-

D-Rail: informatie is voor de spoorwegen het nieuwe goud

Christoffer Hamin stond aan de wieg van D-Rail, het Zweedse bedrijf dat op een verbluffend eenvoudige manier de infrastructuur van het spoor in de gaten houdt. Hun meetgegevens ontsluiten een schat aan informatie die vertragingen, hoge herstelkosten en gevaarlijke situaties met treinen helpen voorkomen. Eigenaren en beheerders van de infrastructuur willen consistente data. Mijn doel is om fouten in de infrastructuur te detecteren met elk denkbare trein.”

De voorbereidingen voor de volgende editie van de Accenture Innovation Awards van zijn in volle gang, dit interview belicht de laatste winnaar van 2018. En wat voor één: de jury noemt wat D-Rail doet ‘een doorbraak van een vernieuwende technologie in de conservatieve spoorwegindustrie’. Deze maand gaat D-Rail live.

Wat is D-Rail?
“Het grappige is dat de dienst van D-Rail eigenlijk geen technologie is, maar informatie. Net zoals voor marketeers informatie het nieuwe goud is, geldt dat ook voor op het oog minder flitsende sectoren zoals spoorwegen. In essentie zorgt D-Rail dat elektrificatie- en signaalsystemen van het spoor optimaal werken door ze dagelijks te meten met slimme sensoren.”

Waarom doe je dit?
“Net als in Nederland vinden ook in Zweden ongelukken plaats met treinen, treden er vertragingen op en verouderen het spoor en bijbehorende systemen sneller dan je als beheerder zou willen. Dat heeft impact op de beleving van reizigers en de reputatie van vervoerders.”

Op wie ga je je marketing richten?
“In de meeste Europese landen is er een verschil tussen de eigenaar van de trein en het spoor. Zo is bij jullie in Nederland ProRail beheerder van het spoor, en de NS de exploitant. Voor beide is D-Rail interessant.”

Wat maakt de sensoren slim?
“De hoeveelheid, actualiteit en snelheid waarmee we data verzamelen. Als we één trein uitrusten met drie D-Rail-sensoren vergaren we per dag 90 miljoen regels aan data. Doorgaans moeten er nu 30.000 treinen over hetzelfde traject rijden om een vergelijkbaar inzicht te verkrijgen in de conditie van het spoor.”

Waarin onderscheidt D-Rail zich van concurrenten?
“Neem het Britse New Measurement Trains. Met hun meettrein sporen zij net als wij onvolkomenheden in de railinfra op. Zij doen dat vooral met lasers en camera’s aan de buitenkant van de trein. Maar als ingenieur met jarenlange ervaring met treinreparaties in Zweden, Duitsland, India en Thailand weet ik wat stenen, ijs en modder kunnen aanrichten. Daarom vind je ons systeem ín de trein, waar het jarenlang ongestoord continu de conditie van het spoor kan meten.”

Waarom besloot je je in te schrijven voor de AIA18?
“Omdat een scout van de Accenture Innovation Awards mij benaderde. Dat bood kansen op publiciteit voor D-Rail én de mogelijkheid om meer te leren over het spoor in Nederland. Wij kunnen ProRail, NS en andere vervoerders helpen een verschil te maken in de toekomst. D-Rail kan ze nog beter voorbereiden op onverwachte situaties.”

Wat heeft de AIA je tot nu toe opgeleverd?
“Rode draad op de vele AIA-evenementen was de duidelijke hang naar verandering. Treinen moeten voor iedereen een betrouwbaar vervoermiddel zijn en op tijd rijden. Het verlangen om het anders te doen gaat dieper en verder dan ik dacht, en leeft niet alleen in Zweden.”

Wat gaf voor de jury de doorslag om D-Rail tot winnaar uit te roepen?
“Dat we het in ons hebben om innovatieve informatietechnologie groot te maken in een conservatieve industrie. De spoorwegsector is langzaam op weg naar een Industry 4.0, waarin meer gebruikgemaakt wordt van automatie en informatie-uitwisseling. De award geeft ons en daarmee de hele sector een extra zetje in de goede richting.”

Wat voor trends zie je in de markt van D-Rail de komende jaren?
“Toenemende concurrentie. In Zweden loopt met de overheid en universiteiten al een flink aantal dure projecten om de infrastructuur van spoorwegen door te meten. Wij willen de trend doorbreken met onze schaalbare oplossing. Eén D-Railbox per trein is voldoende. En we zijn compatibel met alle treintypen.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Zet je strijd voort. De innovatie die recht overeind blijft staan, is hoogstwaarschijnlijk de beste oplossing voor een probleem. Het vergt vaak vallen en opstaan en niet opgeven. Dat is de enige manier om te winnen.”

*) D-Rail is de winnaar van de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Mobility.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond