-

(Emerce eFulfillment) De logistiek achter HelloFresh

HelloFresh wil in 2015 ten minste één procent van de Nederlandse huishoudens wekelijks van een maaltijdenbox te voorzien. Op logistiek gebied een enorme uitdaging! Head of Operations Olaf Vreeburg geeft tekst en uitleg op Emerce eFulfillment, komende woensdag in Media Plaza in Utrecht.

Hoe hebben jullie je georiënteerd op de vervoerdersmarkt? Is eerst overwogen om dit uit te besteden?

“We bezorgen boxen met verse groenten, vis en vlees. Wij vinden het belangrijk dat dit zo snel mogelijk bij onze klanten bezorgd wordt, zodat we de versheid kunnen garanderen. Om de kwaliteit te kunnen bewaren, is gekoelde bezorging noodzakelijk. Er zijn echter geen landelijke vervoerders in Nederland die standaard gekoeld leveren.

“Wel hebben we gekeken naar mogelijkheden bij andere landelijke vervoerders, maar na een korte samenwerking met een van hen hebben we besloten het in eigen hand te houden. Het zijn onze klanten en we willen zelf de controle en het inzicht hebben in waar de box van onze klant zich bevindt. Ook bleek het moeilijk te zijn om ons proces en onze visie op bezorging over te dragen naar een reeds bestaande organisatie. Het is gemakkelijker om vanuit onze eigen processen eigen vervoer te organiseren, zo hebben we controle en kunnen we wat wij belangrijk vinden centraal stellen: de wensen van de klant.”

Rijden jullie nu alles zelf? Hoeveel busjes rijden er en wat zijn de logistieke uitdagingen bij verdere groei?

“Wij werken samen met diverse logistieke partners. In samenwerking met ons bepalen zij de routes. Ook organiseren zij dat de gekoelde busjes klaar staan en regelen zij de koeriers. Uiteraard gaat dit allemaal in samenspraak met ons, maar zo hebben we zelf controle over ons logistieke systeem.

“Op dit moment rijden we van zaterdag tot en met zondag door het hele land om de HelloFresh Boxen te bezorgen. Daar zijn flink wat busjes voor nodig en daar zit ook een hele organisatie achter.

“De uitdaging is voor ons om altijd aan de verwachtingen van onze klant te voldoen. Wij stellen de wens van de klant bij de bezorging van de HelloFresh Box centraal. Dit betekent dat onze klant kan kiezen op welke dag de bezorging het beste uitkomt en dat zij op de dag zelf kan kiezen uit verschillende tijdvensters. De uitdaging voor ons is om het altijd precies zo te laten verlopen, zoals de klant het verwacht.”

Gebruiken jullie bestaande verpakkingen of maatwerk?

“Veel van onze producten worden speciaal voor ons verpakt. We vinden het belangrijk dat de smaken van onze producten echt zijn en daarom importeren wij bijvoorbeeld de pasta uit Italië. Deze verpakken wij in Nederland in portieverpakkingen: bestel je voor één persoon, dan ontvang je de hoeveelheid pasta voor één persoon, bestel je voor vijf personen, dan ontvang je precies wat je nodig hebt voor vijf personen. Dit is maatwerk en zorgt ervoor dat er geen sprake is van voedselverspilling is. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor vlees, vis, noten en kaas.

“Bij sommige producten is het juist belangrijk om de originele verpakkingen te gebruiken, omdat dit goed de herkomst en kwaliteit van het product aangeeft. Overigens bevat de HelloFresh Box ook veel groenten. Deze zijn niet verpakt, alleen als het de houdbaarheid van het product kan verlengen.”

Waar worden de dozen nu ingepakt en is het denkbaar dat jullie dit gedecentraliseerd gaan doen (per regio bijvoorbeeld)?

“De dozen worden nu centraal ingepakt in ons landelijke distributiecentrum. Van daaruit distribueren we de boxen door het hele land. Vooralsnog zijn er geen plannen om dit te decentraliseren.”

Jullie bezorgen niet op de Waddeneilanden. Duurt de oversteek te lang?

“De afzetmarkt op de Waddeneilanden is klein en de kosten voor vervoer zijn hoger dan in andere delen van het land. We zijn aan het verkennen wat de mogelijkheden zijn voor bezorging op de Waddeneilanden.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Salif Bakayoko (HBS Nederland)

@Jan: Het vreemd in het verhaal is dat Hellofresch na een korte samenwerking met een van de landelijke vervoerders hebben zij besloten om zelf het vervoer in eigen hand te houden, Dan zou je denken dat zij met eigen gekoelde wagen gaan bezorgen. Maar in de reactie op uw tweede vraag blijkt weer dat zij samenwerken met diverse logistieke partners die min of meer alles regelen van het bepalen van de roten tot het inzetten van de koeriers.
Wat hebben zij beter kunnen bereiken met de nu samenwerken(diverse) logistieke partners dan de eerder partner (een van de landelijke vervoerders)?
Het vervoer is namelijk nog steeds in andere handen. Toch?

wendy

wie pakt de produkten in de dozen? ik heb namelijk gehoord dat dit werkervaringstrajekten zijn waar mensen geen salaris voor ontvangen. Is dit waar?

Maaltijdbox.net

Veel klanten zijn erg tevreden over de bezorging van HelloFresh. Over het algemeen is de kwaliteit van de levering van maaltijdboxen erg goed. Dit komt o.a door de snelle product doorvoer van boer – naar distributiecentrum – naar de uiteindelijke consument. Het is logische dat er wordt samengewerkt met lokale koeltransport partijen, zeker voor startups in de maaltijdbox markt.

D. van der Steen

Hoeveel distributie busjes rijden er rond van HelloFresh?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond