Ekster maakt portemonnee fashionable en smart

“Ekster zorgt op een stijlvolle manier dat je pasjes beschermd zijn tegen skimming en diefstal”, legt Olivier Momma van Ekster uit. Samen met vriend Rick Scharnigg en zijn voormalige baas Richard Canneman staat hij aan het roer van Ekster, de superslimme portemonnee. “Daarnaast zijn mannenportemonnees nooit een fashion item geweest. Maar met een Ekster wil iedereen wel gezien worden.”

Wat is Ekster precies?
“Ekster optimaliseert en moderniseert het gebruik van producten die eenieder dagelijks bij zich draagt.”

Optimaliseren en moderniseren?
“Kijk eens naar je portemonnee: grote kans dat het een gigantisch leren ding is met veel vakjes, contanten en pasjes. Het is vaak veel gefriemel tot je hetgeen vindt wat je nodig hebt. In onze smartwallet is een mechanisme verwerkt waarmee je met een druk op de knop de zes belangrijkste kaarten naar buiten laat komen zonder de portemonnee open te doen. Daaromheen zit een laag die jouw gegevens beschermt tegen RFID-skimming.”

 

Wat is RFID?
RFID staat voor radio-frequency identification. Deze technologie maakt het mogelijk om van een afstand informatie op te slaan en af te lezen.”

Wat maakt Ekster anders dan andere smartwallets?
“De volledigheid is uniek in mijn optiek. Geen enkele andere smartwallet combineert de verschillende aspecten van zowel gemak als veiligheid. Daarnaast zijn wij de eerste ter wereld die een tracker ontwikkeld hebben die draait op zonne-energie, waarvan de technologie gepatenteerd is.”

Waarin zit de oorsprong van Ekster?
“Ekster komt voort uit frustratie met het conventionele product. Ik koop met regelmaat producten via Kickstarter en zo kwam ik erachter dat er een grote mate van interesse is voor producten als portemonnees, maar op mijn beurt vond ik deze niet interessant genoeg. Samen met Rick heb ik uitgezocht wat wij nou belangrijk vonden aan zo’n innovatieve portemonnee. Zo is Ekster ontstaan.”

Wanneer zag je toekomst in Ekster?
“Dat was direct na de Kickstarter-campagne. De feedback van klanten, de hoeveelheid orders en de positieve reacties op het platform waren voor ons bewijs dat het concept vitaal is. Ekster was op gegeven moment het allergrootste smartwallet-project ter wereld en ging viral.”

Wat heb je overgehouden aan je deelname aan de Accenture Innovation Awards?
“Ten tijde van de Innovation Awards lag onze focus eigenlijk niet bij de competitie. Alsnog hebben we veel contacten overgehouden aan de deelname en ons netwerk vergroot. Wellicht dat we nog een keer inschrijven als we het ooit rustiger krijgen.”

Hoe zijn jullie gekomen tot waar jullie nu zijn?
“Tijdens mijn tweede jaar zijn Rick en ik onderzoek gaan doen naar bestaande projecten om in 2015 concreet te starten met de ontwikkeling van het product. We hebben ook de markt en de doelgroepen onderzocht. Toen Richard aansloot, zijn we gelanceerd op Kickstarter en volgde een productieperiode van een half jaar. De eerste lichting bestond direct uit tienduizend stuks. Als start-up zonder productie-ervaring was dit een hele onderneming.”

Hoeveel producten zijn er inmiddels verkocht?
“Er lopen wereldwijd vijftigduizend mensen met een van onze producten rond.”

Is de productie nog steeds je grootste uitdaging?
“Hedendaags ligt het probleem niet zozeer bij de productie maar bij de gevraagde aantallen. Dit heeft tot gevolg dat we weleens ‘nee’ moeten verkopen. We hebben een lange lijst van distributeurs en retailers die onze producten willen afnemen, bestellingen lopen tot in de duizenden exemplaren. Maar deze houden we af totdat we zeker weten dat we die vraag aankunnen.”

Wat voor trends zie je op het gebied van alledaagse gebruiksvoorwerpen?
“De belangrijkste trend is dat steeds minder gebruikgemaakt wordt van contant geld. Pinnen maar ook wifi- en smartphonebetalingen winnen aan populariteit. Daarnaast zien we een hang naar producten die praktisch, compact en stijlvol zijn. Ekster speelt daaropin.”

Wat gaat er in de nabije toekomst gebeuren?
“We lanceren in september nieuwe producten, onder andere een productlijn voor vrouwen.”

Wanneer ben je tevreden?
“Als iedereen met een Ekster-product rondloopt.”

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
“Als je een product lanceert, kan ik voor de volle 100% procent aanraden om dit te doen via een platform als Kickstarter. Dit is de allerbeste vorm van marktonderzoek die je voor je bedrijf kunt doen. Je krijgt informatie van de markt, meer specifieke informatie van de doelgroep en hierdoor kun je de rest van de toekomst van je bedrijf bepalen. Je ontvangt veel bruikbare gegevens voor weinig geld.”

Ekster heeft in 2017 deelgenomen aan de Accenture Innovation Awards in het thema Security. Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug