-

Dax Dasilva (Lightspeed) wil online en fysieke retail beter integreren

Lightspeed heeft zich de afgelopen twee jaar ontwikkeld van verkoper van kassasystemen tot “omnichannel leverancier in het middensegment”. De overname van het Nederlands e-commerceplatform SEOshop heeft ervoor gezorgd dat het zeker hier een groot aantal retailers en horecabedrijven tot de klantenkring mag rekenen. Bedrijven die stuk voor stuk kijken hoe een fysieke vestiging de groei kan versnellen, vertelt Dax Dasilva, de CEO van het Canadese bedrijf. In ieder land leidt dat in zijn ervaring weer tot andere uitdagingen. Een aantal daarvan kwam recent aan bod tijdens een sessie tussen Lightspeed en Nederlandse retailers.

Je spreekt bedrijven uit diverse landen. Wat viel je in het bijzonder op in de gesprekken met Nederlandse partijen?

Ieder bedrijf gaat op zijn eigen manier om met de verkoop in fysieke en online omgevingen. Elke roundtable-sessie levert daarom andere urgente thema’s op. Maar wat opvalt is dat er veel overlap is tussen bedrijven in retail en de hospitality. Eén van de belangrijkste gedeelde thema’s hier - meer dan we in andere landen tegenkomen - is de omgang met online reviews. Bedrijven ervaren dat die je helpen en zeker ook heel veel schade kunnen opleveren. De vraag is dan of en hoe je die kunt managen. Dat is natuurlijk erg cultuurafhankelijk. Waarderen klanten de persoonlijke toon? Een extra vraagstuk nu is dat e-commercebedrijven te maken hebben met reviews over de winkel zelf en de merken en producten die worden verkocht. De uitdaging en kunst is om ze dan in de goede bak te krijgen.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!