): ‘Je moet groot denken, maar niet groot beginnen’

David de Jong is mede-oprichter en CEO van VonWood. VonWood is een digitaal platform voor de houthandel, de marktplaats voor de verkoop en aankoop van hout. Hij is al zo’n twintig jaar ondernemer maar heeft recent een switch gemaakt naar dit vakgebied.

Nadat David de Jong zijn laatste bedrijf verkocht had wist hij zeker dat hij niet terug de mediasector in wilde. De spanning was er grotendeels vanaf en hij had die wereld wel gezien. Via een kennis kwam hij in aanraking met Minck Hermans, die al actief was in de houthandel, en ze vonden dat deze handel nogal ouderwets in elkaar zat. Hij begon met een aantal onderzoeken en kwam erachter dat de houthandel een heel opwindende bedrijfstak is en dat dit eigenlijk nooit digitaal gaat. Dit was voor hem het punt dat hij dacht: “dit gaat een business worden!”

Potentie en uitdaging

Maar de houthandel is een tradionele markt. Hoe ziet De Jong die uitdaging? “De potentie is groter dan de uitdaging”, zegt hij, “het is een gigantische markt, maar de uitdaging zit onder andere in opleiden van de mensen met ons platform te werken en efficiëntie te behalen”.

VonWood moet het hebben van de netwerkeffecten: als je meer kopers hebt, heb je ook meer geïnteresseerde verkopers, en dan krijg je meer biedingen en automatisch betere prijzen. Inmiddels heeft VonWood zagerijen in Zweden, Finland, de Baltische staten, Duitsland, Oostenrijk en Polen die op hun platform actief zijn. VonWood verbindt zagerijen en kopers met elkaar, ook als ze in verschillende landen zitten. “Je mag wel groot denken in het begin, maar niet te groot beginnen. In het begin is het heel erg veel praten. Je bouwt eigenlijk een rijdende trein”.

Drie investeerders van VonWood

Het is De Jong gelukt om, in een vrij vroege fase, drie investeerders aan boord te halen: Dutch Founders Fund (DFF), Keen Venture Partners en Peak. Hij heeft circa drie miljoen euro opgehaald bij deze partijen. Hoe heeft hij dit aangepakt? “VonWood heeft een begrijpelijk verhaal: er is natuurlijk al een bestaande markt, maar deze is inefficiënt. We konden al snel laten zien dat we door digitalisering tractie konden opbouwen”. Voor andere ondenemers die willen fundraisen heeft David ook wat tips: “Wees niet bang om je verhaal te vertellen en te valideren. Als je niet genoeg gesprekken hebt, dan weet je ook niet hoe je die markt moet aanspreken. Er komt altijd wel iets uit waar je iets aan hebt”.

De Jong legt uit dat ze nu in een fase zitten waarin ze tegen de perfecte product-market fit aanleunen, maar ze die nog niet helemaal hebben. Hij is hier eerlijk over, ook naar investeerders toe. Hij zegt dat hij het niet anders zou doen: “Het is in ieders voordeel om alle kennis te hebben van waar we staan. Dat wij nog niet honderd procent van de transacties op het platform hebben, is helemaal niet erg. Dan leren wij ook hoe we dat beter moeten doen en dan blijven we door ontwikkelen”.

Luister naar David de Jong in de At The Money-podcast (35 minuten) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). In deze aflevering bespreken ze hoe het VonWood is gelukt om nog voor de product-market fit drie miljoen euro op te halen bij Nederlandse venture-capital-fondsen. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify of Apple Podcasts) of hieronder:

At The Money podcast · #64 David de Jong (VonWood): ‘Je moet groot denken, maar je moet niet groot beginnen’

De podcast-aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaking met David de Jong van VonWood [1:10]
  • De potentie en uitdaging in de business [6:50]
  • Het proces wat VonWood tot nu toe heeft doorgemaakt [9:05]
  • Lessen van De Jong uit vorige ondernemingen [12:50]
  • Investeerders in VonWood [14:35]
  • Het ontbreken van de perfecte product-market fit [16:50]
  • Dynamiek tussen de drie investeerders van VonWood [21:10]
  • Huidige plannen van VonWood [24:25]
  • Hoe het team in elkaar zit [28:10]
  • Hoe De Jong de toekomst voor zich ziet op korte termijn [29:20]
  • Tips voor founders die ook willen gaan fundraisen [32:10]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is Start-up-analyst bij Golden Egg Check.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond